نهادینه سازی نگاه اسلام به زن القائات فمینیست را در جامعه خنثی می کند

حجت الاسلام یوسفی با بیان اینکه نهادینه سازی نگاه اسلام به زن در جامعه القائات فمینیست در دختران را خنثی می کند گفت: آرمانی که اسلام برای زن تعریف می کند، این است که زنان می توانید همانند حضرت معصومه (س)، حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه (س)با حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی تاریخ سازی کنند و یک امت را از مهلکه انحراف نجات دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر یوسفی، استاد مرکز امامت دانشگاه افسری امام حسین (ع) و پژوهشگر و مولف تاریخ اسلام و سیره معصومین (ع) در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: ما دو نوع تقوا داریم؛ یک تقوا در سکون و ایستایی، یک تقوا در حرکت. تقوای در سکون یعنی من در کنج خانه بنشینم و از منزل خارج نشوم که مبتلاء به تهمت، بی عفتی و گناه نشوم اما تقوای در حرکت یعنی من در عین حال که در اجتماع حاضرم  و در حال جهاد و فعالیت های اجتماعی و سیاسی هستم، با نفس خود مبارزه می کنم تا مرتکب گناهی نشوم.

وی در ادامه اظهار کرد: امروزه در دین مسیحیت اعتقاد بر این است که اگر می خواهید راهب و با تقوا باشید باید گوشه عزلت در کلیسا بگزینید. در حالی که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «إنّما رَهبانِیَّةُ اُمَّتی الجِهادُ فی سبیلِ اللّه » خداوند تبارک و تعالی رهبانیّت را بر ما مقرّر نفرموده است. رهبانیت امّت من جهاد کردن در راه خداست به این معنا که در اجتماع حاضر شوید و فعالیت های اجتماعی داشته باشید ولی  مرتکب گناه نشوید.

عفت صحیح در دین اسلام

حجت الاسلام یوسفی ادامه داد: لذا عفت را هم باید این گونه ترسیم کنیم. یک تعریف از عفت این است که زن اصلا از منزل خارج نشود تا چشم هیچ نامحرمی هم به او نیفتد و هیچ گناه و آسیبی هم وی را تهدید نکند. معنای دیگرش این است که زن در عین حال که در اجتماع حضور دارد، مراقبت کند تا حجاب، پاکی و عفتش خدشه دار نشود. در اینجا اسلام مورد دوم را پذیرفته و هیچ گاه زن را از حضور در اجتماع منع نکرده است لذا عفت صحیح در دین اسلام، عفت در کنار فعالیت و حضور اجتماعی است.

استاد مرکز امامت دانشگاه افسری امام حسین (ع) بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) در بدو ورود به مدینه اختیاراتی به زنان تفویض کردند که ما امروز اسم آن را "حق رای" می گذاریم. پیامبر اسلام در بیعت رضوان فرمودند: زنان با من بیعت کنند و در غدیر خم فرمودند: زنان با علی بیعت نمایند. همچنین حضرت در ساخت مسجد النبی فرمودند: مردها در روز و زنان در شب سنگ و آجر بیاورند. پس مشخص می شود که نه تنها تاریکی موجب خدشه دار شدن عفت، پاکی و حیای زن نمی شود بلکه می توان از ظرفیت زنان در عرصه های  مختلف اجتماعی بهره جست.

این پژوهشگر با بیان اینکه برای زیست عفیفانه به رسم بانوی کرامت ابتدا باید بیاموزیم که زیست عفیفانه چیست تصریح کرد: زیست عفیفانه به معنای کنج عزلت گزیدن نیست. خانم صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) در جنگ احد مشک به دوش می کشید، آب به دست رزمندگان می رساندند و مجروحان را مداوا می کردند. زخم های پیامبر (ص) در جنگ احد را حضرت زهرا (س) پانسمان نمودند. پس ایشان شغل پرستاری هم داشتند. هر چند باید توجه داشته باشیم که نقش خانه داری، نقش مادری و همسرداری زنان جامعه نباید کمرنگ شود ولی از سوی دیگر نقش سیاسی و اجتماعی زنان هم نباید در اسلام کاهش یابد؛ در واقع زیست عفیفانه یعنی در عین حرکت و فعالیت های اجتماعی و سیاسی، زندگی پاک و عفیفانه ای هم داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در کتاب "حقیقت عظیم" می فرماید: تنها جهادی که از دوش زنان برداشته شد، جهاد ابتدایی تعرضی است. یعنی اگر جهاد ابتدایی نبود و دفاعی بود زنان هم مانند مردان تکلیف داشتند. "ام ایمن" (کنیز و خدمت‌گزار خانه‌ی عبدالله پدر پیامبر بود) وی از شجاعت بالایی برخوردار بود؛در جنگ احد وقتی مردها فرار کردند، شمشیر برداشت و از پیامبر اسلام دفاع کرد. امام صادق (ع) فرمودند: ام ایمن یکی از فرماندهان زن لشگر امام زمان (عج) در روز ظهور است.

حجت الاسلام یوسفی در ادامه اظهار کرد: هر چند عفت و پاکدامنی حضرت فاطمه معصومه (س) باعث می شد که هر روز نتواند با نامحرم روبرو شود و خطبه ایراد کند، اما برای ولایت برادرش امام رضا (ع) می بایست کاری کند. امام کاظم (ع) ۱۷ دختر داشتند که از جمله حضرت فاطمه معصومه (س) هیچ کدام ازدواج نکرده بودند، همین ازدواج نکردن آنها بمب خبری بود برای تثبیت ولایت برادرشان، علی بن موسی الرضا (ع).

استاد مرکز امامت دانشگاه افسری امام حسین (ع)  ابراز کرد: وقتی دختران امام موسی کاظم (ع) با آن حجم از محبوبیت ازدواج نمی کنند، این سوال برای مردم پیش می آید که چرا شما ازدواج نکردید؟ آنها علت عدم ازدواجشان را وصیت نامه پدر عنوان می کردند که در آن اشاره شده بود، اجازه ازدواج دختران و مخارج همسرانم بعد از من در دست پسرم  امام رضا (ع) است. در واقع کل محتوای وصیت نامه پدر متوجه امام رضا (ع) بود لذا در آشفته بازار واقفیه که می گفتند امام رضا (ع) امام بر حق نیست، قطعا ازدواج نکردن این ۱۷ خواهر با وجود همه عفت و پاکدامنی که داشتند دلیلی بر تثبیت ولایت برادر بزرگوارشان بود.

وی با بیان اینکه نهادینه سازی نگاه اسلام به زن در جامعه القائات فمینیست در دختران را خنثی می کند گفت: بنابراین یک زن می تواند در عین داشتن عفت و حیا اثرگذارترین فرد عصر خود در جامعه باشد. لذا ما اگر نگاه دقیق زن با نگاه اسلام در زمینه جهاد را نهادینه کنیم، فمینست هیچگاه نمی تواند قلب و ذهن دختران ما را به سمت خود سوق دهد. همه آرمان فمنیست این است که القاء کند، زن مستقل، زنی است که برای تامین مایحتاج خود نیازی به پول همسرش ندارد یا برای رفتن به  مسافرت نیازی به اجازه همسرش نیست؛ ولی آرمانی که اسلام برای زن تعریف می کند، این است که شما می توانید همانند حضرت معصومه (س)، حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه (س)  با حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی تاریخ سازی کنید و یک امت را از مهلکه انحراف نجات دهید.

کد خبر 1763026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha