هلال ماه شوال غروب سه‌شنبه قابل رویت و چهارشنبه عید فطر است

بوژمهرانی گفت: هلال ماه شوال ۱۴۴۵ غروب سه شنبه، بیست و نهم رمضان، همزمان با ۲۱ فروردین در سراسر ایران با چشم قابل رویت است لذا ماه رمضان امسال ۲۹ روز بوده و چهارشنبه ۲۲ فروردین عید فطر می باشد.

علیرضا بوژمهرانی، عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبری در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص رویت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر گفت: هلال ماه شوال ۱۴۴۵ غروب سه شنبه  (بیست و نهم رمضان)، همزمان با ۲۱ فروردین در سراسر ایران با چشم قابل رویت است لذا ماه رمضان امسال ۲۹ روزه بوده و چهارشنبه ۲۲ فروردین عید فطر می باشد.

وی اظهار کرد: هلال ماه شوال در تهران حدود ۵۸ دقیقه پس از غروب خورشید غروب می‌کند و فرصت کافی برای رویت آن بعد از غروب خورشید داریم.

بوژمهرانی ادامه داد: نکته مهم این است که امسال ماه رمضان در کشور عربستان یک روز قبل از کشور ما آغاز شده بود ولی با توجه به ویژگی های نجومی هلال ماه شوال امسال، عید سعید فطر برای تمام کشورهای اسلامی در یک روز واحد چهارشنبه۲۲ فروردین اعلام خواهد شد.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبری بیان کرد: هلال ماه شوال سه شنبه ۲۱ فروردین در اکثر نقاط کشور در برخی جاها در مرز دیده شدن با چشم غیر مسلح و دیده شدن با ابزار قابل رویت است لذا در صورتی که شرایط جوی کاملا مساعد باشد، همه افراد می توانند با چشم، هلال ماه را رویت کنند.

وی با بیان اینکه دیدن هلال ماه با ابزار بسیار ساده هم قطعی است افزود: دیدن هلال ماه با چشم نیازمند آب و هوای مناسب است. در مناطق مرکزی کشور ۵۸ دقیقه بعد از غروب خورشید، ماه در آسمان قرار دارد و این فرصت خوبی است که آسمان به مرور تاریک شود و چشم بتواند تفاوت نور هلال ماه را از زمین و آسمان تشخیص دهد.

کد خبر 1757695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha