لزوم حمایت از نخبگان قرآنی/استفاده از ظرفیت امامزادگان برای برگزاری کلاس‌های قرآنی

پیشکسوت و مدرس قرآن با تأکید بر اینکه باید نخبگان قرآنی از سوی سازمان اوقاف حمایت شوند، گفت: اوقاف باید از ظرفیت امامزاده‌ها استفاده و مکان بسیار مناسبی در مناطق مختلف کشور برای برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن در اختیار قرار دهد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، «علی‌اصغر امینی»، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت امامزادگان برای برگزاری کلاسهای قرآنی تاکید و اظهار کرد: معمولاً جوانان و نوجوانان همیشه دنبال الگو هستند یعنی اگر جامعه روی یک نوع ورزش سرمایه‌گذاری کنند بخش اعظمی از آنها به همان ورزش اقبال نشان می‌دهند و به آن اهتمام می‌ورزند؛ به همین خاطر یکی از ورزش‌های پرطرفدار در کشور فوتبال است.

وی ادامه داد: متأسفانه در خصوص قرآن آن‌طور که در شأن این کتاب آسمانی است، جوانان را علاقمند نکردیم؛ یکی از پایه‌های آن ضعف در آموزش و پرورش است، اگر در آموزش و پرورش آن قدر که نسبت به معلمان دروس پایه حساسیت نشان می‌دهیم، برای معلم قرآن نیز حساسیت به خرج داده و آموزش‌های لازم را انجام می‌دادیم، فرزندان از دوران ابتدایی با قرآن مأنوس می‌شدند.

پیشکسوت و مدرس قرآن تصریح کرد: وقتی آموزش درس تخصصی قرآن که باید با فراست‌های خاصی تعلیم داده شود را به معلم دیگر دروس می‌سپارند، فرزندان از کودکی با قرآن آشنا نمی‌شوند؛ باید در صدا و سیما برگزاری مسابقات قرآنی در شبکه‌های مختلف از جمله شبکه قرآنی تقویت شود.

امینی افزود: برای موفقیت در هرکاری باید زمینه‌ها و بسترهای آن فراهم شود، بنابراین بخش اعظم فرهنگ‌سازی گرایش افراد به تعالیم قرآنی به آموزش و پرورش مخصوصاً از دوره ابتدایی برمی‌گردد؛ اگر معلمان قرآن به صورت اصولی آموزش ببینند، بچه‌ها از دوران کودکی و نوجوانی به قرآن علاقمند شده و تأثیرات آن در مقاطع بالاتر خودش را ظهور و بروز می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بسترسازی از آموزش و پرورش و تشویق از این سیستم آغاز می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در رده ملی و بین‌المللی مسابقات قرآن این مهارت را آموزش و پرورش و یا کلاس درس فرانگرفتند بلکه عمدتاً در جلسات قرآنی و یا با علاقه فردی نسبت به تقویت آشنایی خود و انس با قرآن اقدام کردند؛ تقویت مهارت‌های مرتبط با مفاهیم، تفسیر، حفظ، قرائت و تلاوت قرآن را درنظر بگیریم همه به این برمی‌گردد که چقدر در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری و به چه میزان معلمان را آموزش می‌دهیم.

پیشکسوت و مدرس قرآن اضافه کرد:حدود ۱۵ سال قبل یکی از وزرای آموزش و پرورش تأسیس ۱۰ هزار مدرسه قرآنی را به عنوان اولین برنامه خود اعلام کرده بود و جالب اینکه بودجه ۴۰ میلیاردی از منابع مختلف گرفت برای این کار پیشنهاد شد؛ در این بین معلمان لازم برای این مدارس پیش‌بینی نشده و فارغ از اینکه برای تأسیس مدرسه قرآنی علاوه بر امکانات سخت‌افزاری باید داشتن استاد قرآنی را مهمترین مسئله دانست چون دانش‌آموزان به صورت اختیاری و خارج از تایم مدرسه کلاس قرآن می‌روند.

امینی یادآور شد: مهمترین مسئله‌ای که می‌تواند در کنار تشویق اولیا نتیجه‌بخش باشد، دانش‌آموز نسبت به کلاس قرآن احساس شوق، شعف و لذت داشته باشد، تربیت اساتید قرآنی و آموزش مفاهیم قرآنی از کودکی است؛ افرادی که قرائت خوبی دارند، خارج از محیط آموزشی رشد پیدا کرده و به این درجه رسیدند.

وی بیان کرد: متأسفانه بستر لازم برای تقویت بخش مفاهیم را ایجاد نکردیم، از جلسات تفسیری افراد در مسابقات شرکت نمی‌کنند چون در شأن نظام جمهوری اسلامی آن‌طور که باید جلسات تفسیر برگزار نکردیم؛ موضوع مفاهیم بسیار مظلوم و آن‌طور که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری نشده است، این کار وظیفه سازمان اوقاف و دارالقرآن‌ها، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش است.

پیشکسوت و مدرس قرآن تأکید کرد: باید جلسات قرآن صرفاً برای تلاوت نباشد و کنار آن مفاهیم و تفسیر نیز باشد؛ تعداد قابل توجهی از قاریان نیروهای فرهنگی آموزشی نبوده و در مشاغل غیرآموزشی فعالیت دارند، باید از ظرفیت آنها در راستای آموزش مفاهیم قرآنی بهره‌مند شد.

امینی با تأکید بر اینکه باید نخبگان قرآنی از سوی سازمان اوقاف حمایت شوند، گفت: اوقاف باید از ظرفیت امامزاده‌ها استفاده و مکان بسیار مناسبی در مناطق مختلف کشور برای برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن در اختیار قرار دهد؛ برای استفاده از این ظرفیت به هزینه آن‌چنانی برای مکان و امکانات سخت‌افزاری نیست فقط باید با هماهنگی اوقاف امکان فعالیت و رشد نخبگان قرآنی را فراهم کرد.

وی بیان کرد: هر کدام از اساتید قرآنی به تناسب حال خود جلسات قرآنی برگزار می‌کنند ولی خیلی افراد نیز هیچ جلسه‌ای ندارند چون مرکزی در اختیار آنها قرار ندارد؛ باید موقعیتی فراهم شود که آنها با تدریس خود شاگردپروری کنند.

کد خبر 1749797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha