بهار عدالت فرهنگی در دولت مردمی/اقتصاد کتاب تقویت می‌شود

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با  شعار «بخوانیم و بسازیم» با اجرای سرود ملی توسط رزم‌نواز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و با حضور اهالی چاپ و نشر در کوشک کتاب آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام عبدالحسین  خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یاسر احمدوند، رییس این رویداد، علی رمضانی، رییس خانه کتاب و ادبیات، محمد الهیاری، مدیر کمیته ناشران داخلی، مریم السادات ظهوریان، عضو شورای سیاستگزاری این رویداد و جمعی از اهالی چاپ و نشر به صورت رسمی در کوشک کتاب مصلی امام خمینی(ره) افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تلاوتی از کلام الله مجید و اجرای سرود ملی توسط رزم نواز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی آغاز شد.

تصویب اختصاص ۲ ملیون تومان یارانه خرید کناب به  کارمندان در دولت

«محمد مهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: برگزاری این رویداد را به اصحاب فرهنگ ادب و هنر تبریک عرض می‌کنم، بهار ۱۴۰۳ آغازین روزش با نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شروع شد و چه نکو بهاری بود و سالی که نکوست از بهارش پیداست، مجموعه‌ای از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا امروز  ۱۹ اردیبهشت به جشن آغاز نمایشگاه کتاب برسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویدادهای فرهنگی و هنری اردیبهشت ماه اظهار کرد:  در ماه اردیبهشت با رویدادهای متعددی ازجمله بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی، خیام روبرو هستیم؛ همچنین امسال اردیبهشت ماه با دهه کرامت و ایام ولادت بانوی بزرگوار حضرت معصومه سلام الله علیها و علی بن موسی الرضا علیه السلام مزین شده است.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه سی و پنجم به همت همکارانم در معاونت فرهنگی و مشارکت اصحاب کتاب برگزار شده است، از همه ناشران،  نویسندگان کتابفروشان که مشعل فروزان فرهنگ را در این سرزمین روشن نگه داشته اند باید تقدیر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت مردمی تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارد، خاطرنشان کرد: دوره پررونق  فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم، در سال گذشته ۱۲۰ هزار مجوز کتاب صادر کردیم این یک عدد بی‌نظیر است و یک بیلان بزرگ در همه سال‌هاست، در برخی خانواده‌ها که مشکلات معیشتی دارند انتظار می‌رود توجه بایسته و شایسته به  کتاب به عمل نیاید اما می بینیم مردم فرهنگ دوست حوزه کتاب را رها نکردند ما در سال‌های اخیر در میزان مطالعه رو به تزاید هستیم و سال به سال مطالعه کتاب افزایش پیدا می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به توسعه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور در دولت سیزدهم، اظهار کرد:  توسعه کتابخانه های عمومی به یک فصل پرافتخار برای دولت تبدیل شده است؛ در ماه‌های اخیر بزرگترین کتابخانه عمومی را در یکی از شهرهای مرکزی کشور افتتاح می‌کنیم.

وی با اشاره به خودکفایی در زمینه تولید کاغذ در دولت مردمی گفت:  در آغاز به کار دولت ما با تولید  ۵ هزار تن کاغذ شروع کردیم و سال گذشته به خودکفایی در تولید کاغذکتب درسی با عدد ۱۵۵ هزار رسیدیم؛ با افتتاح مجموعه جدید که نیازی به استفاده از چوب برای تولید ندارد میزان تولید کاغذ ما به ۱۳۰ هزار تن افزایش پیدا می‌کند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همکاری و تعامل دستگاه های مختلف از برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: همه دستگاه‌های حامی این رویداد مثل بانک ملی،  پست،   شهرداری تهران،   رسانه ملی و رسانه‌های جمعی و شخص رئیس جمهور و دولت بنایشان بر حمایت از مخاطبان کتاب است،   در همین راستا یارانه‌های خرید کتاب به طلاب اساتید و دانشجویان اختصاص یافت.

اسماعیلی با اشاره به تصویب تخصیص ۲ میلیون یارانه کمک خرید کتاب به کارمندان دولت اظهار کرد:  امروز در جلسه دولت بحث اختصاص خرید یارانه‌ای کتاب را برای کارکنان دولت به تصویب رساندیم و خانواده‌های کارمندان دولت تا سقف ۲ میلیون تومان می‌توانند از نمایشگاه  کتاب خریداری کنند.

وی تصریح کرد: تقویت جدی چرخه اقتصاد کتاب در سال جاری در دستور کار است و در همین راستا اقدامات مهمی را آغاز خواهیم کرد.

اسماعیلی اظهار کرد: رویکرد دیگری که ما در برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مورد توجه قرار دادیم رعایت عدالت فرهنگی  برای همه اهالی کتاب است.

تجلیل از ناشران برگزیده

در ادامه مراسم افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ناشرانی چون امیرحسین سازگار، علی اکبر طولانیان و محمد مجری سازان طوسی به عنوان ناشران برگزیده تجلیل به عمل آمد.


کتاب عامل تمدن سازی در دنیا بوده است


حجت الاسلام «عبدالحسین خسروپناه»، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران در حمایت از اهل قلم گفت: دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تلاش می‌کنند وحدت کلمه را برای ناشران تحقق بخشند و این اقدام جای بسی تقدیر دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد:  تلاش ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی تسهیلگری حوزه نشر است و در همین راستا مصوباتی را برای اهالی نشر به تصویب رسانده ایم.


حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه با بیان اینکه کتاب عامل تمدن ساز در دنیا است، گفت: هر جای عالم اگر تمدنی مشاهده کرده‌ایم چه تمدن یونان باستان،   چه چین باستان،   چه ایران باستان و چه دوره اسلامی در کشورهای اسلامی مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن سازی کتاب بوده است؛   هرجا که کتاب و کتابخوانی رونق داشته کشورها نیز رونق داشته‌اند؛  باید بیش از گذشته به کتاب خوانی اهمیت بدهیم و بخشی از اوقات فراغت ما به امر کتاب اختصاص پیدا کند.

همچنین در این مراسم یاسر احمدوند، رییس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب یک هزار و ۷۰۰ ناشر در بخش حضوری و مجازی حصور دارند؛ وسعت ۱۵۰ هزار مترمربع نمایشگاه سی و پنجم یک رکورد کم نظیر در برپایی نمایشگاه است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تجلی عمل صالح بر سرانه علمی مردم ایران است، امسال  شعار  نمایشگاه «بخوانیم و بسازیم» انتخاب شده چرا که نشان ۲ رکن شناخت و عمل در کشور ماست؛ این شعار نشان می دهد مسیر خواندن از کتاب آغاز می شود.

کد خبر 1762369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha