باید عقلانیت دینی را به دنیا معرفی کنیم

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه بشر امروز به دنبال دین عقلانی است،گفت: اهتمام مجمع جهانی اهل بیت(ع)، دستیابی به مرجعیت علمی و معرفی بزرگان دینی‌مان به دنیا است.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، همزمان با برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، عصر روز( ۲۴ اردیبهشت ماه) انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از دو کتاب گویا به زبان اسپانیولی و ۱۵ اثر خود در حوزه زبان‌های اروپایی و آفریقایی با حضور آیت الله رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی کرد.

آیت الله«رضا رمضانی» در این مراسم رونمایی با اشاره به اینکه علم اساس هرچیزی است و جامعه پیشرو، جامعه ای آگاه است، گفت: درروایات اسلامی نیز آمده است که علم معدن خیر و جهل معدن شر است، اگر جامعه گرفتار جهل و جهالت شود، دشمنی، نزاع و جدال، بلایا در آن جامعه گسترش می یابد. بنابراین هرچه در جامعه آگاهی رشد پیدا کرد، آن جامعه دارای اقتدار می شود و از لحاظ اخلاقی نیز رشد می کند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) افزود: حضرت فرمودند:«قوام جامعه به چهار چیز بستگی دارد، که یکی وجود عالم است». علم و دانش نقش تکاملی برای فرد دارد، علم سلطنت می آورد و سلطنت علم برخلاف سلطنت ثروت واقعی است.

 آیت الله رمضانی خاطر نشان کرد: بشر به طور مستقیم و غیرمستقیم با کتاب مرتبط است برخی به صورت مستقیم کتاب می خوانند و با اندیشه  و دیدگاهها آشنا می شوند و در برخی مواقع نیز از طریق از طریق رسانه، فضای مجازی و هنر با کتاب آشنا می شوند. انسان با مطالعه کتاب ارتباطاتش با دیگران نیز قوی تر می شود و می تواند خدا را بهتر بشناسد. البته ممکن است برخی از کتابها هدایتگر و برخی منحرف کننده انسان باشند.

وی با اشاره به اینکه مطالعه تاریخ چراغ راه انسان است، ابراز کرد: از طرفی کتاب تاریخ گذشته را به انسان معرفی و انسان را مرتبط به آینده می کند و آنچه که از گذشته و تحولات علمی و جنگ رخ داده است به وسیله کتاب به انسان منتقل شده است و موجب می شود انسان مشاهیر بزرگ را بشناسد، از همین رو مسئولان در علاقه مند کردن کودکان به طرق مختلف وظیفه مهمی دارند. امروز در پس فیلم های ساخته شده در هالیوود اندیشه ای نهفته است که به جامعه منتقل و سعی می کنند با آثارشان فیلسوفانشان را به جامعه معرفی کنند،ما نیز باید برای معرفی متفکران و بزرگانی همانند ملاصدرا و ابن سینا از طرق مختلف هنری تلاش نماییم.

 وی به اهتمام مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای رسیدن به مرجعیت علمی تاکید کرد و گفت: در ابتدای انقلاب ایران رتبه علمی ایران، ۵۷ بود، امروز به رتبه ۱۵ رسیده ایم و خوشبختانه ما در برخی  رشته ها در تولید علم رتبه دهم هستیم و این مرجعیت باید در حوزه های مذهبی نیز تحقق یابد.

 دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع)  تلاش دارد با عقلانیت دینی، دین عقلانی را به دنیا معرفی کند، زیرا که بشر امروز به دنبال دین عقلانی است.

وی از ترجمه ۱۷۵ کتاب ترجمه در یک سال اخیر خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ این مجمع بیش از هشت هزار مدخل در ۲۲ زبان داشته است و دانشگاه بین المللی  اهل بیت(ع) هم از هشت رشته به ۲۳ رشته رسیده است و در تلاش هستیم که نخبگان علمی دنیا را شناسایی کنیم. زیرا که مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند که مجمع جهانی اهل بیت(ع) باید اهل بیت(ع) را به آحاد جامعه معرفی کند، به این دلیل که آنها بهترین الگو برای بشریت هستند.

 آیت الله رمضانی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را دو اثر گهر بار دانست و افزود: یک  فرد مسیحی اظهار می کرد که اگر ما کتابی همانند نهج البلاغه داشتیم کل دنیارا فتح می کردیم،بنابراین قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نسخه نجات بخش برای بشریت امروز است و ما باید معارفمان را با ادبیاتی امروزی به دنیا معرفی کنیم. اگر بتوانیم قرآن کریم را به درستی تفسیر و معنا کنیم همه به دین ما گرایش می یابند.

 یادآور می شود،انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) یکی از ناشران پیشگام در عرصه تولید کتاب صوتی در حوزه معارف اهل‌بیت(ع) به زبان‌های مختلف می‌باشد که در اواخر سال گذشته، دو کتاب صوتی به زبان اسپانیولی با عنوان «جوانان نمونه صدر اسلام» اثر محمدعلی چنارانی، ترجمه مارتا گلزار و رحمت‌الله گلزار و گویندگی سهیل اسعد و همچنین کتاب «الگوی کامل (نگاهی به سیره اخلاقی پیامبر مکرم اسلام)» اثر همت سهراب‌پور، ترجمه مارتا گلزار و رحمت‌الله گلزار و با گویندگی عبدالحکیم آگیلار را تولید کرده است که در مراسم مذکور رونمایی شد.

رونمایی از ۱۵ اثرمجمع جهانی اهل بیت(ع) در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران/ تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی

کد خبر 1763257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha