عطش عدالت خواهی؛ شرط رسیدن به ظهور

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه آنچه ما را به منجی و روز نجات می رساند عطش عدالت خواهی است گفت: زمینه آمدن منجی این است که برای برقراری عدالت عطش داشته و گام برداریم و با ظلم و ظالم مبارزه کنیم؛ این می شود مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم؛ اگر چنین روحیه ای در ما ایجاد شد، خداوند برای رسیدن به منجی ما را امداد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در استان قم،  امروز (جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه) مصادف با هشتم ذی القعده در تقویم ایام دهه کرامت به عنوان «مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم، زمینه‌ساز ظهور منجی بشریت» نامگذاری شده است. در همین راستا گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی پژوهشگر معارف مهدویت و مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت که در پی می آید:

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم با گرامیداشت ایام دهه کرامت با اشاره به مساله مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم و در نهایت رسیدن به منجی و راه نجات گفت: مساله نفی ظلم و نفی سلطه از مسلمات دین است و ما نه اجازه داریم ظلم کنیم و نه اجازه داریم ظلم را بپذیریم.

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به آیه 279 سوره بقره گفت:  خداوند در این آیه می فرماید:«لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ» این آیه از متشابهات نیست بلکه از محکمات است و صریحا می فرماید نه به کسی ستم کنید  و نه از کسی ستم بکشید.

پژوهشگر معارف مهدویت در ادامه به وصیت امام علی(ع) بعد از ضربت خوردن اشاره کرد و گفت: ایشان به امام حسن و امام حسین(ع) می فرمایند:«کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً»همواره دشمن ظالم و یار و مددکار مظلوم باشید. این یک جمله محکم و از محکمات باور و اعتقادات ماست.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی همچنین به آیه 141 سوره نسا اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید:«وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»و خداوند هرگز برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود.» درواقع این آیه یکی از قواعد محکم اسلامی است که فقهای ما وقتی می خواهند فتوایی صادر کنند و یا نظراتی را راجع به موضوعی ارائه دهند به این قاعده توجه دارند. در اینجا خداوند از لا استفاده نکرده بلکه از لن که نفی ابد است استفاده کرده یعنی خداوند هرگز سلطه کافران بر مومنان را نمی پذیرد.

باید نسبت خود را با جریان ظلم تعیین کنیم

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: امروز در ایام دهه کرامت قرار داریم و ان شالله می خواهیم از یاران حضرت بوده و به عصر ظهور نزدیک شویم حال چه باید بکنیم؟ ما محکماتی داریم از جمله نفی سلطه گری و نفی سلطه پذیری. کسی که ظلم کند شامل هدایت خداوند نمی شود.حال اگر می خواهیم به منجی و روز نجات برسیم باید ابتدا نسبت خود را با جریان ظلم تعیین کرده باشیم.من با جریان ظلم بیگانه هستم نه ظلم می کنم و نه ظلم می پذیرم.انسان اگر به این روحیه رسید هنر همراهی با ولی خدا را پیدا می کند.ولی اگر خدای نکرده ظالم شد این فرد نه تنها به منجی ملحق نمی شود بلکه در مقابل منجی و امام و ولی جامعه هم قرار می گیرد.

پژوهشگر معارف مهدویت افزود: انسان ظلم پذیر و ذلت پذیر نیز تاب همراهی با امام را ندارد، اساسا دنبال نجات نیست که بخواهد خود را به منجی متصل کند.در قرآن نیز داریم که خداوند انسان های ظالم و ستمگر را هدایت نمی کند یعنی مشمول هدایت نمی شوند، هدایت این فرد هدایت عمومی است و کسانی نیز که در دایره ظلم قرار می گیرند محروم هستند و حتی شامل رحمت خدا قرار نمی گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: خداوند در آیه 19 سوره فرقان می فرماید«وَمَنْ یَظْلِمْ مِنْکُمْ نُذِقْهُ عَذَابًا کَبِیرًا» و هر کسی از شما ظلم و ستم نماید ما او را به عذابی بزرگ گرفتار می‌گردانیم. و این وعده بزرگ قرآن است که کسی که ستمگر شد خدا به او عذاب بزرگ می دهد. حال از این سو صحبت از این است که آیا این انسان به منجی و ولی خدا و به حکومت زیبای صالحان ملحق می شود یا نه؟ که جواب مساله کاملا روشن است!

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: از ائمه(ع) روایتی را داریم که متواتر است و می فرماید:« یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً » خداوند بوسیله منجی جهان را پر از عدل و داد می کند همانطور که عالم پر از ظلم و جور شده.» یعنی در روزگار قبل از ظهور دنیا پر از ظلم و جور شده است، ظلم اقتصادی مثل تحریم ها که می گویند یا باید تسلیم ما شوید یا شما را محروم میکنیم. تحریم های فرهنگی، اجتماعی ، حتی تحریم نظامی و جنگ تا جایی که اجازه نمی دهند صدای مظلوم به کسی برسد.

 از ظرفیت دهه کرامت برای رساندن صدای مظلوم به گوش جهانیان استفاده کنیم

پژوهشگر معارف مهدویت تاکید کرد: حال ما باید از ظرفیت دهه کرامت استفاده کرده و صدای مظلوم را به گوش جهانیان برسانیم، همین امام رضا(ع) خود غریب الغرباست و وقتی به شهادت می رسند هیچ کسی در کنار ایشان نیست و حتی اجازه نمی دهند خواهر و برادر و فرزند به ایشان برسند.امروز نیز این غربت را دردنیا شاهد هستیم و کار به جایی رسیده است که دانشجویان دانشگاه های دنیا علیه ظلم و جور اسرائیل به پا خواستند و فریاد می کشند و صاحبان قدرت این فریادها را سرکوب می کنند.ما نمیتوانیم از کنار این حوادث بگذریم از آن طرف خود را منتظر امام زمان(عج) بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی تصریح کرد: برخی این روایت متواتر و مفهوم  انتظار را به درستی فهم نکرده اند و با  استناد به این بخش روایت که عالم قبل از ظهور پر از ظلم و جور می شود ، معتقدند شرط رسیدن به نجات و ملحق شدن به منجی این است که با ظلم  مبارزه نکنیم تا عالم پر از ظلم شود  و امام زمان ظهور کند.این نگاه نگاهی سطحی و کودکانه به روایات است.

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه پرشدن دنیا از ظلم و جور شرط ظهور منجی نیست گفت: اگر ما به جبهه ظالم ملحق شویم که قطعا به امام زمان ملحق نخواهیم شد و اگر ظلم پذیر باشیم که اصلا روز نجاتی را درخواست نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: این که در روایت آمده می فرماید دنیا پر از ظلم و جور می شود نه اینکه دنیا پر از ظالم و ستمگرمی شود؛ یعنی هرجا از دنیا را بنگریم ابعاد مختلف ظلم و رگه هایی از ظلم را می بینیم. حال ثمره ی این فضای ظلم چه می شود؟ عطش عدالت خواهی.آنچه ما را به منجی و روز نجات می رساند عطش عدالت خواهی است و این زمینه آمدن منجی است که برای برقراری عدالت عطش داشته و گام برداریم و با ظلم و ظالم مبارزه کنیم؛ این می شود مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم؛ اگر چنین روحیه ای در ما ایجاد شد، خداوند برای رسیدن به منجی ما را امداد خواهد کرد.

سه نظریه ای که درباره ظهور وجود دارد

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به سه نظریه ای که درباره ظهور وجود دارد گفت: یک نظریه این است که ظهور کاملا معجزه آسا اتفاق می افتد وکاری است که خداوند باید انجام دهد و از بشر کاری ساخته نیست، برخی معتقدند خداوند این کار را به بندگان واگذار کرده که باز هم صحیح نیست و ناامیدی را به دنبال دارد چرا که انسان در کار خود نیز مانده است.

پژوهشگر معارف مهدویت به نظریه سوم تحت عنوان نظریه امداد اشاره کرد و گفت: بر اساس این نظریه خداوند وظایف و ایجاد زمینه هایی را از انسان ها خواسته است. اگر انسان در جهت ایجاد این شرایط گام برداشت خداوند انسان ها را امداد و کمک می کند برای آمدن منجی.

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد:  یکی از وظایف ما این است که برای عدل گستری تلاش کنیم و در مقابل ظلم سکوت نکنیم و در اینجا خدا هم مدد خواهد کرد.

وی در پایان به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در مجلس امام رضا(ع) کسی نام امام قائم و منجی را می برد، امام رضا(ع) خطاب به جماعت می فرماید: آسایش امروز شما بیشتر از دوره آخر الزمان است. حاضرین تعجب می کنند. حضرت می فرماید: وقتی مهدی(عج) قیام کند باید در این راه خون داد و مبارزه کرد و تلاش کرد و ماموریت ها شبانه روزی خواهد شد و افراد بی دغدغه و ظلم پذیر نمی توانند با حضرت همراهی داشته باشند.

کد خبر 1763713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha