میزبانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان از عزاداران حسینی

مساجد و محلات گیلان به همت اعضای کانون‌های فرهنگی هنری با برافراشته کردن بیرق‌های عزاداری، سیاهپوش شدند و شاهد اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در ایام محرم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، هر ساله کانون های فرهنگی هنری مساجد در گیلان بنا بر آنچه که سنت و آیین این استان است به استقبال ماه محرم رفته و با اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در صدد حفظ و ترویج فرهنگ محرم هستند.

گوشه گوشه استان گیلان که از اولین پذیرفتگان مکتب شیعه علوی هستند دارای آداب و رسومی است که محور اصلی اجرای آن مساجد بوده اند.  

حالا حضور کانون های فرهنگی و هنری در مساجد در شهرها و روستاها باعث شده که بخشی ازین فرهنگ توسط این کانون ها اجرا و ادامه دار باشد. از سیاهپوش کردن محلات و علم بندان تا مجمع بران و اجرای برنامه های دیگری که اگر تکرار نشوند ممکن است به فراموشی رود.  

میزبانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان از عزاداران حسینی

تبیین فلسفه و اهداف نهضت عاشورا یکی از رسالت‌های کانون‌های مساجد است

حجت الاسلام رضا حاجتی_ مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن تسلیت فرا رسیدن سوگواری ماه محرم، به میزبانی کانون های فرهنگی هنری مساجد از عزاداران حسینی اشاره کرد و گفت: مساجد و محلات به همت بچه‌های مسجدی با برافراشته شدن بیرق‌های عزاداری، سیاهپوش شده است.

وی، تبیین فلسفه و اهداف نهضت عاشورا را در قالب جلسات بصیرت افزایی در مراسم‌ها و آیین‌های عزاداری یکی از رسالت‌های کانون‌های مساجد نام برد و افزود: این جلسات با حضور سخنرانان مذهبی اجرا می‌شود.

حاجتی تصریح کرد: برپایی محافل قرآنی و کرسی تلاوت نور، جمع‌خوانی قرآن، ختم صلوات و قرائت زیارت عاشورا در قالب طرح «مسجد پایگاه قرآنی» از جمله برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند که در این ایام برگزار خواهند شد.

وی همچنین از برپایی مراسم علم بندی و اطعام عزاداران با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد خبر داد و گفت: مراسم سوگواری و عزاداری دهه اول محرم همراه با سخنرانی مذهبی و مداحی و برپایی دسته جات سینه‌زنی و زنجیرزنی با مشارکت کانون‌ها در مساجد برگزار می‌شود.

حاجتی اعلام کرد: همایش شیرخوارگان حسینی، همایش «احلی من العسل»، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، پخت و توزیع نذورات، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی محرم، برپایی نماز ظهر عاشورا، پشت‌نویسی خودروها و برگزاری محفل شعر عاشورایی، از دیگر برنامه‌های کانون‌های مساجد در دهه اول محرم است.

میزبانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان از عزاداران حسینی


طرح غذای نذری در کانون ولایت
*مسئول کانون فرهنگی هنری ولایت مسجد جامع ملاط نیز از طرح غذای نذری خبر داد و گفت: در راستای احیای سنت زیبای مجمع دهی در ایام دهه اول محرم، این طرح از یکشنبه(۱۷ تیر) به مدت ۱۰ شب در مسجد جامع ملاط انجام می‌شود.

میزبانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان از عزاداران حسینی


اهدای پرچم به خانه ها توسط کانون شهدای جوبن
*مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای جوبن رودبار نیز از اهدای پرچم امام حسین(ع) به خانواده ها به مناسبت ماه محرم خبر داد و افزود: اهدای پرچم سیاه حسینی در راستای پویش «هرخانه یک پرچم» انجام می شود.

میزبانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان از عزاداران حسینی


برگزاری اردوی زیارتی و توسل به ماه محرم توسط کانون شهدای گمنام
*مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای گمنام نیز از اردوی زیارتی حرم سلطان سید جلال الدین اشرف و برگزاری مراسم توسل و استقبال از ماه محرم توسط بچه های مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) رشت خبر داد.

کد خبر 1771952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha