میانگین سن پدر در زمان ولادت اولین فرزند ۳۳.۶ و سن مادر ۲۹.۱ است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میانگین سن پدر در زمان ولادت اولین فرزند ۳۳.۶ و سن مادر ۲۹.۱ است و در صورت تداوم شرایط با روند موالید فعلی و کاهش TFR، در سال ۱۴۲۰ جمعیت کشور سالمند و رشد جمعیت منفی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، حمید گله‌داری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری به مناسبت آغاز «هفته ملی جمعیت» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در بحث جوانی جمعیت مهم‌ترین کار تقویت نقش فرهنگ ازدواج و زاد و ولد است گفت: تعداد موالید ثبت شده در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۸ هزار و ۴۰۷ و تعداد موالید ثبت شده در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴۷ هزار و ۳۵۹ بوده است؛ میزان کاهش موالید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۸.۸ درصد بوده است که میزان کاهش موالید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۸.۸ درصد به ۲.۱ درصد رسیده که بیانگر روندی مثبت است.

وی ادامه داد: نرخ باروری کلی زنان ۱۵ تا ۴۹ سال در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۲، ۱.۲۵ کاهش داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افزایش موالید در زنان بالای ۳۵ سال اصفهان در سال گذشته، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که این گروه های سنی زودتر به تغییر رفتار در این زمینه رسیده‌اند.

گله‌داری تاکید کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زمانی بطورکامل تحقق می‌یابد که همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند و فقط وزارت بهداشت در نوک پیکان نباشد.

وی با بیان اینکه آمار جمعیت و موالید اتباع خارجی جداگانه رصد می‌شود، افزود: حدود ۵۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی زیر پوشش خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند و میزان موالید اتباع خارجی در اصفهان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ناباروری اولیه و ثانویه یکی از موانع مسیر افزایش جمعیت است که در این خصوص فعالیت‌های ویژه‌ای صورت گرفته و ۶ مرکز دولتی ناباروری در استان اصفهان فعال است که مرکز شهید بهشتی و بیمارستان امین در شهر اصفهان و ۴ مرکز آن در شهرستانهای نجف آباد ، نایین، شهرضا، شاهین شهر فعالیت دارد. 

وی  از فعالیت مراکز «نفس»(نجات فرزندان سقطی) با همکاری بسیج جامعه پزشکی خبر داد و گفت: این مراکز با هدف ارائه مشاوره و کمک به خانواده هایی که به علل مختلف تصمیم به سقط جنین می کنند، ایجاد می شود.

گله‌داری اضافه کرد: مرکز نفس،(نجات فرد از سقط) با ارائه مشاوره ۷۰ درصد موفق به انصراف از سقط عمدی شده است.

کد خبر 1763255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha