نشست اضطراری شورای امنیت برای رفح/ یک دقیقه سکوت برای رئیس جمهوری ایران

شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست اضطراری را برای بررسی وضعیت رفح و غزه برگزار کرد و به درخواست سفیر موزابیک یک دقیقه سکوت به یاد «ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» انجام شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، شورای امنیت سازمان ملل متحد  به درخواست الجزایر و اسلوونی، نشست اضطراری را برای بررسی وضعیت رفح و غزه با توجه به گسترش عملیات نظامی رژیم صهیوینستی عصر روز گذشته(دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار کرد.

به درخواست نمایندگان روسیه، چین و الجزایر، رئیس کنونی شورای امنیت، «پدرو کومیساریو آفونسو» سفیر موزامبیک، درخواست یک دقیقه سکوت به یاد «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه که در نتیجه سانحه سقوط بالگرد در منطقه آذربایجان شرقی شهید شدند،  کرد.

هماهنگ کننده روند صلح خاورمیانه، نماینده دفتر امور بشردوستانه و هر پانزده عضو شورای امنیت، علاوه بر نمایندگان فلسطین و مصر و نماینده رژیم صهیونیستی در این نشست سخنرانی کردند.

«تور ونسلند» هماهنگ کننده روند صلح خاورمیانه که اولین سخنران این نشست بود، نسبت به وضعیت انسانی در منطقه رفح در غزه هشدار داد و تاکید کرد: نزدیک به ۸۰۰ هزار فلسطینی از منطقه رفح آواره شده اند، زیرا اسرائیل به عملیات نظامی خود در این منطقه ادامه می دهد.

وی گفت: از هر دو طرف می‌خواهم تلاش‌های خود را مضاعف کرده و به سرعت با حسن نیت به میز مذاکره بازگردند. من دوباره بر حمایت کامل سازمان ملل متحد از میانجیگران کوشا برای دستیابی به این هدف تاکید می کنم.

وی ادامه داد: ما آماده حمایت از اجرای چنین توافقی هستیم. اگر مذاکرات از سر گرفته نشود، من از بدترین وضعیت برای غیرنظامیان محاصره شده و وحشت زده در رفح و گروگان هایی که بیش از ۲۲۵ روز در مکان ها و شرایط غیرقابل تصور نگه داشته شده اند، وعملیات بشردوستانه طاقت فرسا که هنوز ادامه دارد، می ترسم.

 ونزلند گفت: حماس در پنجم می، به شلیک خمپاره‌ و راکت به سوی سربازان ارتش اسرائیل که در سمت اسرائیلی گذرگاه کرم شالوم جمع شده بودند، اقدام کردکه در نتیجه آن  چهار سرباز ارتش اسرائیل کشته و ۱۰ تانک ارتش اسرائیل تخریب شدند. بمباران و سلسله حملات هوایی در رفح منجر به شهادت دست کم ۱۹ فلسطینی در همان روز شد.

وزارت بهداشت غزه گزارش داد: روز بعد از این عملیات، ارتش اسرائیل اعلام کرد که از زور علیه حماس در شرق رفح استفاده خواهد کرد و به نزدیک به ۱۰۰ هزار فلسطینی دستور داد تا به سرعت به منطقه‌ای که آن را «منطقه بشردوستانه گسترده در المواصی» توصیف کرد، بروند.

از زمان آغاز عملیات در رفح، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از رفح به المواصی در خان یونس و دیر البلح در بحبوحه حملات هوایی روزانه ارتش اسرائیل که منجر به شهادت ده ها فلسطینی شده است، رفتند.

 ونسلند افزود :حماس به شلیک موشک‌های کورکورانه از غزه به سمت اسرائیل ادامه داد و این رویدادها تأثیر قابل‌توجهی بر عملیات‌های بشردوستانه و امکان رساندن آنها به منطقه‌ای که فاقد سرپناه، غذا، آب، تجهیزات و زیرساخت‌های بهداشتی کافی بود، داشت.

 در پی حمله حماس در ماه می، مقامات اسرائیلی گذرگاه کرم شالوم را به مدت سه روز بستند. روز بعد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که کنترل عملیاتی گذرگاه را به دست گرفته است..

اسرائیل گذرگاه رفح را برای حمل و نقل  کالا و مردم بست و گذرگاه با مصر همچنان بسته است. اقدامات و عملیات خشونت طلبانه رژیم صهیوینستی هر مکان در غزه را برای کارکنان  حقوق بشر نا امن می کند. به طوری که هفته گذشته یک کارمند سلامت و امنیت سازمان ملل از هند کشته شد و یک کارمند دیگر زخمی شد. این اتفاق زمانی افتاد که آنها با خودروشان به سمت بیمارستان اروپایی در منطقه رفح در حرکت بودند. مجموع کارکنان سازمان ملل کشته شده از آغاز درگیری ها به ۱۹۳ نفر رسیده است.

 تور ونسلند تاکید کرد: دستیابی به یک راه حل طولانی مدت برای غزه ممکن نیست، مگر اینکه در وهله اول راه حل سیاسی وجود داشته باشد.

وی گفت: دولت جدید فلسطین که شامل ۸ وزیر از غزه است، فرصتی مهم برای حمایت از گام های مشخص در مسیر اتحاد غزه و کرانه باختری اشغالی از نظر سیاسی، اقتصادی و اداری است.

 وی بر لزوم حمایت جامعه جهانی از دولت جدید برای رسیدگی به چالش‌های مالی پیش رو، افزایش توانایی حکومت‌داری و آماده‌سازی آن برای برعهده گرفتن مجدد مسئولیت‌های خود در غزه و در نهایت به عهده گرفتن حکومت در سایر مناطق فلسطین اشغالی تاکید کرد.

ونسلند در پایان سخنان خود گفت: ویرانی و بدبختی در هفت ماه گذشته نشان دهنده این واقعیت ساده است که فلسطینی ها و اسرائیلی ها دیگر نمی توانند برای یافتن یک افق سیاسی به منظور  پایان دادن به درگیری و دستیابی به راه حل دو کشور منتظر بمانند.

کد خبر 1764701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha