طعم شیرین کتابخوانی در مرزی‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی

در دولت سیردهم مرزی‌ترین شهرها و مناطق محروم استان آذربایجان غربی صاحب کتابخانه شدند. 

خبرگزاری شبستان- آذربایجان غربی: کتاب و کتابخوانی بهترین وسیله انتقال میراث ادبی، فرهنگی، تاریخی و دینی از نسلی به نسل دیگر است و حمایت از این رویکرد می‌تواند راهکار سودمندی برای توسعه فرهنگی جامعه باشد.

عدالت فرهنگی یکی از موضوعات مهمی بود که در این دولت مطرح شد و باعث شد فعالیت های فرهنگی مرکززدایی شده و به مناطق دیگر و حتی کم برخوردار و محروم نیز کشیده شود.

احداث هشت کتابخانه در شهرهای بدون کتابخانه

خدیجه معصومی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی گفت: افتتاح کتابخانه شهدای حاجیلار شهرستان چایپاره در هفته کتاب۱۴۰۰ با زیربنای ۱۰۰مترمربع در شهر حاجیلار با اعتبار یک میلیارد و پانصد میلیون ریال، افتتاح کتابخانه روستایی استاد ترجانی زاده شهرستان بوکان در هفته دولت ۱۴۰۱ با زیربنای ۱۲۸مترمربع در روستای اوچ تپه و اعتبار سه میلیارد ریال و افتتاح کتابخانه شهدای سرو شهرستان ارومیه در هفته کتاب ۱۴۰۲ با زیربنای ۲۳۲مترمربع در شهر مرزی سرو با اعتبار سی میلیارد ریال از جمله پروژه های اجرا شده در دولت سیزدهم است. 

وی ادامه داد: همچنین بازگشایی کتابخانه پرتو دانش شهرستان مهاباد با زیربنای ۳۹۵ مترمربع در منطقه کم برخوردار باغ شایگان شهر مهاباد در هفته کتاب۱۴۰۲ و اعتبار هفتصد میلیون ریال، افتتاح پروژه کتابخانه بیوران سفلی در شهرستان سردشت با زیربنای ۱۹۰ مترمربع برای بهره برداری اردیبهشت ماه سال۱۴۰۳ با اعتبار شش میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال و آماده سازی پروژه کتابخانه علامه دهخدا شهرستان میاندوآب با زیربنای ۸۳۴ مترمربع جهت بهره برداری در شش ماهه اول سال۱۴۰۳ و اعتبار شصت میلیارد ریال از دیگر پروژه های دولت مردمی شهید آیت الله رئیسی است.

طعم شیرین کتابخوانی در مرزی‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی

راه اندازی بخش‌های تخصصی کتابخانه برای گروه‌های خاص

معصومی آماده سازی پروژه کتابخانه شهید علمی شهرستان نقده با زیربنای۱۳۵۳مترمربع جهت بهره برداری در شش ماهه اول سال۱۴۰۳ و اعتبار بیست و هفت میلیون ریال و پروژه باز طراحی کتابخانه مرکزی استان با ایجاد خدمات جدید و بهسازی فضا و تجهیزات کتابخانه ای با اعتبار سی و شش میلیارد و هفتصد میلیون ریال را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم عنوان کرد.

وی گفت: همچنین در این دولت بخش نابینایان در شهرستان خوی و بخش مستقل ناشنوایان در کتابخانه مرکزی ارومیه در راستای خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر افتتاح شده است‌.

طعم شیرین کتابخوانی در مرزی‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی

طعم شیرین کتابخوانی در مرزی‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی

اعزام بیش از ۹۰ کاروان کتابخوانی به مناطق محروم 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی بیان کرد: همچنین بیش از ۹۰ کاروان کتابخوانی در سطح استان از  سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ به مناطق محروم در راستای توسعه عدالت فرهنگی حضور داشتند. 

وی ادامه داد: همچنین با حضور این کاروان ها بیش از ۳۰۰ برنامه فرهنگی ترویجی کتاب محور اجرا شده و بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب در سال ۱۴۰۲ و سال‌جاری توزیع شده است.

 معصومی بیان کرد: کتابخانه‌های روستایی به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی، نقشی بی‌بدیل در توسعه پایدار جوامع روستایی از طریق ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سطح دانش روستاییان دارند.

توزیع هفت‌هزار و ۲۰۰ جلد کتاب در مناطق محروم آذربایجان‌غربی

وی افزود: همچنین در دولت سیزدهم هفت‌هزار و ۲۰۰ جلد کتاب طی سال جاری در مناطق محروم استان توزیع و خانوارهای این مناطق به ویژه کودکان از این امر بهره مند شده‌اند.

معصومی گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم از جمله اصلی ترین اهداف این فعالیت ها است.

اجرای طرح گذر کتابخانه در اماکن تاریخی پنج شهر آذربایجان غربی

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی افزود: همچنین طرح گذر کتابخانه به مناسبت هفته کتاب سال ۱۴۰۱ در اماکن تاریخی و مراکز پر تردد پنج شهر این استان اجرا شد.

وی اظهارکرد: شهرستان ارومیه، خوی، ماکو، میاندواب و مهاباد از جمله شهرهایی بودند که این طرح در آن ها اجرایی شد.

طعم شیرین کتابخوانی در مرزی‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی

طعم شیرین کتابخوانی در مرزی‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی

طعم شیرین کتابخوانی در مرزی‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی

طعم شیرین کتابخوانی در مرزی‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی

کد خبر 1767695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha