عزاداری شیعیان افغانستان در سایه تهدیدات امنیتی طالبان

با آغاز ماه محرم الحرام، شیعیان افغانستان خود را برای عزاداری امام حسین(ع) آماده کرده‌اند، اما نگران تهدیدهای امنیتی و اعمال محدودیت طالبان هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل:  همزمان با فرارسیدن ماه محرم الحرام، شیعیان افغانستان نیز مانند سایر شیعیان جهان خود را برای برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در ده روز اول محرم آماده می‌کنند.

مراسم عزاداری حسینی از روز یکشنبه اول محرم الحرام در بسیاری از مساجد، حسینیه‌ها و تکایا استان‌های مختلف افغانستان آغاز شده است.

شیعیان کابل، پایتخت افغانستان مراسم عزاداری را در مساجد و حسینیه‌های مختلف آغاز کرده اند و مراسم سینه‌زنی از عصر دوشنبه و شب های بعد آغاز می‌شود.

در مسیرها و خیابان‌های محله‌های شیعه نشین کابل، فضا عاشورایی شده و مغازه داران و شهروندان با وجود نگرانی از محدودیت‌های طالبان، پرچم‌های عزاداری و عاشورایی را در مغازه‌ها و محل کار خود بر افراشته‌اند.

در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان، شیعیان مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) را آغاز کرده‌اند و مقدمات لازم را قبل از فرا رسیدن ماه محرم الحرام فراهم کردند.

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی به منظور تدارک مراسم بزرگداشت عاشورا در شهر مزارشریف با حضور علمای دین از ۹ ولایت شمال و شمال شرق افغانستان جلسه‌ای را برگزار کرد.

تهدیدات امنیتی

مراسم عزاداری و سوگواری دهه اول ماه محرم الحرام در افغانستان همه ساله با تهدیدات امنیتی ناشی از گروه‌های تروریستی و معاند همراه است، به گونه ای که عزاداران و شرکت کنندگان در مراسم عزاداری هدف این حملات تروریستی قرار گرفته‌اند.

امسال شیعیان افغانستان از تهدیدات امنیتی که ممکن است در دهه اول محرم رخ دهد، نگران هستند.

در عین حال، طالبان به‌عنوان مقام حاکم در افغانستان، با وجود گذشت دو روز از آغاز مراسم حسینی، از برنامه‌های خود برای تامین امنیت شرکت در مراسم ختم حسینی خبری نداده است.

شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای از گروه طالبان خواست تا برای تامین امنیت و نظم مراسم عزاداری حسینی در ماه محرم الحرام تدابیر و تمهیدات لازم را اتخاذ کرده و اجازه ندهند که این مراسم دچار خللی شود.

طالبان هنوز رسماً به این درخواست پاسخ نداده است و معلوم نیست امسال برای تامین امنیت مراسم عزاداری و عاشورا چه برنامه‌ای را می خواهند اتخاذ کنند.

مجمع علمای شیعه همچنین در بیانیه خود از هیئت‌ها و موکب‌های دینی به ویژه هیئت امنای مساجد و حسینیه‌ها خواست تا به رصد ونظارت امنیتی توجه کامل داشته باشند تا نظم و امنیت در

مراسم عزاداری حسینی برقرار شود.

قبل از تسلط طالبان بر افغانستان، کمیته‌های مردمی با همکاری دولت نقش مهمی در تامین امنیت مجالس حسینی و مراسم عزاداری در محرم الحرام داشتند، اما با کنترل طالبان، این کمیته‌ها این نقش را از دست دادند  و طالبان به ندرت به مشارکت عمومی در این زمینه علاقه نشان داد.

نگرانی از محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان

همزمان با آغاز مراسم عزاداری در دهه اول محرم در افغانستان، نگرانی‌ها از اعمال محدودیت‌های طالبان برای برگزاری این مراسم افزایش یافته است.

طالبان در روز اول ماه محرم، مراسم عزاداری ده روز محرم را در استان غزنی در جنوب افغانستان محدود کردند.

یکی از اعضای شورای علمای شیعه ولایت غزنی به رسانه‌ها گفته است که طالبان از شیعیان خواسته‌اند که پرچم‌های عزاداری را در خیابان‌ها و شهر برافراشته نکنند و آنها را از حق برگزاری عزاداری در اماکن عمومی محروم کرده اند.

وی افزود: طالبان گفته است که مراسم سوگواری فقط باید در داخل مساجد و حسینیه‌ها برگزار شود.

طالبان در این ایالت نیز تردد موکب‌های حسینی و سینه زنی را از نقطه ای به نقطه دیگر در شهر ممنوع کردند.

هنوز از سایر ولایات افغانستان در مورد محدودیت‌هایی که ممکن است طالبان برای برگزاری مجالس حسینی در ده روز محرم اعمال کنند، گزارشی منتشر نشده است و تا کنون چنین محدودیتی در کابل پایتخت اعلام نشده است.

در یک سال گذشته، طالبان محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای را برای برگزاری مراسم سوگواری در ماه محرم اعمال کردند و این مراسم را در ده‌ها مسجد و حسینیه شهر کابل ممنوع کردند.

طالبان همچنین برافراشتن پرچم‌های عزا بر مغازه‌های سراسر شهر و همچنین حرکت دسته های عزاداری رادر خیابان‌ها ممنوع کردند.

سال گذشته، رفتار نیروهای طالبان با عزاداران عاشورا با «خشونت» همراه بود، به گونه‌ای که در نتیجه تیراندازی نیروهای طالبان بر دسته‌های عزاداری، شماری از مردم  از جمله یک کودک کشته و تعدادی دیگر در ولایت غزنی زخمی شدند.

امسال همچنان این خطر وجود دارد که طالبان برای مراسم عزاداری در ماه محرم محدودیت ایجاد کنند. اگرچه شیعیان افغانستان این گونه محدودیت ها را «ناعادلانه» می‌دانند و خواهان عدم تکرار آن هستند.

کد خبر 1771995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha