کانون‌های فرهنگی‌هنری در تربیت نسل تراز مسجدی نقشی مهم دارند

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت ارایه فعالیت‌ها و برنامه‌های محتوایی و جدید در سطح مساجد به منظور جذب نوجوانان و جوانان و گفت: در این راستا کانون‌های مساجد نقش مهمی را در جذب و تربیت نسل تراز مسجدی ایفا می‌کنند.

آیت‌الله «حسن رمضانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای اقشار مختلفی که به مسجد رفت و آمد دارند، اظهار کرد: این مسئله یعنی ارائه فعالیت‌های متنوع مسجدی به ویژه برای نوجوانان و جوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چراکه افراد مُسِن و کهنسال، عموما طبق تربیتی که داشته‌اند به مسجد می‌آیند و این حضور را به مثابه یک بخش جداناشدنی از زندگی خود می‌دانند، آنچه که اهمیت دارد جذب نوجوانان و جوانان است هرچند که حتی برای همان افراد مُسن نیز می‌توان با ارایه برنامه‌های جدید فضای متفاوتی را در مساجد ایجاد کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به نقش بی‌بدیل والدین در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و فعالیت های مسجدی، تصریح کرد: پدر و مادر در این زمینه برای فرزندان الگو هستند، اگر  جایگاه مسجد از همان ابتدا در محیط خانواده به مثابه یک پایگاه عبادی و فرهنگی که در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرین است شناخته شود، قطعا فرزندان نیز در برهه‌های مختلف زندگی خود به مسجد مراجعه می کنند، چه آن زمان که نوجوان هستند و چه آن زمان که به دوره جوانی رسیدند.

وی در ادامه به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد و افزود: آن حضرت(ع) می فرمایند: «عَلَیکَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلی کُلِّ خَیرٍ»؛ در این حدیث منظور از احداث نوجوانان هستند چراکه اگر مقصود جوان بود باید از واژه شباب استفاده می شد، امام صادق(ع) در این حدیث فرمودند: «نوجوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی می‌آورند». بنابراین باید به طور خاص برای این گروه سنی برنامه‌های دقیقی در مساجد داشته باشیم که فکر می‌کنم در این عرصه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می توانند نقش‌آفرین باشند و در تربیت نسل تراز مسجدی به شکل موثری وارد میدان شوند.

آیت الله رمضانی با اشاره به اینکه تربیت را باید از آغاز مراحل رشد انسانی مورد توجه قرار دهیم، تاکید کرد: اولین کلاس تربیتی اسلام همان زمانی است که فرزند متولد می شود و در گوش راست او اذان و در گوش چپ‌اش اقامه می‌خوانند، یعنی الفبای توحید را در گوش فرزند نهادینه می کنند.

وی در ادامه گفت: حال وقتی که پدر و مادر در طول زندگی اهل مسجد باشند و از سوی دیگر فرزندان علاوه بر منزل در محیط مدرسه نیز معارف دین را دریافت کنند، قطعا با مسجد انس بیشتری خواهند یافت، در این بین با توجه به اینکه کانون‌های مساجد فعالیت‌های مختلفی برای نوجوانان و جوانان دارند، می توانند در جذب هرچه بیشتر آنها به مسجد تاثیرگذار باشند.

این عضو هیأت اندیشه‌ورز کانون‌های مساجد در پایان خاطرنشان کرد: در مورد نسل جوان نیز باید پای حرف دل آنها نشست، باید نیازها و مشکلات آنها را درک کرد و چه جایی بهتر از مسجد که می تواند در عرصه‌های مختلف مربوط به ازدواج، اشتغال و مسکن به جوان مشاوره بدهد و یا در صورت امکان از طریق مراکز مربوطه در راستای رفع مشکلات آنها گام بردارد.

کد خبر 1753733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha