امامزاده‌ای که قطب قرآنی و اشتغال‌زایی ملایر شده است

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع به عنوان قطب فرهنگی، امامزاده عبدالله ملایر امروز یکی از بقاع متبرکه فعال در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و اشتغال زایی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، شهرستان ملایر دارای ۴۲ امامزاده و بقعه متبرکه است که متولی مدیریت از این بقاع نیز بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است.

 امامزاده عبدالله ملایر یکی از مکان‌های مقدس و متبرک در شهرستان ملایر است که با چهار واسطه به امام صادق(ع) می رسد و شجره نامه امامزاده عبدالله(ع) شامل، عبدالله بن عیسی الاکبرالنقیب بن محمدالاکبربن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام)، بنابراین امامزاده عبدالله(ع) از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است و  همچون نگینی درخشان در این شهر می درخشد.

 این امامزاده که در میدان شهدای گمنام شهرستان ملایر واقع شده است و از دیرباز این آستان مقدس مکانی جهت عرض ارادت و اظهارعشق وعلاقه به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده است و همه ساله پذیرای جمع کثیری از ارادتمندان به این خاندان است.

  بر مزار ایوان صحن، دو گلدسته بلند الحاق شده است و نقشه این بنا، مربع شکل است و در وسط آن ضریح به چشم می خورد و در چهار طرف حرم، شبستان هایی قرار دارد.

 پوشش غرفه‌های اطراف گنبد در داخل آجری با بندکشی گچی است و ورودی ضلع جنوبی حرم، دارای دری چوبی با نقش‌های هندسی است.

 حرم مطهر امامزاده امامزاده عبدالله در سال۱۳۷۷ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و در سال۱۳۸۱ نسبت به ساخت گنبد و گلدسته امامزاده اقدام شده  ۱۳۸۴جهت ساخت حسینیه با زیربنای بیش از یک هزار مترمربع در دو طبقه اقدام و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر  تبدیل بقاع به عنوان قطب فرهنگی، امامزاده عبدالله ملایر در مناسبت های ملی و مذهبی مختلف میزبان مردم مومن، شهید پرور و انقلابی ملایر است.

 

برگزاری برنامه‌های مختلف در مناسبت های ملی و مذهبی

محمد امین احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه هرساله این حرم مطهر مکانی جهت عرض ارادت به خاندان پاکش مطهر اهل بیت است  گفت: آستان مقدس  امامزاده عبد الله ملایر  در طول سال میزبان جمع بسیاری از عاشقان اهل بیت  است.

مسئول فرهنگی و بسیج آستان مقدس امامزاده عبد الله ملایر افزود: در طی سال مراسمات متنوع فرهنگی زیادی در این آستان مقدس با همکاری مشترک بین واحد فرهنگی اداره اوقاف، هیئت امنا و مرکز افق آستان مقدس ، پایگاه مقاومت بسیج شهید آیت و حنانه و محله کرامت امامزاده عبدالله(ع) برگزار می‌شود.

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

وی این برنامه‌ها را شامل  اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء، برگزاری باشکوه مراسمات عزاداری شهادت ها و جشن‌های خانوادگی ولادت های اهل بیت (ع) و... دانست و افزود:  در این مراسمات تلاش کرده‌ایم با محوریت تکریم و استحکام بنیان خانواده ها، در مناسبت‌های ملی و مذهبی و در اعیاد و جشن‌های مختلف، برنامه‌های متنوعی به همراه پذیرایی و اهدای جوایز برگزار شود.

 برگزاری محافل قرآنی و جزءخوانی 

احمدوند برگزاری محافل انس با قرآن در طول سال و  به ویژه جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، همچنین برپایی مناسبتی ایستگاه های صلواتی در درب حرم مطهر توسط جوانان مومن و خادمان افتخاری و ... را از دیگر برنامه‌های امامزاده عبدالله(ع) ملایر برشمرد و تصریح کرد:، برپایی دعای ندبه در روزهای جمعه و برپایی نماز صاحب الزمان(عج) روزهای یکشنبه، قبل از ظهر با حضور بانوان  از دیگر برنامه های فرهنگی و مذهبی در این مکان مقدس است.

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

مسئول فرهنگی و بسیج آستان مقدس امامزاده عبد الله ملایر با اشاره به اینکه بعد از این نماز، کلاس آموزش احکام برای بانوان برگزار می‌شود. ابراز داشت: برنامه هایی در طول سال برای نوجوانان و جوانان  مثل کلاس های احکام و قرآن و بازی و سرگرمی هایی از جمله فوتبال دستی، تنیس روی میز و تفنگ بادی در حال انجام است.

 وی با بیان اینکه در راستای پر کردن در این راستا روحانی و مربی از اداره اوقاف به این مرکز افق امامزاده معرفی می‌شود گفت: کلاس‌های تابستانی شامل قرآن، احکام، کلاس‌های تقویت درسی، فوتبال و فوتسال مشاوره و ... در این مرکز برگزار خواهد شد.

 ایجاد اشتغال با برگزاری دوره های آموزشی قالیبافی و مروار بافی

احمدوند به فعالیت های اشتغال زایی د این حرم مطهر اشاره کرد و گفت: دیگر فعالیت حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) برگزاری کلاس‌های قالی‌بافی و مرواربافی در قالب شمیم خدمت است که تعداد انبوهی را جذب و به یک منبع  اشتغال زایی برای افراد کم برخوردار تبدیل شده است.

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

وی ضمن تقدیر از همکاری و تعامل اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و واحد فرهنگی این اداره، از سپاه ناحیه ملایر و حوزه مقاومت امام حسن مجتبی(ع) هیأت امنای امامزاده عبدالله(ع)،  و جوانان و نوجوانان پرشور  گفت: در راستای ایجاد شروع و نشاط و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و اشتغال زایی بیشتر نیازمد حمایت های مالی ا از سوی نهادهای مربوطه در این آستان مقدس هستیم.

برگزاری کلاس های فرهنگی و ورزشی و اردویی برای کودکان

در ادامه حجت‌ الاسلام  مجید حبیبی  نیز با بیان اینکه  این مکان مقدس دارای مسجدی به همین نام است که با وجود داشتن هئیت امنا برنامه های مختلفی در این مسجد برگزار می‌شود گفت: مرکز «افق» امامزاده عبدالله(ع) ملایر نیز زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر با هدف حمایت از خانوادهای نیازمند  و دو پایگاه بسیج شامل خواهران و برادران است با انجام فعالیت های  آموزشی و کلاس های هنری و فرهنگی در این مکان فعال است.

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

امام محله و روحانی آستان مقدس امامزاده عبد الله ملایر به فعالیت های فرهنگی و مذهبی در این مکان مقدس اشاره کرد و افزود:  برگزاری کلاس های قرآن برای نوجوانان و کودکان از جمله برنامه‌های ما در این مکان است و در طول هفته برگزاری محافل انس با رآن  را در مناسبت‌های مختلف داریم.

 وی  با بیان اینکه آموزش‌های مختلف از جمله آموزش آداب زیارت ، برگزاری حلقه های معرفتی  و برگزاری کلاس های علمی را برای  نوجوانان در مسجد امامزاده داریم تصریح کرد: همچنین برگزاری کلاس های تفریحی و بازی و اردوهای درون شهری را نیر برای کودکان و نوجوانان داریم.

حبیبی برگزاری کلاس های مهدویت، سه شنبه‌های مهدوی  و احکام را نیز از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این مکان مقدس برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲۰ کودک  ۷ تا ده سال مخاطب ما در این برنامه‌ها هستند و تعدادی نیز کودکان زیر هفت  در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی ما حضور پیدا می‌کنند.

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

وی با بیان اینکه مهمترین ابعاد فرهنگی بقاع متبرکه و هدف اصلی ما  از اجرای برنامه‌های دینی، تربیت اسلامی نسل نوجوانان در این  کلاس‌ها است گفت: اگر بتوانیم از کودکی اخلاق اسلامی را در کودکان نهادینه کنیم در آینده همین کودکان ونوجونان آسیبهای اجتماعی در امان خواهند ماند و باید از همه ظرفیتهای فرهنگی بقاع متبرکه ومساجد برای تربیت نسلی اسلامی و مذهبی استفاده شود.

 

کانون فرهنگی فعال در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی

  در ادامه شیرین حبیبیان  نیز در گفت وگو با خبرنگار شبستان گفت: کانون امامزاده عبدالله ملایر از سال ۹۵ تاسیس شده است و در حال حاضر حدود یک صد نفر عضو فعال دارد.

 مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده عبد الله ملایر نیز به برگزاری برنامه های مختلف در این کانون اشاره کرد و افزود: همزمان با مناسبت‌ها برنامه های مختلف  فرهنگی، مذهبی، و ... در این کانون برگزار می شود.

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

وی برگزاری برنامه های جشن های ملی و مناسبتی توزیع بسته‌های معیشتی  بین خانواده های نیازمند کمکهای موردی نیز به صورت مستمر در طول سال توسط کانون با کمک خیرین به خانواده های نیازمند، برگزاری کلاس های تابستانی شامل کلاس های فرهنگی و هنری و برگزاری کلاس های مشاوره و آموزش در حوزه خانواده، آسیبهای اجتماعی  و...را از برنامه های این کانون دانست.

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

حبیبیان با بیان اینکه این کانون در حوزه مشاوره و آموزش در حوزه آسیب‌های اجتماعی یکی از کانون موفق و برجسته در شهرستان است گفت: در این راستا تا کنون دوره های مختلف آمورزشی برای خانواده ها، برگزاری نمایشگاه، ... را به ویژه در حوزه پیشگیری و آموزش از  آسیب های مواد مخدر داشته است.  

از کلاس‌های قرآنی تا قالیبافی با استفاده از ظرفیت امامزاده عبدالله ملایر

فاطمه رحمتی

کد خبر 1763886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha