فعالیت بیش ازهزار هیات مذهبی در بقاع متبرکه

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه بیش از هزار و ۲۰۰هیات شاخص در بقاع متبرکه کشور فعالیت دارند،گفت: تلاش داریم تا ۲۰۰۰بقعه کشور را به فعالیت فعالین در حوزه قرآن و عترت با هدف تحقق منویات رهبری در بحث تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران،حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی،رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه در شورای اداری استان که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، با بیان اینکه سازمان اوقاف طبق ماده یک، متولی موقوفات مجهول التولیه یا فاقد تولیه اند می‌باشد. موقوفاتی که متولی خاص دارد و متولی دارد؛ سازمان اوقاف شأن نظارتی دارد. در این جا یک تقسیم بندی خاصی برای مردم توضیح دهم؛ خیلی از موقوفاتی که مردم گاهی حتی دعاوی حقوقی هم دارند، ادعای زمین یک فرد دارد، متولی؛ ادعای حقوقی او را رد می‌کند، به دادگاه می‌روند، به جهت این است که تعریف وقف آن است که متولی؛ همه کاره یک جریان وقف است. آن‌هایی که مجهول التولیه یا بدون تولیت است، زمان‌های زیادی گذشته در اختیار سازمان وقف؛ این طبق ماده یک. یا این که در وقف‌های خاص اگر به اختلاف منجر شود بین موقوفٌ علیهم؛ اینجاست که سازمان وقف وارد می‌شود طبق قانون. شخص نماینده، ولی فقیه هم، از طرف ولایت فقیه مأذون است در تصرف در این طور موارد است، اظهار کرد: وقف نه بودجه نفت، نه بانک، نه عوارض و نه منابع عمومی دولت است بلکه وقف خودش وقف است و شخصی وقف کرده و متولی شأن تصرف براساس نسخه وقف در موقوفه را دارد. 

وی با اشاره به سه گزاره در اوقاف، بیان کرد: حفظ عین موقوفات از لحاظ اسنادی، حدنگاری و عدم تعدی و تجاوز به آن، افزایش منافع موقوفات؛ گزاره دوم، گزاره سوم هم؛ اجرای نیات موقوفات. تمام سازمان وقف در این سه گزاره محدود بوده از لحاظ شرعی و قانونی، ما هم باید همین را انجام دهیم؛ حفظ العین افزایش منافع و اجرای نیات واقفین باید کار کنیم. پس شفافیت در حساب و سامانه مشخص موجود است و دستگاه‌های نظارتی کاملاً بر آن اشراف دارند.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه ۷۰درصد موقوفات بیابان پایه است، گفت: منابع موقوفات غیر متصرفی منفعتی به سمت نیت واقف سوق داده می شود.

وی با بیان اینکه برای مولد سازی به سراغ امنیت غذایی، اقتصاد دریاپایه، انرژی سبز و مسکن وارد شدیم، افزود: تامین مسکن نخبگان در اولویت اوقاف وجود دارد.

حجت الاسلام خاموشی به فعالیت اوقاف در بحث بهره برداری از معادن و  کمک به اجرای نیت امینانه موقوفات اشاره کرد وادامه داد: کمک به مصرف بهینه آب نیز مورد توجه است.

وی گفت: تبدیل اسناد و کاداستر کار ویژه ای است که در اوقاف صورت گرفته و در دو سال اخیر با همکاری سازمان ثبت خیلی کارها پیش رفته، سندهای تاریخی به دفترچه ای و بعد کاداستر تبدیل شده است. تاپایان سالجاری در مازندران به تحقق ۱۰۰درصدی خواهیم رسید.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان اجرای نیت امینانه موقوفات داشتیم، افزود:صندوق حمایت از دانش بنیان ها نیز با سرمایه هزار میلیارد ریال در اوقاف درحال فعالیت است.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۲۰۰هیات شاخص در بقاع متبرکه کشور فعالیت دارند،گفت: تلاش داریم تا ۲۰۰۰بقعه کشور را به فعالیت فعالین در حوزه قرآن و عترت با هدف تحقق منویات رهبری در بحث تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی اختصاص دهیم.

حجت الاسلام خاموشیبه اهمیت طرح‌ها و برنامه‌های اخیر سازمان اوقاف اشاره کرد و گزارشی اجمالی از فعالیت‌های این سازمان پیرامون ارتقای دانش و فناوری ، اقتصاد دریامبنا، دامپروری، کشاورزی و صنعتی و همچنین حمایت از اقشار کم‌درآمد ارائه داد.

کد خبر 1769307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha