بام ایران سیاه‌پوش ماه محرم شد

همزمان با فرارسیدن ماه محرم‌الحرام، مردم چهارمحال‌وبختیاری مانند سال‌های گذشته دوباره محرمی شدند و شهرها و روستاها را با پرچم حسینی مزین و رخت سیاه عزا بر تن کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان چهارمحال‌وبختیاری، هر ساله با فرارسیدن ماه محرم در شهرها و روستاها مردم سیاه‌پوش می‌شوند و مردم هر منطقه از ایران اسلامی با شکل خاص و متناسب با آیین‌های محلی خود به عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

در محرم امسال بیش از یک هزار هیئت مذهبی و ۲۰۳ گروه تعزیه برای عزاداری‌های امام حسین (ع) در شهرها و روستاهای چهارمحال‌وبختیاری برای عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان آماده شده‌اند.

آماده‌کردن مکان‌های مذهبی، پخت و توزیع نذری، برپایی مجالس روضه‌خوانی در مساجد، تکایا و همچنین منازل مسکونی، برپایی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و علم‌گردانی از جمله مراسم‌های عزاداری مردم استان در ماه محرم و صفر است.

بام ایران سیاه‌پوش ماه محرم شد

اعزام مبلغ به شهرها و روستاهای استان

حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی گفت: همانند سال‌های گذشته مبلغانی از استان و اعزام شده از قم به مناطق مختلف استان اعزام می‌شوند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری افزود: مبلغان اعزامی در کنار برپایی مراسم‌های عزاداری و بیان فضایل ائمه اطهار (ع) به ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی مردم مناطق مختلف استان نیز می‌پردازند.

وی همچنین از ساماندهی بیش از یک هزار هیئت مذهبی در استان خبر داد و گفت: با آسیب‌شناسی انجام شده در سال‌های گذشته امید می‌رود امسال برنامه‌ها با غنای بیشتر برگزار شود.

بام ایران سیاه‌پوش ماه محرم شد

تدوین ویژه‌ برنامه‌های فرهنگی هنری ماه محرم

مهدی طهماسبی نیز با اشاره به برنامه‌های تدوین شده این اداره کل برای ماه محرم و صفر گفت: سوگواره هنر و ادبیات آیینی عمان سامانی از مهمترین این برنامه‌ها است که بخشی از آن در قالب سوگواره تعزیه برگزار می‌شود و بخش دیگر به نشست‌های شعر آیینی اختصاص دارد.

رئیس گروه فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری افزود: برگزاری برنامه «نوای محرم» و آسیب‌شناسی موسیقی عاشورایی از دیگر برنامه‌های تدوین شده برای ماه محرم است.

وی تصریح کرد: بزرگداشت شاعر آیینی و انقلابی استان «داراب رئیسی بختیاری» از دیگر برنامه‌هایی است که در ماه محرم در فرهنگسرای شهرکرد برگزار می‌شود.

رئیس گروه فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ساماندهی ۲۰۳ گروه تعزیه در استان، اظهار داشت: در طول ماه محرم و صفر اجراهای متعددی از سوی این گروه‌ها در استان به نمایش گذاشته می‌شود.

بام ایران سیاه‌پوش ماه محرم شد

طهماسبی از تدوین کتاب «هفت شهر دردمندی» از ملا عبدالجلیل خاشع زانیانی نیز خبر داد و گفت: در این کتاب قدیمی‌ترین نوحه‌های خاشع زانیانی گردآوری شده و در ماه محرم در مراسمی رونمایی می‌شود.

وی یادآور شد: در شهرستان‌ها نیز در کنار برگزاری آیین‌های عزاداری سوگواره عکس عاشورایی برگزار می‌شود.

رئیس گروه فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری افزود: برای اربعین حسینی نیز برگزاری یک سوگواره در نظر گرفته شده است.

کد خبر 1771769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha