مباهله یکی از رویدادهای مبارک اسلام است

حجت الاسلام صباغیان با بیان اینکه مباهله یکی از رویدادهای مبارک اسلام است، گفت: هنوز روح مباهله بین مردم وجود دارد و معتقدات مردم باعث می شود که بیشتر به حق عمل کنند و از ظلم و باطل دوری نمایند.

حجت الاسلام حسن صباغیان-امام جمعه زیرکوه-در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی به مناسبت فرارسیدن عید مباهله اظهار داشت: مهمترین پیام مباهله، نفی تمام گفتمان ها و قرائت های باطل است.

وی در ادامه بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در مباهله تمام داشته ها و همه دارایی خود که ایمان به خدا و اهل بیتش بودند را به روی دست گرفت تا در مقابل جریان باطل و کفر بایستد و گفتمان حق را در مقابل جریان و گفتمان باطل به پیروزی برساند.

حجت الاسلام صباغیان ادامه داد: پیامبر(ص) با این روش مباهله یعنی لعن و نفرینِ جریان کاذب و باطل و با اعتقاد به غیب و امداد الهی خط بطلانی کشید بر تمام قرائت هایی که به ظاهر ادعای حق می‌کنند ولکن در حقیقت نه تنها حق نیستند بلکه در مقابل حق ایستادند.

امام جمعه زیرکوه با اشاره به اینکه پیام های مهم دیگری هم در مباهله وجود دارد، افزود: از جمله اینکه مشارکت زنان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی استفاده شده است و پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) وجود مقدسه حضرت زهرا(ع) را به همراه خودشان می برند یعنی اینکه زن هم مانند مردان می تواند با حفظ تمام شئون اجتماعی در متن جامعه نقش ایفا کند بدون اینکه ذره ای به هویت زنانه او آسیبی برسد.

وی در ادامه گفت: این موضوع نشان داد که زن می تواند با حفظ عفاف و حجاب نقش سیاسی و اجتماعی خودش را ایفا کند و زن و مرد دوشادوش هم و در کنار هم برای رسیدن به اهداف بزرگ تلاش می کنند و این هم یکی از پیام‌های مباهله است.

حجت الاسلام صباغیان بیان کرد: البته ده ها پیام دیگر مانند اینکه اگر محکم در مقابل دشمن بایستیم دشمن شکست خورده و عقب نشینی می کند و یا بعد از استفاده از تمام ابزارهای عادی برای رسیدن به هدف باید به امدادهای غیبی متوسل شویم و اینکه برای رسیدن به هدف گاهی باید انسان تمام خانواده و آبروی خودش را به خطر انداخته و به میدان بیاورد و در دعا از کودکان هم بهره بگیریم، اشاره کرد.

امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه مباهله یکی از رویدادهای مبارک اسلام است، افزود: در این رویداد عظمتِ جایگاه اهل بیت(ع) و اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام نفس پیامبر اسلام هستند را اثبات کرد.

وی در ادامه گفت: پیامبر اسلام(ص) با مباهله، مشروعیت و اصل این روش را اثبات کردند و به معنای این است که روح مباهله باید همیشه در جامعه اسلامی زنده باشد و البته روح مباهله را در جامعه به طرق مختلف مشاهده می‌کنیم مثلاً بعضی از مواقع که یک شخصی برای گرفتن حق خودش تمام راه های قانونی رو طی می‌کند و به دلایل مختلف احقاق حق نمی شود آخرالامر دست به دعا یا لعن و نفرین برمی‌دارد و این در واقع همان روح مباهله است.

حجت الاسلام صباغیان عنوان داشت: در جریان زندگی اسلامی اگر اندک اعتقادی به غیب باشد انسان ها کمتر ظلم می کنند چون می دانند که آه مظلوم دامن ظالم را می‌گیرد.

امام جمعه زیرکوه در پایان گفت: هنوز روح مباهله بین مردم وجود دارد و معتقدات مردم باعث می شود که بیشتر به حق عمل کنند و از ظلم و باطل دوری نمایند.

کد خبر 1770650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha