بازسازی مسجد ۵۰۰ ساله «ادرنه» با سنگ‌های رنگی کمیاب «کِشان»

یک مسجد تاریخی با قدمت پنج قرن در استان شمال غربی «ادرنه» ترکیه با مصالحی متمایز به نام سنگ کمیاب «کشان» در حال بازسازی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «hurriyetdailynews»، یک مسجد تاریخی با قدمت پنج قرن در استان شمال غربی «ادرنه» ترکیه با مصالحی متمایز به نام سنگ کمیاب «کشان» که سال‌ها در این شهر جستجو می‌شد، در حال بازسازی است.

پس از سه سال تحقیق برای شناسایی سنگی خاص برای مرمت این مسجد تاریخی، سنگ «کشان» کشف شد و در مرمت مسجد «احمد پاشا» که توسط یکی از وزیران بزرگ عثمانی در منطقه کشان، شهری در استان ادرنه ترکیه ساخته شده بود، استفاده شد.

«احمد سراچ»، رئیس اداره منطقه‌ای بنیادها به بررسی‌های انجام شده برای کشف سنگ «کشان» اشاره کرد که از رنگ سبز آن در مرمت قسمت بیرونی و از رنگ زرد در مناره مسجد استفاده شده است.

وی گفت: سنگ سبزرنگی که در دیوارهای اصلی مسجد به کار رفته است، یکی از ویژگی های مسجد ما به همراه سنگ زرد موجود در مناره است.

به گفته سراچ، محققان معادن سنگ های کشان را در پی مطالعات طولانی مدت کشف کردند و متعاقبا سنگ های خاص را استخراج کردند.

رئیس اداره منطقه‌ای بنیادها افزود: ما کار تعمیر را در کارگاه‌هایی که در محل ساخت و ساز ایجاد کرده بودیم به پایان رساندیم. کار استحکام بخشی مسجد به پایان رسیده است، علاوه بر آن پوشش سرب‌های گنبد و گچ بری‌ها انجام شده است.

وی تصریح کرد که در حال حاضر عملیات محوطه‌سازی،ساخت وضوخانه، سالن‌های کنفرانس و غیره در مسجد ادامه دارد.

سراچ با تاکید بر اهمیت این شهر که به مدت ۹۲ سال پایتخت امپراتوری عثمانی از نظر بناهای تاریخی بود، اظهار داشت که برای نگهداری، تعمیر و احیای این بناها باید اهمیت زیادی قائل بود.

او گفت: کارهای مرمتی ما در حال حاضر در استان‌هایی که در حوزه مسئولیت ما هستند، به ویژه در مسجد سلیمیه،  مسجد مرادیه و مسجد احمد پاشا در حال انجام است.

سراچ خاطرنشان کرد که کار حکاکی این تیم هنوز در مسجد ادامه دارد، جایی که مناره، کارهای داخلی و بیرونی آن بیشتر به پایان رسیده است.

او در مورد اراده همه اهالی برای بازگشایی مسجد و بازگرداندن آن به حالت قبلی خود نیز صحبت کرد.

در یکی دیگر از اقدامات مرمتی در این شهر تاریخی، درهای مسجد سلیمیه با قدمت چند صد ساله در حال حاضر توسط اداره کل بنیادها در حال مرمت همه جانبه است.

کد خبر 1770769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha