طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» نوجوانان را به مسجد جذب می‌کند

حجت‌الاسلام حجت‌پناه گفت: غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با محورهای شش‌گانه طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم حجت‌پناه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: «قرآن و عترت»، «علمی، فرهنگی و تربیتی»، «هنری و ادبی»، «مهارت و کارآفرینی»، «ورزشی، تفریحی و اجتماعی»، «رسانه و فن آوری» شش محور برگزاری طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» در سال ۱۴۰۳ هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری افزود: در محور «قرآن و عترت» برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوع قرآن، عترت، موضوعات اعتقادی، برگزاری جلسات «مسجد پایگاه قرآن»، شرکت در مسابقات مدهامتان، ثبت و ارائه خدمات قرآنی جهت ارائه به سایر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری هیئت نوجوانان و بزرگداشت مناسبت‌های آیینی مورد انتظار است.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه ادامه داد: در محور «علمی، فرهنگی و تربیتی»، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و کلاس‌های علمی و کمک‌درسی، حلقه‌های معرفتی، کرسی‌های آزاداندیشی، جلسات یا حلقه‌های کتابخوانی، ارائه آموزش‌های تشکیلاتی همراه با شناسایی مسائل فرهنگی، اولویت‌بندی، شناخت ظرفیت‌ها و ارائه راه‌حل، مسئولیت ‌دهی و طراحی و اجرای کارهای تیمی ویژه نوجوانان برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود در پایان کلاس‌ها سطح علمی و معرفتی مخاطبین برنامه‌های کانون به‌گونه‌ای ملموس ارتقا یافته و در حوزه فعالیت‌های جمعی و کار تشکیلاتی نیز رشد قابل‌توجهی در امر کادرسازی و مسئولیت سپاری نظام‌مند به نوجوانان محقق گردد.

وی افزود: در محور «هنری و ادبی» فعالیت‌ها، برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی هنری و همچنین تولید و اجرای فعالیت‌های هنری در زمینه‌های مختلف سرود، نمایش، فیلم، هنرهای تجسمی، شعر و... مدنظر است و امید است در فعالیت‌های هنری استعدادسنجی و استعدادیابی به‌عنوان اولویت اصلی مدنظر قرار گیرد و در برگزاری دوره‌ها در حد امکان از ظرفیت‌های مجموعه‌های متخصص مانند حوزه هنری استفاده شده و در جهت‌دهی فکری نوجوان مسیر درست رشد هنری و پیشگیری از انحراف‌های رایج این عرصه مدنظر قرار گیرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری گفت: برگزاری فعالیت‌ها، برنامه‌ها و کلاس‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش مبانی و مهارت‌های پیش‌نیاز کارآفرینی، ارائه خدمات کارآفرینانه و فعالیت‌های مرتبط باتربیت اقتصادی در محور «مهارت و کارآفرینی» انجام می‌شود و امیدواریم مدیران و مربیان کلاس‌ها با ایجاد بستر و به‌کاربستن دستاوردها و دست‌سازه‌ها در دوره‌های مهارت‌آموزی، انگیزه شرکت‌کنندگان را ارتقا داده و از ظرفیت مهارت آموختگان این دوره‌ها جهت رفع نیازهای مسجد و کانون استفاده شود.

وی به پنجمین محور برگزاری طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» اشاره کرده و افزود: در محور «ورزشی، تفریحی و اجتماعی» فعالیت‌ها، برنامه‌ها و کلاس‌های سبک زندگی و توسعه فردی، کلاس‌های ورزشی، برنامه‌های تفریحی و رویدادهای جمعی نشاط‌آفرین، برگزاری اردوهای تفریحی، زیارتی و جهادی، ارائه خدمات اجتماعی محله محور در دستور کار است و باید برنامه‌های نشاط‌آفرین به‌عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه‌ریزی کانون مدنظر قرار گیرد و در برگزاری اردوها و رویدادها از ایده‌های نوآورانه و برنامه‌های هدفمند و تا حد ممکن سناریوی از پیش طراحی‌شده استفاده شود و مشارکت خانواده‌ها در برنامه‌ها لحاظ شود و انجام فعالیت جهادی با حضور حداکثری اعضاء برگزار شود.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه در ادامه تاکید کرد: تمامی اردوهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌بایست تحت پوشش بیمه اردویی قرار گیرد و به این منظور بیمه مسئولیت مدنی اردویی در سامانه بچه‌های مسجد با تخفیف هفتاد ۷۰ درصدی توسط ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با شرکت بیمه‌ای معتبر فراهم شده است.

وی افزود: در محور «رسانه و فن آوری» فعالیت‌ها، برنامه‌ها و کلاس‌ها شامل آموزش نرم‌افزارهای کاربردی و برنامه‌نویسی، آموزش و تولید محصولات فناورانه و فعالیت‌های رسانه‌ای اعم از مجازی و حقیقی خواهد بود و انتظار می‌رود؛ تولیدات رسانه‌ای اعضا در صفحات اجتماعی کانون‌ها منتشر شده و گزارش آن در سامانه بچه‌های مسجد به نشانی bachehayemasjed.ir نیز ثبت گردد.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه در پایان با تاکید بر اینکه مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بازوان ائمه جماعت در مساجد و مدیران و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یگان‌های عملیاتی ائمه جمعه در سطح هر منطقه هستند، افزود: محوریت اجرای برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با ائمه جمعه و جماعات است و مدیران کانون‌ها باید هماهنگی‌های لازم را با ایشان به عمل‌آورند.

خاطرنشان می‌شود: اجرای طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» با غنی‌سازی اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۳ از ابتدای تیرماه آغاز گردیده و تا پایان شهریورماه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه می‌یابد.

طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» نوجوانان را به مسجد جذب می‌کند

کد خبر 1767305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha