بانوان مبلغ، سفیران فرهنگ عاشورایی

کربلا محل تجلی عشق به امام است که این‌گونه هنوز تپنده و الهام‌دهنده به آیندگان است. بانوان مبلغ باتوجه به ماه محرم و علاقه دوستان حضرت(ع)، به شرح و بسط این عاشقی و پیوند آن با مقاومت و مفاهیم پیوسته آن می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان تبلیغات اسلامی، همایش بزرگ بانوان مبلغ استان تهران با محوریت قیام اجتماعی زنان در روز سیزدهم تیرماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، فعالان اجتماعی و بانوان مبلغ در اداره تبلیغات اسلامی شهر تهران (اداره کل راهبری زیست بوم فرهنگی تهران) برگزار شد.

در این همایش که به همت امور بانوان نهضت تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، به نقش و جایگاه زن در قیام‌های اجتماعی، به‌ویژه در نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی ایران پرداخته شد.

در این همایش، سخنرانان مختلفی به ایراد سخنرانی پرداختند و بر اهمیت حضور فعال و مؤثر زنان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی تأکید کردند و در همین خصوص با مریم روشن پور، مسئول امور بانوان مرکز راهبری زیست‌بوم فرهنگی تهران به گفتگو نشسته ایم که جزئیات این گفتگو در متن زیر آمده است.

روشن پور هدف از برگزاری این نشست تخصصی شناسایی، تثبیت و نشر جریان اثرگذار کنشگری بانوان مبلغ با محوریت تبیین مبانی اصیل اسلامی انقلابی در عرصه فرهنگ و اجتماع استان تهران بود.

وی درباره تعداد شرکت‌کنندگان این همایش افزود: «این همایش با حضور ۶۰۰ بانوی مبلغ استان شهر تهران برگزار شد. در نگاه حضرت آقا حرکت به سمت چشم‌انداز ذکر شده در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند شتاب‌دهی به حرکت عمومی موجود در کشور توسط جوانان متعهد و انقلابی است.»

ملزومات کنشگری برای فعال‌سازی ظرفیت‌های اصیل و میدانی

مسئول امور بانوان مرکز راهبری زیست‌بوم فرهنگی تهران در رابطه‌با ملزومات این نوع کنشگری گفت: «این مدل کنشگری به ملزوماتی نیاز دارد از جمله شناخت صحیح نسبت به عرصه و صحنه، جهت‌گیری مشخص و دیدن ظرفیت‌ها و راهکار عملی که به هدایت، تمرکز، پیگیری و فعالیت پی‌درپی و لحظه‌به‌لحظه برسد، تا در نهایت توسط افراد و مجموعه‌هایی از دل مردم عزم‌ها شکل بگیرد و به فعال‌سازی ظرفیت‌های اصیل و میدانی منجر شود.»

روشن پور ادامه داد: «مجموعه بانوان مرکز راهبری فرهنگی و زیست‌بوم شهر تهران با این نگاه در جهت قیام اجتماعی زنان توسط بانوان نخبه مردمی در اقشار مختلف، نشست‌های تخصصی و کارشناسی برنامه‌ریزی و برگزار می‌کند.»

بانوان مبلغ، سفیران فرهنگ عاشورایی

وی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه این همایش برای بانوان مبلغ گفت: «دیدار و گفتگوی تخصصی اساتید، ارائه محتوای تبلیغی ماه محرم و ارائه نقشه حرکت بانوان مبلغ از جمله برنامه‌های این همایش بود.»

مسئول امور بانوان مرکز راهبری زیست‌بوم فرهنگی تهران در رابطه‌با محتوای تبلیغی ماه محرم گفت: «محتوای تبلیغی ماه محرم به این می‌پردازد که چگونه با عشق به امام، زندگی عاشقانه را تجربه کنیم. کربلا محل تجلی عشق به امام است که این‌گونه هنوز تپنده و الهام‌دهنده به آیندگان است. بانوان مبلغ باتوجه به ماه محرم و علاقه دوستان حضرت، به شرح و بسط این عاشقی و پیوند آن با مقاومت و مفاهیم پیوسته آن می‌پردازند.»

روشن پور در خصوص سازماندهی برنامه‌های تبلیغی در ماه محرم افزود: «ما برنامه‌ای را سازماندهی نمی‌کنیم؛ بلکه برنامه‌های ماه محرم توسط هیئت‌های فعال شهری برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود.»

وی در خصوص اثرات برنامه‌های تبلیغی در ماه محرم مطرح کرد: «استقبال نسل نو از تبیین و گفتگو حول ارزش‌های دینی موجب شکل‌گیری هیئت‌های دخترانه نوجوان شد که با طراحی و برنامه‌ریزی و اجرای دختران نوجوان برگزار می‌شود. همچنین در هیئت‌های عمومی که در مساجد و تکیه‌ها و حسینیه‌ها برگزار می‌شود معمولاً خادمین هیئت، نوجوانان محله هستند.»

نقش زنان در ترویج معارف دینی و انقلابی

مسئول امور بانوان مرکز راهبری زیست‌بوم فرهنگی تهران درباره نقش بانوان مبلغ در ترویج و تقویت ارزش‌های دینی - اجتماعی در جامعه بیان داشت: «بدون شک تبیین ارزش‌های دینی -اجتماعی برای نسل نو، عمق‌بخشی به این ارزش‌ها میان جوانان و کمک به خانواده‌ها در جهت مرور ارزش‌ها و تثبیت آن در میانه زندگی روزمره و چالش‌های اجتماعی وظیفه سنگین و مهم بانوان مبلغ است.» او در پایان با بیان اینکه مشارکت زنان در اجتماع از چند جهت قابل‌بررسی است، افزود: «لازم است به‌تناسب علل کم‌رنگ‌شدن مشارکت در برخی عرصه‌ها و دیدن ملزومات ورود به مشارکت اجتماعی، راهکارهایی ارائه شود. این بحث بسیار ضروری و البته مفصل است و مجالی اختصاصی را می‌طلبد تا در این مورد به گفتگو بپردازیم.»

کد خبر 1772183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha