مسجد جامع کبیر نی‌ریز با اعتبار ۲ میلیارد تومانی مرمت می‌شود

ثابت اقلیدی از مرمت مسجد جامع کبیر نی‌ریز با اعتبار ۲ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، محمد ثابت اقلیدی در جریان سفر به نیریز در جمع اهالی این شهرستان، با اشاره به وجود یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخی ایران در نی‌ریز، گفت: مسجد جامع کبیر نی ریز یکی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی ایران محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی جای گرفته و حفاظت و مرمت این اثر ارزشمند در اولویت قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت مسجد جامع کبیر نی ریز در سال جاری خبر داد و بیان کرد: این مسجد با اعتبار ۲ میلیارد تومان مرمت می‌شود.

مسجد جامع کبیر نی‌ریز، یکی از کهن‌ترین مسجدهای ایران و به باور برخی از آتشکده‌های زرتشتیان بوده که در دوره اسلامی به مسجد تبدیل شده است.

ایوان‌های به جا مانده از این مسجد به شیوه معماری دوره ساسانیان ساخته شده است.این بنا در نهم مرداد ۱۳۱۲ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

یکی از این بناهای ارزشمند، مسجد جامع نی‌ریز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود. این بنا با تأثیر از معماری ساسانی و نقشه‌ای تک ایوانی ساخته شده و در طول دوره‌های مختلف، بخش‌هایی به آن افزوده و تعمیراتی در آن صورت گرفته و در زمره  آثار برگزیده از سیر تکامل هنر و تزئینات معماری ایران قرار گرفته است.

کتیبه‌های گچبری این بنا علاوه بر مدارک تاریخی، حاوی مضامینی مذهبی در مدح و ستایش پیامبر و امامان شیعه بوده و به خوبی انعکاس‌دهنده اندیشه‌ها و اعتقادات پیدا و پنهان بانیان آن است.

برخی این مسجد را آتشکده دانسته و گفته‌اند که در دوره ساسانیان، آتش مقدس را از آتشکده کاریان به آنجا می‌آورده‌اند در اینکه در نی‌ریز آتشکده بوده، تردیدی نیست، امّا اینکه این مسجد در مکان آتشکده بنا شده، جای تردید است.

قدیمی‌ترین تاریخی که در این مسجد بر جای مانده سالِ ۳۶۳ ه . ق. تاریخ محراب است که البته بنای مسجد به احتمال زیاد به پیش از این تاریخ باز می‌گردد. گدار معماری این مسجد را از نوع معماری دوره ساسانی می‌داند که تا سده‌های نخستین اسلامی هنوز رواج داشته است.

کد خبر 1768167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha