تحول بودجه‌ی حوزه‌ی فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم رقم خورد

معاون حقوقی و امور مجلس و جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، دولت آیت‌الله مظلوم شهید رئیسی از یک مرحله انفعال، بی‌تاثیر و کم فروغ وارد یک دوره رونق، مرجعیت پویایی و اثر گذاری شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هاشمی با اشاره به فعال شدن بسیاری از شوراها همانند شورای هنر و شورای فرهنگ عمومی گفت: فضای تعاملی و تصمیم گیری خوب با حضور عناصر برتر از مدیران و اثرگذاران هنری به وجود آمد و  قرارگاه فرهنگی با احیای شورای فرهنگ عمومی در سراسر کشور و در استان‌ها ایجاد شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جلسات منظم شورای فرهنگ عمومی را موجب اتفاق و رویدادهای مهم و مبارکی در کشور دانست و تصریح کرد: مصوب شدن سند موسیقی، بنیاد ملی پویانمایی، شهرهای خلاق صنایع فرهنگی، عناوین و نمونه‌ای برای رونق، پویایی و اثرگذاری در حوزه فرهنگ بوده است.  

وی در ادامه افزود: قضاوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سنجش اثرگذاری و موفقیتش، بهتر است در میدان  و در واقعیت  انجام شود.

هاشمی در ادامه اظهار داشت: با تصویب سند موسیقی از حرمت قانون پاسداری شد، درگذشته به دفعات متعدد و به بهانه‌های مختلف مجوزهای صادره مورد خدشه قرار می‌گرفت، با تصویب این سند مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشت.

وی با اشاره به رونق حوزه موسیقی و اجراهای صحنه‌ای در فضای باز بیان داشت: طلسم اجرا در تخت جمشید توسط  دولت سیزدهم شکسته شد.

جانشین وزیر فرهنگ در ادامه بیان داشت: زمان تحویل دولت، در حوزه عمومی و اجتماعی  به دلیل کرونا  و فوت روزانه ۷۰۰ نفر، با رکود مواجه بودیم و یکی از اولین مواردی که در آن برهه حساس دچار لطمه شد، فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی بود.

وی تصریح کرد: با فعالیت‌های بهداشتی، پزشکی و سلامت دولت سیزدهم، کرونا رکود کرد و رونق به فضای هنری کشور بازگشت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اتفاقات ۱۴۰۱ اظهار داشت: پس از عادی شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری، با اتفاقات سال ۱۴۰۱ مواجه شدیم و عده‌ای خارج نشین اصل فرهنگ و هنر کشور را نشانه گرفتند، هنر و هنرمندان این کشور را تحریم کردند که اولین آسیب آن به مردم و در درجه دوم به هنرمندان رسید.

هاشمی راهبرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را  فعالانه عنوان و تصریح کرد: با اتخاذ راهبرد صیانت از هنرمندان و بازگشت رونق به فضای فرهنگی و هنری کشور کار را پیش گرفته وبا قوت مسیر را ادامه دادیم.

وی بااشاره به انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: برخی برای دریافت چند رای، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  اتهام‌های کذایی، دروغین، نمادین و زرد وارد کردند، کاش فردی که این صحبت ها انجام می‌داد خداوند و قیامت را مد نظر قرار می‌داد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ در ادامه تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحظه شروع اغتشاشات ضمن صیانت از هنرمندان به برقرای ارتباط با هنرمندان و توجیه آن‌ها پرداخت، زمانی که بر اساس برخی از رفتارهای  اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موجب ورود دستگاه قضایی و امنیتی می‌شد، این وزارتخانه در وسط میدان برای صیانت و حفاظت از هنرمندان ایستاده بود.

وی با اشاره به جلسات متعدد فردی و جمعی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، در جهت حل مسئله اظهار داشت: تلاش شد از آسیب جدی به فضای فرهنگ و هنر جلوگیری شود و از آن پاسخ گرفتیم و ضرر و آسیب‌ها  به کمینه رسید، برای قضاوت باید دریای وسیع اهالی فرهنگ و هنر را در سراسر کشور در نظر گرفت.

جانشین وزیر، هنرمندان و رویدادها فرهنگی و هنری کشور را سرمایه های ملی و متعلق به مردم دانست و گفت: با تلاش‌های ترمیمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حل مسئله‌ی افراد معدودی که دچار مشکلات قضایی و شبه قضایی شده بودند موجب شد تا این فضا به یک فضای کاملا دوستانه و پویا مبدل شود.

وی با تاکید بر تلاش وزارتخانه در جهت ایفای نقش واسط خود برای فراهم نمودن فضای فعالیت‌های فرهنگی برای تمامی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، بیان داشت: متأسفانه بعضی از سیاسیون که دوست نداشتند رونق و تعامل فرهنگی برای این دولت ثبت شود، تلاش کردند و با صحبت‌های خلاف واقع و بی پروا نسبت به آمارهای حقیقی کف میدان اقدام کردند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای هنرمندان و قانون نه فقط در سطح ملی بلکه در سطح استان‌ها نیز ایستاده است.

وی یکی از اتفاقات مهمی که در دولت سیزدهم تحول ایجاد کرد را در حوزه‌ی بودجه‌های فرهنگی اعلام و تصریح کرد: به جز افزایش معمول سالیانه بودجه، در تعریف سه گام بودجه‌ای، موجب تحول واقعی بودجه‌ای در عرصه فرهنگ شدیم.

معاون حقوقی و امور مجلس گام نخست را در سال۱۴۰۱، بند ز تبصره بند ۹ قانون بودجه عنوان داشت و افزود: مصوب شد که همه دستگاه‌های اجرایی کشور مجاز به استفاده دو درصد از بودجه خود در عرصه فرهنگی شدند.  

وی در ادامه بیان کرد: در سال۱۴۰۲ طبق بندی تبصره ۹ قانون بودجه سال، دستگاه و شرکت‌های دولتی موسسه‌های وابسته‌ی به دولت مکلف به تخصیص یک درصد از بودجه خود عرصه‌ی فرهنگی شدند.  

هاشمی ادامه داد: گام سوم تحول در سال ۱۴۰۳، طبق بند ب تبصره ۱۳ اصلاح و دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، موسسه‌های وابسته‌ی به دولت مکلف شدند یک درصد تخصیص داده شده را به حساب خزانه واریز کنند و در صورت استنکاف خزانه قادر به برداشت آن باشد، برآورد درآمد این بند رقمی نزدیک به ۳۶ همت شد و در جداول بودجه برای مصارف ادارات و کار ویژه های مختلف تخصیص داده شد.  

وی این اتفاق بزرگ را نیازمند روایت از تلاش حقوقی، پارلمانی، دولتی و مالی دانست و گفت: یکی از محورهای جدی، اصلی و اساسی دستاوردهای دولت شهید رئیسی توجه ویژه و عملگرایانه به شهرستان‌ها و تمرکز زدایی منطقی بود، همین امر موجب تشکیل قرارگاه شهید آوینی در استان‌ها در جهت تقویت حلقه‌های میانی شد.  

جانشین وزیر اعلام کرد: برای نخستین بار در دولت سیزدهم بودجه فرهنگی در برخی از شهرستان‌ها در یک سال بیش از ۲۰ برابر شد و در عمل، اقدامی جهت تمرکز زدایی انجام شد.

کد خبر 1770993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha