نشست پرچالش سخنگوی شورای شهر مشهد

نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس امروز در آستانه ۹ اردیبهشت روز شوراها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص طرح سوال و استیضاح شهردار اظهار کرد: بعید می‌دانم طرح سوال از شهردار به استیضاح منجر شود. طرح سوال برای جلسه علنی روز دوشنبه در دستور کار قرار دارد، اما از نظر آیین‌نامه‌ای و قوانین بالادستی طرح سوال وجاهت قانونی ندارد و باید دوباره طرح کنند؛ زیرا قبل از سال طرح سوال داشتند و انصراف دادند.

وی بیان کرد: ما در خصوص بازنشستگی شهردار نه مطلع هستیم و نه چیزی به ما ابلاغ شده است. اگر شهردار بازنشسته باشند نمی‌توانند باقی بمانند. قانون‌گذار اجازه داده که شهردار به خدمت خود ادامه دهند.

حاجی‌بگلو در پاسخ به این سوال که چرا حساب‌های شهرداری بسته شد، عنوان کرد: این اتفاق در ادوار گذشته رخ داده و در دوره ما قبل از سال نیز بوده است. این مشکل براساس حساب و کتاب مالی شهرداری با بانک مورد نظر بوده است. شهرداری سه هزار میلیارد تومان بدهکار بود و خوشبختانه توانستیم مشکل را حل کنیم.

نشست پرچالش سخنگوی شورای شهر مشهد

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوالی مبنی بر تهدید اصحاب رسانه در نطق خود خاطرنشان کرد: نگاه من به رسانه ویژه است، اصحاب رسانه را از خود می‌دانم و با رسانه بسیار صمیمی هستم. اینکه می‌گویید من رسانه‌ها را تهدید کردم درست نیست، زیرا اصحاب رسانه قابل تهدید نیستند، رساله اصیل قابل تهدید نیست و من نیز در چه جایگاهی هستم که بخواهم تهدید کنم.

وی افزود: ما در روز خبرنگار بیان کردیم که اصحاب رسانه یار شانزدهم شورا باشند. ما هیچ وقت به جایگاه رسانه اهانت نکردیم. فردی بوده که رسانه‌ای نیست، فضای مجازی دارد که هرچه می‌خواهد بیان می‌کند. من نمی‌توانم به فیک‌نیوزها اجازه دهم به رسانه توهین کنند و تهمت بزنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوالی مبنی بر رایگان کردن اتوبوس، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ در حاشیه شهر ۱۰ خط اتوبوسرانی را ۹۰ درصد با پرداخت ۱۰۰ تومان رایگان کردبم که الان هم انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۲ طرح رایگان کردن اتوبوس را در شورا مصوب کردیم، اما کمیته انطباق رد کرد، هرچند نظر شخصی من این بود که کمیته انطباق اشتباه نظر می‌دهد.

وی در خصوص تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب شد و من مخالف صد در صد تفریع بر اساس عملکرد و گزارش حسابرسی و معاونت نظارت شورا بودم، الان نیز مخالف هستم. تخلف در تفریغ بودجه وجود داشته و نیاز به بررسی بیشتر دارد. آنچه در صحن تصویب شد، برای من قابل احترام است و تمکین می‌کنم.

نشست پرچالش سخنگوی شورای شهر مشهد

پرداخت نامعلوم به ۱۰۰ نفر در شهرداری پیگیری می‌شود

حاجی‌بگلو ادامه داد: در زمینه پرداخت نامعلوم به ۱۰۰ نفر اعلام کردیم که لیست این افراد را مشخص کنند، اما فرمودند لیست را نداریم. من عرض کردم شما تفریغ بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی را در سه ثانیه تصویب می‌کنید، اما به شهرداری سه ماه فرصت می‌دهید تا لیست را اعلام کند. قطعا این کار ایراد دارد، اما هرچه قانون تصمیم بگیرد، برای ما مهم است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به مصوبه‌ای در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ما در سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای مبنی بر کمک به شهرستان زابل طی پنج سال داشتیم که سالی ۱۰۰ میلیارد پرداخت کنند و من مخالف بودم؛ زیرا مشکلات حاشیه شهر ما بیشتر است. در شهر مشهد مشکلات فراوان است، اما اگر صدا و فریاد ما بلند نباشد و مطالبه‌گری نکنیم، هدفمان محقق نمی‌شود، این مدل من است.

وی در خصوص افزایش هزینه الیت بیان کرد: ما الیت را در سال گذشته کاهش دادیم. براساس قانون مجاز بودیم تا نرخ تورم افزایش دهیم، اما ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و ۴۵ درصد افزایش نداشت.

حاجی‌بگلو در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش درآمدهای شهرداری خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ شهرداری ۲۶ هزار پروانه ساختمانی صادر کرد، اما در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰۰ پروانه ساختمانی صادر شد.

نشست پرچالش سخنگوی شورای شهر مشهد

پیمانکاران قلب تپنده اجرایی شهرداری

وی در پاسخ به این سوال که حق و حقوق پیمانکاران به کجا رسیده است، اظهار کرد: شهرداری مشهد نزدیک ۴ هزار پیمانکار دارد و آنان را قلب تپنده اجرایی شهرداری میدانیم و مطلع هستند که مدل پیمانکاری شهرداری به چه شکل است و در گذشته نیز برای پرداخت مشکلاتی وجود داشته و تلاش داریم تا نیمه شهریور تمام مطالبات پرداخت شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این صحبت معاونت فرهنگی و اجتماعی که گفته بودند در شهر کارتن خواب نداریم، گفت: منابع مالی برای جمع آوری کارتن خواب‌ها پیش بینی شده است و مصاحبه معاون فرهنگی شهرداری مبنی بر عدم وجود کارتن خواب در شهر درست نیست.

حاجی بگلو در ادامه تاکید کرد: در سال جاری اگر طرح تفصیلی به همین شکل باشد قطعا دچار کمبود بودجه می‌شویم.

یکی از مشکلات اساسی اصلاح قانون درآمدهای پایدار است و درحال حاضر صدور پروانه‌های ساختمانی در اختیار شهرداری نیست.

وی در خصوص پروژه‌های زودبازده، اضافه کرد: از روز اول خدمت گذاری اولین مصوبه، طرح‌های زود بازده بود تا به این وسیله مردم در جذب اعتبارات برای محله و منطقه خود نقش داشته باشند. در بودجه ۱۴۰۴ نیز بودجه‌ای برای این طرح‌ها پیش بینی می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: صورت‌های مالی باید بارگزاری شود، زیرا حق مردم است و باید مطلع شوند.

نشست پرچالش سخنگوی شورای شهر مشهد

تشریح آخرین وضعیت قطار مشهد به گلبهار

وی با اشاره به این موضوع که ما سرمایه‌گذار را فراری نمی‌دهیم، بلکه برخی قوانین به گونه‌ای بوده که دست‌وپاگیر شده است، بیان کرد: هرکس برای حل مشکل سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند، نگران است که شاید در آینده تبعات داشته باشد، بنابراین از بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و این نگرانی برای مدیران شهری وجود دارد. ما نتوانستیم برای سرمایه‌گذاری در مشهد کاری انجام دهیم، البته همه مسائل به شهرداری برنمی‌گردد، بلکه یک مجموعه استانی است. در گذشته بسیاری از مجموعه‌های مالی در استان بود که آنها را منحل کردند، بنابراین بسیاری از منابع مالی از استان خارج شد.

این عضو شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت قطار مشهد به گلبهار تاکید کرد: وزارت راه و مجموعه استانی پیگیر این موضوع هستند و قول دادند تامین اعتبار کنند که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. امیدواریم وزارت راه به تعهد خود عمل کند. تا هفته دولت فاز یک خط سه قطار شهری برای بهره‌برداری آماده می‌شود. تا پایان سال ۱۴۰۴ حفاری‌های تونل قطار شهری در مشهد به اتمام خواهد رسید و تنها به دنبال تجهیز و تامین ناوگان خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت آقای دائمی اضافه کرد: در خصوص ایشان نه چیزی به ما ابلاغ شده و نه موضوعیت دارد. ما نباید در خصوص مساله‌ای که ابلاغ نشده اظهار نظر کنیم. باید اجازه دهیم خود قانون‌گذار در زمانی که نیاز است، تصمیم بگیرد.

حاجی‌بگلو در خصوص تعیین حریم شهر مشهد و طرقبه شاندیز تصریح کرد: هنوز در این زمینه اختلاف داریم. آخرین موضوعی که پیگیری شده در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری قرار دارد که قول دادند مرز را تعیین کنند و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه نگاه دوره ششم این بوده که شیب خدمت را به مناطق کم‌برخوردار ببرد، عنوان کرد: هر مدلی فکر کنید در این مناطق هزینه می‌کنیم و دنبال این هستیم در مشهد مکانی به نام کم‌برخوردار نداشته باشیم. هنوز جای کار وجود دارد، اما دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز باید با شهرداری همراهی کنند.

پایان پیام/

کد خبر 1760672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha