طرح «بریکس»، جایگزین پیشنهاد آمریکا برای برقراری صلح و بازسازی غزه

کشورهای عضو گروه «بریکس پلاس»، اعلام کرده‌اند که مذاکرات برای توافق صلح و طرح بازسازی نوار غزه را که توسط اسرائیل ویران شده است، رهبری خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « brasildefato»، کشورهای عضو گروه «بریکس پلاس»، گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور، مذاکرات برای توافق صلح و طرح بازسازی نوار غزه را که توسط اسرائیل ویران شده است، رهبری خواهند کرد.

بریکس پلاس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با استقبال اخیر ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی است.

این پیشنهاد از سوی دو سازمان برزیلی- فلسطینی به نام‌های مؤسسه برزیل- فلسطین و فدراسیون عرب فلسطینی برزیل است به سفیر آفریقای جنوبی در برزیل ارائه شد.

در صورت موفقیت این طرح، این پیشنهاد به دنبال حمایت اتحادیه عرب خواهد بود و به جایگزینی برای توافق پیشنهادی اسرائیل و آمریکا تبدیل خواهد شد.

هر دو کشور اعلام کردند که پس از پایان قتل عام کنونی، طرح بازسازی سرزمین فلسطین را تهیه خواهند کرد.

احمد شهاده، رئیس موسسه برزیل-فلسطیت گفت: این طرح فرصتی برای این بلوک حامی فلسطین است تا یک موضع تاریخی را تعیین کند که در خاطر مردم فلسطین باقی خواهد ماند.

وی افزود: گروه بریکس باید از نفوذ و اهمیت سیاسی خود برای اعمال فشار برای دستیابی به یک پیشنهاد صلح پایدار استفاده کند و رویکردی غیرمداخله‌گرایانه و خروج نیروهای نظامی از سرزمین‌های فلسطینی را بر دولت اسرائیل تحمیل کند.

«اولید رباح»،، رئیس فدراسیون عرب- فلسطینی برزیل هم گفت: آمریکا یا از طریق سود بردن از صنعت دفاعی خود، دستیابی به منابع طبیعی مانند نفت یا مواد معدنی و یا با نفوذ در مناطق استراتژیک برای مداخله در توافقات تجاری، اتحادها و منافع ژئوپلیتیکی بر مناقشات در سراسر جهان تاثیر می گذارد و از آنها سود می برد، بنابراین کمک احتمالی بریکس برای بازسازی غزه جذابیت انسانی و همبستگی بیشتری خواهد داشت.

این سازمان ها می گویند که این پیشنهاد حداقل شرایط را برای صلح در منطقه و حاکمیت خود فلسطینی‌ها تضمین می کند.

آنها تاکید دارند که حمایت آفریقای جنوبی بسیار مهم است. این کشور در حال حاضر پرونده‌ای را به دادگاه کیفری بین المللی سازمان ملل  برده است تا جامعه بین المللی آنچه را که در نوار غزه اتفاق می افتد به عنوان نسل کشی به رسمیت بشناسد و امسال ۱۲ کشور دیگر به این پرونده پیوستند.

آفریقای جنوبی در معرض رژیم نژادپرستی موسوم به آپارتاید (۱۹۴۸-۱۹۹۴) قرار گرفت که این کشور را به متحد طبیعی در مبارزات فلسطین برای آزادی و خودمختاری تبدیل کرد.

نسل‌کشی کنونی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل در نوار غزه از اکتبر سال گذشته آغاز شد. با این حال، پیش از آن، شرایط در سرزمین محاصره شده توسط سازمان ملل متحد خفه کننده تلقی می شد.

اما از اکتبر سال گذشته میلادی، خشونت آمیزترین حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در پی انجام عملیات طوفان الاقصی انجام شد و بمباران های روزانه در نوار غزه باعث کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی و تخریب زیرساخت‌های غزه شده است.

کد خبر 1771564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha