رئیس جمهور تراز از دیدگاه رهبر انقلاب

برای شناخت اصلح باید ابتدا ویژگی‌های آن را بدانیم، لذا در این مرقومه ابتدا ضمن مروری بر منش و خصوصیات شهید جمهور به عنوان یک الگوی تراز انقلاب، به نکات و مختصاتی که رهبر معظم انقلاب برای یک رئیس جمهور تراز اشاره کرده‌اند پرداخته شده است.

خبرگزاری شبستان مشهد | در آستانه چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، تنور انتخابات داغ تر از همیشه است ولی امسال یک تفاوت مهم با سایر دوره ها دارد. انتخابات زود هنگام به خاطر حادثه پرواز اردیبهشت و شهادت رئیس جمهور و همراهانش که باعث شد این رقابت یک سال جلوتر برگزار شود. همچنین ویژگی ها ممتاز شهید رئیسی در دوره ریاست جمهوری باعث شد یک الگو از رئیس جمهور تراز برای انتخاب به مردم و نخبگان وجود داشته باشد و همه نامزدهای این دوره نیز تلاش دارند خود را ادامه دهنده راه شهیدجمهور معرفی کرده و در برنامه ها و اجرا خود اشبه الرجال به سید ابراهیم نشان دهند.

مروری بر ویژگی‌های شخصیتی و کاری شهید رئیسی 

برای شناخت بهتر یک رئیس جمهور تراز پیش از آنکه به بیان مختصات مورد نظر رهبری برای این جایگاه بپردازیم بد نیست به خصوصیات اخلاقی و منش شهید رئیسی نیز اشاره ای داشته باشیم تا بتوان مقایسه بهتری بین نامزدهای این دوره و محبوب ملت ایران انجام داد.

خادم مردم: بی شک بارزترین خصوصیت اخلاقی آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی که نه تنها ایرانیان بلکه تمام مردم دنیا به آن معترفند خادمی ملت و مردمی بودن است، چرا که در طول سال‌های مسئولیت همواره جز خدمت به مردم به چیز دیگری نمی اندیشید و همواره به فکر حل مسایل مردم بود. او به تمام معنا درد و رنج مردم را حس می‌کرد و برای التیام بخشیدن غم مردم تلاش می‌کرد در برابر مردم متواضع و خاکسار بود.

تواضع و اخلاص: یکی از ویژگی های شهید سید ابراهیم تواضع بود. به طوری که در طول مسئولیت هرگز فروتنی خود را از دست نداد. او خود را از مردم، و برای مردم می‌دانست و مردی با حوصله صبور، پرکار و خستگی ‏ناپذیر بود و در تمام لحظات خدا را در نظر می گرفت. اساس عمل ایشان اخلاص و صداقت بود، از هوای نفس، حب مقام و ریاست به دور بود معمولاً حاکمان گاهی برای مصلحتی، مطلبی بر خلاف واقع اظهار می‌دارند، اما او هرگز از این روش استفاده نکرد بلکه از سلاح نافذ و برنده اخلاص و صداقت استفاده کرد و او صادقانه وارد ریاست جمهوری شد و صادقانه خارج شد دعایش این بود «رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق»

صلابت و تعهد: از ویژگی های دیگر او صلابت و تعهّدی بود که در راه انقلاب داشت. هرگز سازش ‏پذیر نبود و خود را متعهد به اجرای ارزش‏ ها می‌‏دانست. 

ساده‌‏زیستی و تقوا: سید محرومان خود نیز ساده‌‏زیست بود و این خصیصه پس از شهادت ایشان و زمانی که مردم برای عرض تسلیت به منزل مادر و خواهر ایشان رفتند بیش از پیش عیان شد. در تقوای ایشان نیز همه کسانی که از نزدیک با ایشان همراه و همکار بوده اند اذعان داشته و معتقدند شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نماد تقوای سیاسی و تواضع اجتماعی بود. 

صبر: همانطور که رهبر انقلاب نیز درباره این شهید عزیز تاکید کرد مظلومیت و صبوری خادم مردم بود و این از جمله خصوصیاتی است که از شهید بهشتی به یادگار داشت. این مرد وارسته در مقابل تمام نامهربانی ها و بی اخلاقی ها صبوری به خرج داد به طوری که حتی از خدا برای آنها طلب مغفرت  می کرد. 

ولایتمداری: بی شک ولایت پذیری و تبعیت از ولی فقیه از ویژگی های خاصه شهید جمهور بود و ایشان همواره چه در زمان مسئولیت در حرم مطهر رضوی که فرامین رهبری را نصب العین آستان قدس رضوی قرار داده بود و چه در سایر جایگاه ها نشان داد که پیرو حقیقی ولایت است.

روحیه جهادی: تلاش و کوشش شبانه روز و خستگی ناپذیری از ویژگی‌های شهید آیت الله رئیسی بود. او با کار بی وقفه از تمام ظرفیت‌ها برای پیشرفت و تعالی استفاده می‌کرد و واقعاً به شعار «ما می‌توانیم «معتقد بود و با توکل بر خدا کارها را پیش می‌برد و در مردم امید ایجاد می‌کرد.

دیدگاه رهبرانقلاب درباره شهیدجمهور:

رهبر انقلاب نیز در دیداری که با خانواده شهید رئیسی داشتند فقدان این عزیزان را حقیقتاً خسارت برای کشور خواندند و گفتند:  قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید «به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، مُرده نگویید چرا که آنها زنده هستند اما شما نمی‌دانید» و از آنجا که در این آیه بحثی درباره حرکت نظامی و جنگ نیست، هر کسی در راه خدا همچون راه خدمت به مردم، کار جهادی برای آنها و راه اداره کشور و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی کشته شود شهید است. رهبر انقلاب، شهید رئیسی و همراهان ایشان را مشمول این آیه شریفه قرآن خواندند و افزودند: ما این عزیزان را شهدای خدمت می‌دانیم همچنان که تعبیر با ارزش شهید خدمت و شهید جمهور از دل مردم جوشید.

ایشان در بیان ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته و ممتاز شهید رئیسی تصریح کردند: همه اعتراف کردند که او مرد کار و عمل و خدمت و صفا و صداقت بود. برای خدمت شب و روز نمی‌شناخت. رئیسی عزیز در خدمتگزاری به کشور و ملت نصاب جدیدی ایجاد کرد که با وجود تلاش خدمتگزاران قبلی، تاکنون در این حد و حجم و کیفیت و با این صداقت و پر کاری نبوده است. تحرک فراوان و با برکت در سیاست خارجی برای حال و آینده کشور و استفاده از فرصت‌ها و برجسته کردن ایران در چشم رجال سیاسی دنیا از دیگر خصوصیات شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و در خصوص ویژگی‌های مدیریتی آن شهید افزودند: سبک مدیریتی او در بین همکارانش، ویژه و همراه با صفا و صمیمیت بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، کرامت و عزت و حرمت قائل شدن برای مردم و میدان دادن به آنها و تکریم و اعتماد به جوانان را از ویژگی‌های ممتاز رئیس‌جمهور فقید برشمردند و گفتند: او حتی با کسانی که به او بدی و اهانت کرده بودند با کرامت برخورد می‌کرد و پاسخ تند و زشت و عصبی به آنها نمی‌داد.

ایشان مرزبندی صریح با دشمنان و مخالفان انقلاب و پرهیز از دوپهلوگویی و اعتماد نکردن به لبخند دشمن را خصوصیات درس‌آموز دیگر شهید رئیسی خواندند و افزودند: هر یک از این خصوصیات برای سیاستمداران ما و رؤسای جمهور آینده و منتخبان ملت در همه بخش‌ها سرمشق است.

رهبر انقلاب با اشاره به تعریف و تمجید از شخصیت و خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی شهید رئیسی بعد از فقدان او در همه مطبوعات و فضای مجازی و از زبان اشخاص و جریان‌های گوناگون، گفتند: من دلم برای رئیسی سوخت که برخی در زمان حیات او حتی حاضر نبودند یک کلمه از این حرفها بگویند و با وجود مشاهده این برجستگی‌ها، آنها را کتمان و یا حتی وارونه منعکس می‌کردند و او را می‌آزردند که البته او غالباً جوابی به آنها نمی‌داد اما گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد.

رئیس جمهور تراز در کلام ولی

اما رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود در طی این سالها بارها به ویژگی ها و مختصاتی که رئیس جمهور انقلابی باید داشته باشد اشاره کردند که برخی از مهمترین آنها اشاره می شود: 

وعده های توخالی ندهند و رقیب را تخریب نکنند!

آقایانی که در تلویزیون به عنوان نامزد ظاهر میشوند وظائف سنگینی دارند؛ باید مراقب باشند. حرفی که از دهان انسان خارج میشود، باید واقعی، صمیمی، متکی به اطلاعات درست و برآمده‌ی از زبان صادق و راستگو باشد... اینجور نباشد که برای اینکه مردم به ما متوجه شوند، همه‌ آنچه ماورای ما است، تخریب کنیم؛ چه نامزدهای دیگر، چه واقعیتهای جامعه .«بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ ۱۳۹۲/۰۳/۰۸»

کفایت اخلاقی و اعتقادی

در نظام جمهوری اسلامی غیر از دانایی و کفایت سیاسی، کفایت اخلاقی و اعتقادی هم لازم است.«بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین، ۱۳۸۲/۰۹/۲۶»

مردمی باشد و مجری قانون

بارها گفته شده است که انتخابات، هم حق مردم است، هم وظیفه‌ی مردم است؛ هم باید حق را استنقاذ کنیم، هم باید وظیفه را بخوبی انجام دهیم. این انتخابات، یک چنین حالتی دارد.
کسانی هم که میخواهند صلاحیت‌ها را ملاحظه کنند و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند، همه چیز را در کنار هم باید ببینند. رئیس جمهور، هم باید کاری باشد، هم باید مردمی باشد، هم باید مقاوم باشد، هم باید ارزشی باشد، هم باید باتدبیر باشد، هم باید پابند به قوانین و مقررات باشد - مجری قانون است - هم باید درد مردم را احساس کند، هم باید طبقات مختلف مردم را ببیند؛ اینها خصوصیاتی است که در انتخاب آن کسی که ما میخواهیم کلید اجرائی کشور را به او بسپریم، نقش دارد. «بیانات در دیدار دست اندرکاران برگزاری انتخابات‌، ۱۳۹۲/۲/۱۶»

اعتلا دهنده کشور باشد

شما که در انتخابات شرکت میکنید، دنبال یک فرد اصلحی میگردید که بتواند کشورتان را با همین سرعت، بلکه بیش از این، پیش ببرد؛ هم در عرصه‌ی مادی، هم در عرصه‌ی معنوی. شما دنبال انتخاباتید، برای اینکه کسی یا کسانی، دولتی، رئیس جمهوری بتواند عزت شما را بالا ببرد، استقلال شما را عمیق‌تر کند، وضع زندگی شما را بهتر و مرفه‌تر کند، گره‌ها را باز کند، امید و شور و شوقی در کشور به‌وجود آورد؛ اما دشمن شما درست بعکس، مایل است انتخاباتی انجام بگیرد - حالا که بنا است انجام بگیرد.

البته اگر میتوانستند کاری کنند که انتخابات انجام نگیرد، آن کار را میکردند؛ اما حالا که بالاخره چاره‌ای ندارند و انتخابات انجام خواهد گرفت - که برای آینده‌ی کشور این محسّنات را نداشته باشد؛ بلکه کشور را به سمت وابستگی، به سمت ضعف، به سمت عقب‌ماندگی در صحنه‌های گوناگون حرکت دهد؛ کشور را به عقب بکشاند، به عقب براند؛ آنها هدفشان این است. پس دو تا هدف در مقابل هم قرار دارد: هدف ملت ایران، هدف جبهه‌ی دشمنان.«بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۹۲/۰۲/۲۵».

معتقد به قانون اساسی و دارای روحیه مقاومت در برابر دشمنان باشد

نامزد انتخابات اولاً باید به خدا و به این انقلاب و به قانون اساسی و به این مردم ایمان و اعتقاد داشته باشد؛ ثانیاً دارای روحیه‌ی مقاومت باشد. این ملت اهداف بلندی دارد، کارهای بزرگی دارد، تسلیم نیست، کسی نمیتواند با این ملت با زبان زور حرف بزند. کسانی که در رأس قوه‌ی اجرائی قرار میگیرند، باید کسانی باشند که در مقابل فشارهای دشمنان مقاوم باشند؛ زود نترسند، زود از میدان خارج نشوند؛ این یکی از شرطهای لازم است.« بیانات در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور، ۱۳۹۲/۲/۷»

وارسته با روحیه جهادی

هدف ملت ایران چگونه تأمین خواهد شد؟ با دو عامل، این هدف تأمین میشود: یک عامل این است که انتخابات، انتخابات گرم و پرشوری باشد؛ افراد زیاد شرکت کنند، مردم با شور و شوق شرکت کنند، بیایند پای صندوقها. دوم اینکه این انتخابات منتهی شود به انتخاب یک انسان شایسته‌ی وارسته‌ی باعزمِ مؤمنِ انقلابیِ با همت جهادی. با این دو چیز، مقصود ملت ایران حاصل میشود.

مقصود دشمن چگونه حاصل میشود؟ مقصود دشمن با این حاصل میشود که انتخابات اولاً سرد برگزار شود؛ مردم بی‌رغبت باشند، عده‌ی کمی شرکت کنند، یک عده‌ای بگویند: آقا چرا شرکت کنیم؟ فایده‌اش چیست؟ ما نمیخواهیم بیائیم. اینها دشمن را خوشحال میکند. ثانیاً نتیجه‌ای که از صندوقها بیرون می‌آید، نتیجه‌ای باشد که دولت را، به تبع دولت، ملت را به سمت وابستگی بیشتر، به سمت تبعیت بیشتر، به سمت قرار گرفتن در سیاستهای دشمنان قرار دهد؛ دشمن این را میخواهد.

پس ببینید، صحنه روشن است؛ معلوم است شما چه میخواهید، معلوم است دشمن چه میخواهد. حالا آن مطلب دوم که چگونه اصلح را پیدا کنیم و مشخصات یک انسانی که اصلح از دیگران است، چیست، نکاتی در این زمینه وجود دارد که ان‌شاءاللّه اگر بنده عمری داشتم، در آینده تا قبل از روز انتخابات عرض خواهم کرد. «بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۹۲/۰۲/۲۵».

 پایبند به آرمان‌های انقلاب

آنچه که در این فاصله و در این فرصت مهم است، این است که مردم علاوه بر همت بر حضور، همت بر انتخابِ خوب هم داشته باشند. همان طور که عرض کردیم، یک انتخاب خوب، یک انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهی در طول ده‌ها سال تأثیراتش برای کشور باقی میماند. برای انتخابِ خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت. من ان‌شاءاللّه در آینده مطالبی عرض خواهم کرد؛ اما اجمالاً معیار اصلی این است که کسانی سر کار بیایند که همتشان بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدفهای انقلاب باشد.

آنچه ما در این سالهای طولانی از خیرات و برکات به دست آورده‌ایم، به برکت هدفهای انقلاب بوده است؛ هر جائی که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدفهای انقلاب اسلامی و هدفهای اسلامی بوده است.

کسانی سر کار بیایند که مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند. «بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۹۲/۰۲/۲۵».

مدیر اجرایی باشد

 آن کسانی که داوطلب میشوند، اشتباه نکنند؛ بدانند مدیریت اجرائی کشور یعنی چه. نه در ارزیابیِ نیازی که کشور به یک قدرت اجرائی دارد، اشتباه کنند، نه در ارزیابی توانِ خودشان اشتباه کنند. اگر چنانچه ارزیابی درستی انجام دادند، بیایند توی میدان؛ ملت هم نگاه میکند، انتخاب میکند. «بیانات در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور، ۱۳۹۲/۲/۷»

باور به مردم

کشور، کشور بزرگی است؛ ملت، ملت باعظمتی است؛ مسائل تشویق کننده و مبشّر، فراوان است؛ مشکلات هم بر سر راه هر ملتی، و از جمله بر سر راه ما وجود دارد. آن کسانی که آماده‌ی این میدان میشوند، باید با کمال قوّت، با کمال قدرت، با توکل به خدا، با اعتماد به توانائی‌های این ملت پیش بروند. «بیانات در حرم رضوی، ۱۳۹۲/۱/۱»

پرهیز از ریخت و پاش انتخاباتی و عدم استفاده از بیت المال

نکته‌ی دیگر این است که رفتار داوطلبان در ریخت‌وپاش و خرج و تبلیغاتِ زیاد از اندازه‌ی لازم میتواند ماها و آحاد مردم را نسبت به آنچه که بعداً پیش خواهد آمد، آگاه و هشیار و بیدار کند. آن کسی که یا از بیت‌المال هزینه میکند، یا از پول مشتبه به حرامِ بعضی‌ها استفاده میکند، نمیتواند اطمینان مردم را جلب کند؛ به این چیزها خیلی باید توجه کرد.
در تبلیغات انتخاباتی، در شعارهای انتخاباتی، آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانه‌ی انقلاب و نظام تثبیت شود. مبادا در شعارهایمان، ما به زید و عمرو در خارج از این مرزها یا آدمهائی در داخل مرزها، چراغ سبز نشان دهیم.«بیانات در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام؛ ۱۳۹۲/۰۳/۰۶»

نویسنده: علی رنگ آمیز طوسی | فعال رسانه ای

کد خبر 1769231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha