لزوم تخصص‌گرایی در حوزه علمیه

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در اردوی طلاب مقاطع تحصیلی گفت: تخصص‌گرایی در حوزه‌های علمیه با وجود تعداد کم طلاب و نیازهای متنوع جامعه امری ضروری و لازم است.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین درایتی صبح امروز چهارشنبه(۲۵بهمن ماه) در اردوی طلاب مقاطع تحصیلی حوزه علمیه خراسان که در اردوگاه جوادالائمه علیه‌السلام گلبهار در حال برگزاری است، با اشاره به روایتی از امام حسین علیه‌السلام که فرمودند: «دِراسةُ العِلمِ لِقاحُ المَعرِفَةِ» گفت: برای یادگیری و شناخت راه‌های زیادی وجود دارد؛ ولی یکی از مهم‌ترین و مفیدترین این راه‌ها «مباحثه علمی» است، چرا که مباحثه دروس، سبب ریشه‌دار شدن علوم در ذهن خواهد شد.

 وی افزود: در کنار مباحثه سؤال‌ و پرسش از استاد یکی از ضروریات است که موجب رشد علم، دانایی‌فرد و بارور شدن دروس خواهد شد، طلابی که به بهانه‌های مختلف مانند خجالت‌کشیدن از پرسیدن غافل شوند، باعث خسران و ضرر خود، می‌شوند. 

این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، تخصص‌گرایی در حوزه‌های علمیه را، با وجود تعداد کمِ طلاب و نیازهای متنوع جامعه امری ضروری و لازم دانست و گفت: در گذشته آموزش‌های حوزه متناسب با نیازهای جامعه نبوده، ولی در چند سال گذشته تغییرات خوبی صورت‌گرفته و با راه‌اندازی مراکز و مدارس تخصصی، باعث شد، حداقل در هر رشته تعدادی از طلاب صاحب تخصص شوند.

 وی تصریح کرد: طلابی که وارد مقطع تخصصی غیر فقه و اصول می‌شوند، باید بدانند که درس فقه و اصول تقویت‌کننده سایر دروس است و موجب بالارفتن فهم درست از سایر دروس خواهد شد، لذا اگر طلاب بخواهند در مسیر پیشرفت به قله برسند، باید فقه و اصول را، خوب بخوانند، و تلاش زیاد در فراگیری دروس تخصصی، آنان را، از فراگیری دانش‌پایه باز ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درایتی بیان داشت: طلاب باید به‌صورت کلی از همه علوم مورد نیاز مقداری آموزش ببینند، و متناسب با علاقه شخصی و مطالعات قبلی، رشته تخصصی خود را انتخاب نمایند.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در پایان ضمن پاسخگویی به سوالات طلاب، به حاضران در جلسه توصیه کرد: در انتخاب رشته، مرکز و مؤسسه تخصصی به اساتید، پیشینه و خروجی‌های مرکز و مؤسسه تخصصی توجه شود تا بهترین مکان، برای ادامه تحصیل در مقطع تخصصی انتخاب شود.

پایان پیام/

کد خبر 1749970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha