دولت چهاردهم پراکندگی‌ها در کار برای خانواده را رفع کند

ظهیری با انتقاد از پراکندگی ساختار متولیان امور خانواده در کشور، گفت: ایجاد ساختار «مسئول متمرکز پاسخ گو» مطالبه ما از دولت چهاردهم است.

معصومه ظهیری دبیر ستاد راهبری زن و خانواده در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم با گرامیداشت روز خانواده گفت: بیست و پنجم ماه ذی الحجه روز نزول سوره هل اتی، سوره دهر یا سوره انسان است که این سوره در شان خاندان عصمت و طهارت امام علی (ع) حضرت زهرای مرضیه (س) و خانواده محترم ایشان نازل شده است.

وی ادامه داد: در روز شمار تقویم جمهوری اسلامی به دلیل عظمت این روز و تعلق گرفتن به موضوع خانواده روز خانواده نامیده شده است. در تعریف اولیه خانواده باید گفت که کوچک ترین واحد جامعه را خانواده می نامند و اولین حلقه اجتماعی که شکل می گیرد،  پیوند آسمانی بین زوجین، دو فرد غیرهمجنس با عقد ازدواج که قابلیت تولید نسل نیز در آن بالقوه وجود دارد تحقق پیدا می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مهم ترین سلولی که خانواده بزرگ اجتماعی از این سلول های به هم پیوسته متشکل می شود و سعادت اجتماع بزرگ ما در گرو سلامت این کوچک ترین واحد اجتماع است باید از جنبه های مختلف مورد توجه قرار بگیرد.

عضو شورای تخصصی حوزوی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:  نکته اول خود تشکیل خانواده است که ما در آیات قرآن داریم که زمینه و بستر تشکیل خانواده و ازدواج را فراهم کنید و هم در فضای خود خانواده، زمینه برای ازدواج نسل بعدی نیز باید محقق شود، و هم حاکمان زمینه ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار را باید فراهم کنند.

ترغیب به مسئله نکاح و ازدواج و شروع زندگی مشترک جزو سنت های نبوی است

ظهیری ادامه داد: بنابراین ترغیب به مسئله نکاح و ازدواج و شروع زندگی مشترک جزو سنت های نبوی است، لذا در روایت داریم که «النکاح سنتی» پیامبر(ص) فرمودند: این سنت من است، که تاکید بسیاری نیز به آن شده است. پس رغبت به تشکیل خانواده و ازدواج و آگاه شدن نسبت به مسئولیت ها تکالیف و حقوقی که به وسیله عقد ازدواج بر آن مترتب می شود مورد توجه همه متولیان فرهنگی است که این فرهنگ برگرفته از سنت نبوی، آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی است البته تشکیل خانواده و توجه به آن اختصاص به همه ادیان آسمانی و همه ی فرهنگ های غنی اجتماعی دارد.

وی افزود: شهید رئیسی در آخرین حضورشان در سازمان ملل متحد بحث تعهد به خانواده و خانواده پایدار و خانواده بر اساس ادیان ابراهیمی و تعهد به خانواده را مطرح کردند که مورد اقبال بسیاری از کشورها و متولیان امور از جمله پاپ قرار گرفت. لذا ادیان آسمانی تشکیل خانواده نرمال و طبیعی بر اساس آموزه های ادیان آسمانی را مورد توجه قرار داده اند. نکته دیگری که پس از تشکیل خانواده بسیار مورد توجه است، تحکیم و تعالی خانواده است؛ یعنی به نحوی باید در آموزش ها در پاسخ به نیازها و بسترسازی برای تعالی خانواده را در جامعه فراهم کنیم که هم بتوانیم مشکلات مبتلابه زوجین جوان یعنی پنج سال اول که بیشتر در معرض آسیب هستند را پاسخ دهیم و اگر مبتلا به مشکلی هم شدند قدرت حل مشکل را برابشان داشته باشیم و هم ابنکه نیاز به تشکیل خانواده متعادل را از سنین قبل از ورود به زندگی یعنی مرحله آماده ساختن افراد برای ورود به خانواده را داشته باشیم.

ظهیری ادامه داد:  یکی از مسائلی که امروز ما به آن مبتلا هستیم گریز از تشکیل خانواده و عدم این احساس نیاز موجه در بین نسل جدید است. شاید آن بیشتر در همین بحث عدم آماده سازی نسل جدید برای قبول مسئولیت ها و همان مسئله تعهد به پذیرش مسئولیت ها و خانواده باشد؛  لذا می بینیم علاوه بر مسائل مبتلا به پس از تشکیل خانواده، خود پذیرش مسئولیت برای ورود به تشکیل خانواده نیز یکی از مشکلات امروز ماست که ریشه در آموزش ها، فرهنگ سازی ها و باور عمومی دارد. این باور را در نسل عصر خودمان باید ایجاد کنیم و این کار متولیان فرهنگی آموزشی جامعه است.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده گفت:  نکته بعدی مسئله نهادهای متولی خانواده است که شاید در آستانه تشکیل دولت جدید جزو مطالباتی است که باید به آن در جامعه پاسخ بدهیم، روز خانواده بستر و عرصه ای را فراهم می کند که این مطالبه به حق افراد و آحاد جامعه به خصوص نسل جوان را به گوش مسئولین بیش از گذشته بازتاب دهیم و روی آن نیز تاکید داشته باشیم.

عضو شورای تخصصی حوزوی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه متولی امور خانواده در کشور ما ساختار پراکنده ای را به خود اختصاص داده است افزود:  مثلا سازمان نظام روان شناسی، بحث روان شناسی را، بهزیستی و کمیته امداد امداد بحث زنان سرپرست خانوار یا کسانی که آسیب دیده هستند را،  وزارت ورزش و جوانان بخش جوانان و مسئله ازدواج و ورود به خانواده را، مباحث آموزش های دینی و بعضی از مسائل فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی و کسایی که کارهای فرهنگی انجام می دهند که آن هم بخشی از موضوعات است، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بحث زنان و بعضا بعضی از مسائل خانواده و فرهنگ سازی که آن هم به نحوی ستادی کار می کند، همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی بعضی از مباحث را که ممکن است مربوط به بحث فرهنگی خانواده باشد، و...  خود این پراکندگی ساختاری، در نهادهای موجود کشور ما و عدم وجود ساختار مسئول متمرکز پاسخ گو، یکی از مطالبات بحق مردم ماست که امیدواریم ان شا الله در دولت آینده لایحه ای به مجلس ارائه شود و مجلس نیز با فوریت به آن بپردازد؛ به این ترتیب که بعضی از این نهادها یا تجمیع شوند و یا بعضی از مسئولیت های پراکنده ای را که در نهادهای مختلف وجود دارد منفک کرده و در یک نهاد مسئول پاسخ گوی متمرکز به دلیل اهمیت مسئله خانواده به آنها پرداخته شود و یک چین ساختاری را ایجاد کنیم.

در تمام طرح ها و لایه ها، برنامه ها و فعالیت های ما باید پیوست خانواده وجود داشته باشد. برای هیچ طرحی بدون توجه به مسئله خانواده نباید زمینه اجرایی شدن را فراهم کنیم.

ظهیری تصریح کرد:  نکته دیگری که باز هم بسیار مهم است اینکه در تمام طرح ها و لایه ها، برنامه ها و فعالیت های ما باید پیوست خانواده وجود داشته باشد. برای هیچ طرحی بدون توجه به مسئله خانواده نباید زمینه اجرایی شدن را فراهم کنیم. حتما تاثیرگذاری آن طرح، فعالیت، لایحه بر روی خانواده اعم از زن و مرد و فرزندان و ساختار خانواده را باید بررسی کنیم. مثل ساعتی کاری مادران شاغل، ساعت تعطیلی فرزندان در آموزش و پرورش و رابطه آن با خانواده مثل تعطیلات متمرکز یا پراکنده و...همه این ها باید پیوست خانواده داشته باشد و حتی برنامه های فرهنگی رسانه ای، قرار دادن بسیاری از ابزارها حتما پیوست خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد که اگر ما بتوانیم این مسئله را مورد توجه قرار بدهیم خانواده ای پایدارومقاوم که تهدیدهای بیرونی و درونی و شرایط روی آن کمترین تاثیرها را دارد خواهم داشت.

وی افزود: باید بر این باورباشیم که مهرورزی، یاریگری، انس و الفت و توجه به خانواده و فرهنگ عشق ورزی در خانواده را باید در جای جای آموزش ها، پژوهش ها، کارهای فرهنگی و رسانه ای خود گنجانده و نسبت به آن اهتمام داشته باشیم و به این مهم بیش از گذشته بپردازیم تا بتوانیم از بالا رفتن سن ازدواج، بالا رفتن طلاق پایین آمدن نرخ زاد و ولد، پایین آمدن نرخ تشکیل خانواده پیشگیری کنیم.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده در پایان گفت: از شما و کسانی که دست اندرکار رسانه هستید تشکر می کنم که افکار عمومی را بازتاب می دهید و همچنین به مسائل مهم و شاید اهم در جامعه توجه می کنید و بازتاب صدای مطالبات مردم هستید؛ یکی از رسالت های کسانی که کار رسانه ای می کنند همین است که مسائل اولویت دار را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند و متولیان را نسبت به آن حساس تر و توجه آنها را جلب کنند.

کد خبر 1770785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha