مسجد شجره، مکان احرام زائران حج تمتع+عکس

مسجد شجره، مکان احرام زائرانی است که برای انجام مناسک حج از مدینه منوره به مکه مکرمه می‌روند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: میقات حج به معنای محل اِحرام بستن حج‌گزاران یا عمره‌گزاران است. به گفته فقیهان، میقات و محل مُحرِم شدن کسی که می‌خواهد حج تمتع انجام دهد، خود مکه است، اما برای انجام عمره تمتع باید از یکی از این پنج میقات احرام بستهشود و به سمت مکه حرکت کند که شامل پنج میقات به نام‌های  مسجد شجره، جُحْفَه، وادی عَقیق، قَرْنُ الْمَنازِل  و یلَمْلَم است.

از جمله میقات‌های مهم در حج تمتع برای زائرانی که از مدینه منوره به سمت مکه مکرمه می‌روند، مسجد شجره است.

مسجد شجره، یکی از مساجد مهم اسلامی است که قدمتی طولانی به سیر و سلوک پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) دارد.

این مسجد، مکان احرام زائرانی است که برای انجام مناسک خود از مدینه منوره به مکه مکرمه می‌روند.

مسجد شجره، مکان احرام زائران حج تمتع+عکس

بر اساس گزارش‌های تاریخی، پیامبر اکرم(ص)، از این مکان چهار بار سه بار برای عمره و یک بار برای حج تمتع احرام کردند.

از معاویه بن عمار از اباعبدالله(ع) روایت شده است که رسول خدا ده سال بدون ادای حج در مدینه منوره زندگی کرد. سپس خداوند به او وحی کرد (و مردم را به حج بشارت ده) سپس به مؤذنان دستور داد که با صدای بلند اعلام کنند که رسول خدا در این سال حج را به جا می‌آورد. رسول خدا حج را به جا آوردند و چهار روز باقی مانده از ذی القعده حرکت کردند و چون به ذو الحلیفه رسیدند و خورشید غروب کرد، غسل کردند و بیرون رفتند تا به مسجدی که در کنار درختی بود، فرود آمدند و نماز ظهر را در آنجا خواندند و تصمیم گرفتند به تنهایی حج کنند.

پیامبر اکرم(ص) پس از اقامه دو رکعت نماز در مسجد شجره، احرام بست و می‌گفت: ‹‹ لبیک، اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک، ان الحمد و النعمة لک و الملک، لاشریک لک لبیک›› و روایت شده است که رسول خدا نخستین بار، هنگام انجام حج، زیر درختی در این مکان فرود آمد که در سال‌های بعد در آن محل مسجدی ساخته شد.

مسجد شجره، مکان احرام زائران حج تمتع+عکس

وجه تسمیه مسجد شجره این است که پیامبر اکرم(ص) در جریان سفر سال ششم هجرت که منتهی به امضای معاهده حدیبیه شد. در این مکان، کنار درختی (شجره) به نام ‹‹سَمَره›› فرود آمده و احرام بستند. همین طور در سال هفتم جهت عمرة القضاء و نیز درسال دهم برای حجة الوداع در این مسجد احرام پوشید.

به این مسجد، مسجد الاحرام نیز گفته می‌شود، زیرا محل احرام حاجیان است. همچنین به این مسجد، المیقات نیز گفته می‌شود واین جایگاه یکی از میقات‌های حج و عمره حاجیان است.

همچنین به این مسجد، مسجد آبار علی یا مسجد چاه‌های علی(ع) گفته می‌شود و علت این نام‌گذاری آن است که پس از رحلت حضرت رسول(ص) و غصب خلافت امام علی(ع)، امام علی(ع) چاه‌های متعددی برای نخلستان‌های خود در این منطقه حفر کرد و آبیاری کرد.

مسجد شجره، یک مسجد مستطیل شکل کوچک است که جهت شمال و جنوب دارد.

مسجد شجره، مکان احرام زائران حج تمتع+عکس

ورودی مسجد شجره از سمت غرب است که در گوشه جنوب شرقی یک گنبد بزرگ و یک مناره زیبا در مجاورت آن قرار دارد.

مسجد شجره، در زمان عمر بن عبدالعزیز در سال‌های ۸۷ تا ۹۳ هجری قمری ساخته شد و توسط «زین الدین استادار» در عصر عباسی و سپس در عصر عثمانی تجدید بنا شد ودر آن سال‌ها، بسیار کوچک و از گل و سنگ ساخته شده بود و مقامات سعودی آن را بازسازی کرده و توسعه دادند.

با توجه به افزایش سالانه زائران، وسعت آن چندین برابر افزایش یافت و امکانات لازم برای آن فراهم شد.

مسجد شجره، مکان احرام زائران حج تمتع+عکس

این مسجد، به شکل مربع با فضای داخلی یک هزار متر مربع برای پنج هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

این مسجد دارای طاق‌هایی است که در یک ردیف قرار گرفته‌اند که با فاصله ۶ متری از هم جدا شده‌اند.

محل مخصوصی برای غسل و وضو در دو طرف مسجد ساخته شده است و پارکینگ آن برای ۵۰۰ خودرو ظرفیت دارد و اتوبوس‌ها با بالاترین استانداردها، حجاج را جابجا می‌کنند.

کد خبر 1767787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha