همایش بین المللی جایگاه فارابی در توسعه حکمت نظری و عملی فراخوان مقاله شد

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی فارابی از آغاز دریافت چکیده مقالات همایش بین‌المللی فارابی تا ۲۰ اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: مهلت ارسال اصل مقاله هم تا ۲۰ اردیبهشت سال آینده خواهد بود

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آذریان، امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی جایگاه فارابی در توسعه حکمت نظری و عملی که در مجتمع جامع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: در دیدار مقام معظم رهبری با رئیس‌جمهوری قزاقستان در خرداد ۱۴۰۱، بر محوریت فارابی در ارتباط علمی، فرهنگی، اجتماعی و مردمی میان دو کشور تأکید شد.

وی ادامه داد: در وزارت خارجه جهت پیگیری فرمایش مقام معظم رهبری و موضوعات پیرامون آن جلسات متعددی برگزار شد.
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی فارابی عنوان کرد: این همایش در ۲۸ و ۲۹ آبان‌ماه سال ۱۴۰۴ توسط نهاد جامعه المصطفی العالمیه برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: پوستر این همایش به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، روسی و ترکی استانبولی آماده شده است و از طریق ۷۰ نمایندگی جامعه المصطفی در کشورهای خارجی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
حجت‌الاسلام آذریان افزود: اعضای شورای سیاست‌گذاری این همایش از حضرات آیات عباسی، اعرافی، محسنی قمی، اراکی، رمضانی، فیاضی، واعظی، ایمانی پور، خسروپناه، شهریاری، دیرباز و گرجیان هستند.
وی گفت: از ظرفیت  نهادهای داخلی و خارجی در جهت هرچه بهتر اجراشدن این همایش استفاده خواهد شد و همچنین در این همایش هم از ظرفیت برخی دانشگاه‌های داخلی و سازمان‌ها هم استفاده می‌شود.
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی فارابی با اشاره به اینکه کمیته علمی همایش از ۴۰ نفر تشکیل شده است، ابراز داشت: اعضای کمیته علمی همایش از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف کشور انتخاب شده‌اند.
وی بیان کرد: در حوزه بین‌الملل ۱۸ کشور آمادگی خود برای همکاری در این همایش را اعلام کرده‌اند و سعی شده این همایش در کشورهای اسلامی بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام آذریان ادامه داد: ارسال چکیده مقالات آغاز شده و تا ۲۰ اسفندماه سال جاری ادامه دارد و همچنین مهلت ارسال اصل مقاله هم تا ۲۰ اردیبهشت سال آینده خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اصل برگزاری همایش هم در دو روز آبان‌ماه سال ۱۴۰۴ در قم و تهران برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی فارابی با اشاره به دو محور همایش افزود: جایگاه فارابی در توسعه حکمت نظری دارای محورهای نقش فارابی در توسعه و پالایش حکمت نظری؛ تبیین جایگاه و کارکرد عقلانیت اسلامی با تأکید بر آرای فارابی؛ الهیات در اندیشه فارابی (خداشناسی، راهنما شناسی، وحی شناسی و معاد شناسی) ؛ متافیزیک در اندیشه فارابی(آرای مابعد الطبیعیه فارابی و تاثیر آن در فیلسوفان بعدی) ؛ فارابی و علوم انسانی اسلامی؛ مطالعات تطبیقی اندیشه فارابی؛ جایگاه فارابی در توسعه منطق کلاسیک؛ دیدگاه‌های انسان شناختی و معرفت‌شناختی فارابی؛ نفس‌شناسی و روانشناسی در اندیشه فارابی؛ جایگاه عرفان و تصوف در اندیشه فارابی؛ نقش فارابی در تدوین طبقه‌بندی علوم؛ سیر مطالعات فارابی شناسی  است.
وی اضافه کرد: همچنین جایگاه فارابی در توسعه حکمت عملی دارای محورهای نقش فارابی در توسعه و  پالایش حکمت عملی؛ اخلاق در اندیشه فارابی؛ سبک زندگی اسلامی در اندیشه فارابی؛ امتدادات اجتماعی اندیشه فارابی(فارابی و علوم اجتماعی اسلامی) ؛ امتدادات سیاسی اندیشه فارابی(جایگاه فارابی در توسعه و تعمیق فلسفه سیاسی) ؛ نقش فارابی در اندیشه فرهنگی تمدنی(نقش فارابی در پیوند فرهنگی تمدنی ملل آسیایی) ؛ جایگاه زبان و نقش آن در  جامعه و فرهنگ است

کد خبر 1771777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha