ویژگی‌های رجال دولت چهاردهم با نگاه به قرآن

قائم مقام ستاد اقامه نماز در یادداشتی با عنوان «رجال دولت چهاردهم»، ویژگی‌های دولت‌مردان و وزرا و مسئولان را با تکیه بر آیات قرآن کریم تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد اقامه نماز، سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز، در یادداشتی با عنوان «رجال دولت چهاردهم»، ویژگی های دولت مردان و وزرا و مسئولین را با تکیه بر آیات قرآن کریم تشریح کرد.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

باسمه تعالی
رجال دولت چهاردهم

باذن الله بزودی مراسم تنفیذ و تحلیف جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب برگزار می شود و دولت جدید تحت اشراف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام سیدعلی خامنه ای متع الله المسلمین بطول بقائه استقرار می یابد.

سخن بر سر انتخاب وزراء و رجال کار آمد و متخلقی است که قدرت و استحقاق تصدی امور را داشته باشند. هر گروهی نظری دارد و افرادی را نشانه می رود. عده ای می گویند وزراء باید اصلاح طلب باشند، گروهی براین باورند از بین متخصصان اعم از اصلاح طلب و اصول گرا باید گلچین شوند. جمعی به جوانگرایی توجه دارند و بعضی کاردیده های ورزیده را اولی می دانند.

بازار گمانه زنی و مطالبه گری گرم است. ملت هم در انتظار گشایش و نمایش متفاوتی از حکمرانی است.

راستی رجال دولت چهاردهم و شایستگان برای حکمرانی در حکومت مردم سالاری دینی چه ویژگی‌های بارزی داشته باشند؟

افزون بر تخصص و تجربه و کاردانی از چه زیرساخت اعتقادی باید برخوردار باشند؟

با نگاهی به نیم رخ مسائل ژئوپلیتیک جهان و اوضاع سیاسی و اجتماعی امروز ایران و منطقه به نظر می آید مهمترین صفت رجال دولت چهاردهم باید راست قامتی و آزاداندیشی و دفاع از حقوق ملت و پاسداری از هویت ملی و اسلامی و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی و اهتمام برای تحکیم همبستگی ملی و صیانت از ارزشهای انقلاب اسلامی و پارسایی و پاکدستی قلمداد شود.

امروزه تعلق به یک جریان سیاسی ملاک صلاحیت برای تصدی امور نیست. معیار رعایت تقوای الهی و التزام به ما انزل الله است. از قرآن آموخته ایم “ان اکرمکم عندالله اتقاکم” اقلیم تقوا مزین به صبغه الله است و بر رواق آن با خط نور نوشته اند ” لاشرقیه و لا غربیه” نشانی و اختصاصات معنوی و سلوک رجال دولت کریمه در آخرالزمان را می توان در آیه شریفه ” رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاهِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاهِ ۙ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ” مردانی که همواره به خدا متکی هستند و کششهای دنیوی و جاذبه های مادی آنان را گرفتار نمی کند.

چنین رجالی اقامه کننده نمازند و زکات می دهند و به معاد و خطر های روز رستاخیز آگاهی دارند و از روز حساب، حساب می برند و نمی لغزند و دست خود را به دنس دنیا نمی آلایند.

با این معیار چپ و راست بودن دولتمردان فاقد اولویت و اهمیت است و خدارنگی و راست قامتی و حنیف بودن آنان ملاک اعتبار و گزینش است.

“مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا” آری، رجال شایسته حضور در مناصب حکومت مردم سالاری دینی اهل صدق و راستگویی و درستکاری اند و بر پیمانی که با خدا بسته اند استوار می مانند و تا پایان عمر از صراط مستقیم و میثاق الهی فاصله نمی گیرند.

چنین انسانهایی در حصار تنگ تحزب نمی گنجند و بلندقامت تر از سقف های کوتاه جریانهای دنیاطلب به نظر می آیند.

اولین دغدغه و مهمترین رسالت این دولتمردان موحد اقامه نماز در جامعه است. زیرا قدر تمکن خداداد خود را می دانند و بر این باورند که: “الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ”

براین اساس می دانند که در هنگام جلوس به اریکه قدرت هم زمان با خدمت بی منت به مردم باید پرچم اقامه نماز را به اهتزاز در آورند. زکات بدهند و امربه معروف و نهی از منکر کنند و فرجام امور در ید قدرت الهی بینند.

در مکتب انبیاء اعراض از یاد خدا تمدنها را بر باد می دهد. در قران حکیم می خوانیم: “فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا” به راستی فراموش کردن یاد خدا و رویگردانی از ذکر او دستاوردی به غیر از ضنک معیشت و بحران در زندگی ندارد.

خدای حکیم می فرماید: “وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَیٰ” پس رسالت مهم در حکمرانی اسلامی روشن نگاه داشتن مشعل یاد خدا در سرسرای فراخ وجدان مردم است.یعنی دولت اسلامی به موازات اقامه عدل و اقامه دین و اقامه کتاب الهی باید به اقامه نماز همت گمارد و چراغ ذکر خدا را درخشان کند.مغز افزار تمدن نوین اسلامی نماز است.

یکی دیگر از ویژگی‌های دولتمردان در مردم سالاری دینی پیروی از خدا و پیغمبر و ولی امر مسلمین بالاخص در بزنگاههای سرنوشت ساز و هنگامه بروز اختلافات است.

خداوند حکیم می فرماید:“یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا”

بدبن ترتیب رجال سیاسی موحد ، مطیع خدا و پیامبر و ولی امر مسلمین اند و از تکروی دوری می گزینند و به بیراهه نمی روند.

منطق انبیاء عظام حرکت بر مدار اصلاح امور امم است. قرآن مجید این منطق را این گونه ترسیم می کند “قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَیٰ بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّی وَرَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَیٰ مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ”

اراده مصلحانه امام حسین علیه السلام در واقعه کربلا در وصیت نامه آن بزرگوار چنین بیان شده است: “وَ اِنّی لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فِی اُمَّهِ جَدّی صلی الله علیه و آله اُریْدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اَسیْرُ بِسیرَهِ جَدّی وَ اَبی علی بن ابی طالِبٍ علیه السلام.”

این جلوه ها و حکمتهای روشن از قرآن و عترت نشان می دهد که اصلاح امور مردم بروفق مکتب انبیاء و سیره اولیاء از اهم رسالتها در حکمرانی اسلامی است.

اصلاح نقطه مقابل افساد است و دولتمردان مسلمان باید با ابتکار و پشتکار، صلاح را در مناسبات اقتصادی و اجتماعی تحکیم بخشند و فساد را از میان بردارند.

جناب آقای دکتر پزشکیان در دوران تبلیغات و در مواجهه با افکار عمومی با صداقت بر یک منطق سه وجهی یعنی قرآن و نهج البلاغه و سیاستهای مصوب مقام معظم رهبری اتکاء داشته است. ان شاءالله دولت چهاردهم با تکیه بر همین میثاق می تواند در تامین رفاه و سعادت مادی و معنوی ملت بزرگ ایران کارنامه موفقیت آمیزی به ارمغان آورد.

ستاد اقامه نماز و مجموعه های تحت اشراف استاد قرائتی، طبق مبانی امام خمینی رضوان الله علیه و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مد ظله العالی، رئیس جمهور منتخب را پرچمدار اقامه نماز و مروج ارزشهای دینی می دانند و مهیای کمک به تحقق سیاست های فرهنگی دولت خدمتگزار در جهت ترویج فرهنگ و معارف نماز و مهدویت و قرآن در بین آینده سازان می باشند. بمنه و کرمه

سیداحمد زرهانی
۲۲تیر ماه ۱۴۰۳

* ممکن است افرادی به سادگی با این خصوصیات برای تصدی امور پیدا نشوند. در این صورت اولویت با کسانی است که به قول امام علی بن ابی طالب علیه السلام یاور امام المسلمین اند و دارای ورع و اجتهاد و عفت و سداد باشند. آنگونه که در نامه ای به عثمان بن حنیف می فرماید:… ألا و إنّکم لا تقدرون علی ذلک ، و لکن أعینونی بورع و اجتهاد و عفّه و سداد

کد خبر 1772629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha