رویکرد به قرآن یکی از پیام‌های شب قدر است

حجت‌الاسلام تقوی پیام‌های آداب شب قدر از جمله غسل، احیا و قرآن به سر را تبیین و بر رویکرد به قرآن کریم و ابتکار در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مصلی امام علی علیه‌السلام با اشاره به رهنمودهای دینی مبنی بر استفاده از فرصت‌های استثنائی زندگی، شب قدر را یکی از این فرصت‌های ویژه نام برد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شب قدر در میان شب‌های نیمه شعبان، ۱۹، ۲۱، ۲۳ و ۲۷ رمضان مخفی است؛ افزود: برخی از علما یکسال را شب‌زنده‌داری می‌کردند تا شب قدر را درک کرده باشند.
وی در همین بخش اشاره‌ای به مخفی بودن زمان ظهور حضرت ولی‌عصر عجل‌الله تعالی کرد و گفت: کسی که بگوید امسال سال ظهور است؛ به شدت باید آن را تکذیب کرد زیرا برخی از نشانه‌ها و ویژگی‌های ظهور در روایات آمده اما زمان را هیچکس حتی خود حضرت هم نمی‌داند.
حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: به طور مثال گفته شده که حضرت با شمشیر قیام می‌کنند، حال سؤال این است که شمشیر در برابر موشک‌های قاره‌پیما و سلاح‌های مرگبار اتمی چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ در حالیکه شمشیر در این روایات مظهر قدرت است.

گشودن پرونده زندگی یکسال آینده در شب قدر


وی سپس به مبحث شب‌قدر پرداخت و با بیان اینکه در این شب‌ها پرونده جدید زندگی ما برای یکسال آینده گشوده می‌شود و برای همین شب قدر را اول سال جدید دانسته‌اند؛ افزود: در این شب که یک ظرف زمانی و شب نزول قرآن و قلب ماه مبارک رمضان است، با دعا، خواستار استفاده بیشتری از عنایات الهی هستیم.

طهارت؛ پیام غسل شب قدر

امام جمعه موقت تهران به آداب شب قدر از جمله غسل اشاره و تصریح کرد: پیام این عمل، طهارت باطنی در کنار طهارت ظاهری است که باطن را نیز باید به سمت پاکی و پاکیزگی برد و شب قدر شب طهارت است تا طهارت روحی و جسمی را از این شب آغاز کنیم.

پیام‌های احیای شب قدر:


وی درباره پیام "احیای شب قدر" هم بیان کرد: نشانه حیات و موجود زنده، حرکت و استفاده از فرصت‌ها و بهره‌گیری از امکانات و تلاش و نشاط است زیرا با خمودی و کسالت و تنبلی به مرگ نزدیک می‌شویم اما امشب آمده‌ایم تا بگوییم زنده‌ایم.
حجت‌الاسلام تقوی در خطاب به آمریکا و اسرائیل و ضد انقلاب و نیز به غزه و حزب‌الله و حشدالشعبی و... تاکید کرد: ملت ایران، ملت شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، قوی و قدرتمند است حتی اگر بر او گلوله ببارد و حادثه تروریستی مثل حادثه مراسم حاج قاسم رخ بدهد اما این ملت در صحنه است زیرا حضور در صحنه برای افراد زنده است.
وی با بیان اینکه حاج قاسم درس حیات می‌دهد که او و حاج عماد مغنیه‌ها و سرداران رشید و بزرگ این میدان، فرزندان شب احیا هستند که درس حیات و زندگی را از این شب‌ها و از منابر و مساجد آموختند؛ گفت: ما پیرو شخصیتی چون امام علی علیه‌السلام هستیم که هیچگاه صحنه انقلاب را ترک نکرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسی که در شب احیا و در فرهنگ شب‌قدر زیست کند و جان خود را با نور شب قدر نورانی کند هیچگاه غایبِ صحنه و میدان نیست لذا دشمن از روحیه امیدوارانه ما می‌ترسد و همه امکانات خود را بکار گرفته تا امید مردم را بشکند و تبدیل به یاس کند و برای همین رهبری مدتها است بر مسئله امید و ایمان تاکید دارند.

نسل‌مان را با روش‌های دشمنان علیه آنان پرورش می‌دهیم

وی در این بخش از سخنانش روحیه امیدوارانه مردم غزه را با وجود بالاترین جنایات تاریخ علیه این مردم توسط رژیم صهیونیستی، مورد توجه قرار داد و در خطاب به استکبار و اسرائیل گفت: ما کینه و نفرت از شما را در عمق جان فرزندان‌مان نشانده و نسل خود را با همین نفرت از شما پرورش می‌دهیم تا شعرا و داستان‌سرایان و گویندگان ما جنایات شما را روشنگری کنند.
حجت‌الاسلام تقوی با تاکید بر اینکه ما نسل‌مان را با روش‌های خودتان، دشمن شما بار می‌آوریم و همین شب‌های احیا و شعارهای حسین حسین شعار ما است... ریشه شما را خواهند کَند؛ ادامه داد: شما ریاکاران خائنی هستید که به بهانه توزیع غذا بر سر ملت مظلوم غزه بمب‌های چند تُنی می‌ریزید و قطعنامه‌های بین‌المللی را وتو می‌کنید بعد می‌خواهید دنیا شما را باور کند!؟

برخی از مشکلات، هزینه شعارهای انقلابی است


وی تصریح کرد: انقلاب راه خود را باز کرده گرچه مشکلات را انکار نمی‌کنیم زیرا می‌دانیم شعارهای ما هزینه دارد و بخشی از مشکلات ما هزینه شعارهای ما و بخش دیگری مربوط به ضعف مدیریت و مشکلات داخلی است که باید آن را حل کنیم اما ملت غیور ایران در صحنه ایستاده است.

شب قدر، شب رویکرد به قرآن است


امام جمعه موقت تهران پیام قرآن به سر شب قدر را رویکرد به قرآن عنوان کرد و در خطاب به هتاکان این کتاب مقدس گفت: خیال کردید با آتش زدن قرآن این کتاب جمع می‌شود؟ ۴۵ است که به اَشکال مختلف بی‌احترامی می‌کنید اما آیا توانستید ارزش آن را پایین بیاورید؟ در حالیکه نفوذ قرآن روز به روز بیشتر شد.
وی با تاکید بر اینکه محتوای قرآنی که شب قدر روی سر می‌گذاریم باید در مغز ما نشانده شود و به آن عمل کنیم تا مهجور نماند؛ آخرین وصیت امام علی‌ علیه السلام را هم توجه به قرآن دانست و اظهار کرد: ملت ما در این زمینه پیشگام است و امروز موج قرآنی در کشور راه افتاده و این آغاز راه است.

دعا، جوهر همه ادیان الهی است


حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه اگر قرآن را با ابتکار و روش‌های خوب و پیام‌های نوین ارائه کنیم همه جذب آن می‌شوند، این مسئله را یکی از پیام‌های شب قدر دانست و در پایان به مبحث دعا اشاره و بیان کرد: خواندن ادعیه از جمله دعای جوشن با هزار اسم از اسامی حسنای الهی که هر کدام معانی خاصی دارد؛ یک فرصت مغتنم است زیرا دعا جوهر همه ادیان الهی است و سبک زندگی انسان را مشخص می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شب قدر، شب امام زمان نیز هست.

کد خبر 1756853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha