دحوالارض؛ نماد رحمت خدا برای بندگان/ فرج رأس دعاهای امروز باشد

حجت‌الاسلام گلزاده با بیان اینکه دحوالارض یک مناسبت عبادی، تاریخی و مناسکی است، گفت: روز دحوالارض روز انتشار رحمت الهی است و ضرورت دارد در اعمال و دعاهای این روز تعجیل در فرج را در اولویت و رأس قرار دهیم.

حجت الاسلام «صادق گلزاده»، در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان روز «دحوالارض» را یک مقوله عبادی، تاریخی و مناسکی دانست و اظهار کرد: اگر از زوایای گوناگون به این روز نگاه شود، دحوالارض به معنای به  گسترده شدن و توسعه زمین است، در آیه ۳۰ سوره نازعات آمده است: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِکَ دَحَاهَا، و پس از آن زمین را با غلطانیدن گسترد»، از دید مفسران قرآن کریم این آیه ناظر به همین روز(دحوالارض) است و بنابر برخی روایات اسلامی، زمین در ابتدا زیر آب بوده است و سپس خشکی ها از آب سر برآورده اند و نخستین جایی که از زمین سر برآورد، مکه و کعبه بوده است.

رئیس  پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه روز دحوالارض روز انتشار رحمت الهی است، بیان کرد: از امام علی (ع) روایت شده است، اولین رحمت خدا از آسمان به زمین در روز ۲۵ ذی‌القعده نازل شد و شب این روز همانند لیله القدر است که اگر کسی به عبادت مشغول شود و روزه بگیرد، پاداش عبادت یک صد سال را خداوند به او نصیب می کند.

حجت الاسلام گلزاده افزود: در برخی از منابع روایی نیز ۲۵ ذی القعده روز فرود آمدن کشتی حضرت نوح(ع)، تولد حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع) و روز قیام امام زمان (عج) ذکر شده است که اقتضا می کند که از فرصت طلایی این روز که روز حیات زمین است، بهره کافی برده شود.

رئیس  پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه این روز، روز قیام امام زمان(عج) هم محسوب می شود و از روزهای با فضلیت برای دعا برای تعجیل فرج است، ابراز کرد: امام زمان(عج) از کنار کعبه ظهور و در ادامه کار برای مبارزه با ظلم و بسط و گسترش عدل و داد قیام می کنند تا معنویت، امنیت و صلح در زمین فراگیر شود. از اینرو در این روز باید ادعیه های مخصوص این روز را قرائت و برای تعجیل در فرج حضرت مهدی(عج) دعا کرد.

حجت الاسلام گلزاده با تاکید بر اینکه دعای این روز مشتمل بر مضامین عالی اخلاقی و اجتماعی و طلب رحمت و توفیق توبه و پیروزی اهل حق می‌باشد، خاطر نشان کرد: خواندن دعای «اللَّهُمَّ داحِیَ الکَعبَةِ  وفالِقَ الحَبَّةِ  وصارِفَ اللَّزبَةِ  وکاشِفَ الکُربَةِ  أسأَ لُکَ فی هذَا الیَومِ مِن أیّامِکَ الَّتی أعظَمتَ حَقَّها وأَقدَمتَ سَبقَها  وجَعَلتَها عِندَ المُؤمِنینَ وَدیعَةً  وإلَیکَ ذَریعَةً  وبِرَحمَتِکَ الوَسیعَةِ  أن تُصَلِّیَ عَلی‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ... خدایا! ای گستراننده کعبه و شکافنده دانه و دور کننده قحطی و برطرف کننده سختی! در این روز که حقّشان را بزرگ داشتی و آنها را پیش‌تر مقدّم داشتی و نزد مؤمنان به ودیعت گذاشتی و وسیله‌ای به سوی تو و رحمت گسترده‌ات قرار دادی، از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندانش درود فرستی». در این روز سفارش شده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه دحوالارض، نماد مهرورزی و رحمت پروردگار به بندگان خویش و سرآغاز زندگی انسان ها بر روی زمین است، تصریح کرد: در کتب مختلف دینی در روایت های بی شماری توصیه به زیارت امام رضا(ع) در روز ۲۵ ذی القعده شده و افضل اعمال مستحب و مؤکدترین آداب برشمرده شده است.

کد خبر 1766615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha