انقلاب جاودانه امام حسین(ع) از منظر مستشرقان

مستشرقان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، هلندی و آمریکایی انقلاب امام حسین(ع) را در واقعه کربلا، سراسر پایبندی به اصول و ارزش‌های انسانی می‌دانند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: با تحقیق مستمر در کتب اصلی و روایات مستشرقان به ویژه در کتاب «امام حسین(ع) در تحقیقات مستشرقان» نوشته شیخ عبدالحسین العتابی به عدالت انقلاب جاودانه امام حسین(ع) گواه داده‌اند و می‌گویند که وادی کربلا همه اصول و ارزش‌های انسانی را در خود جای داده است.

یکی از برجسته ترین مطالبی که مستشرقان جهان درباره این انقلاب جاودانه گفته‌اند، سخنان «آنتوان بارا» متفکر مسیحی بود که می‌گفت: سیره امام حسین (ع) مرا جذب کرد تا درباره آن تحقیق کنم و آن را خواندم و تأمل کردم. سزاوار است که در کتابی وارد شود، سپس تصریح کرد: (اگر حسین از ما بود... در هر سرزمینی برای او بیرقی برپا می‌کردیم و در هر سرزمینی برای او منبری قرار می‌دادیم) و ما مردم را به نام حسین به مسیحیت دعوت می‌کردیم.

ویلیام کنت لوویس، متفکر و نویسنده انگلیسی در کلام خود بر ضرورت تعظیم بر شخصیت امام حسین (ع) جاری می‌شود و می‌گوید: (آیا دلی هست که با شنیدن واقعع کربلا اندوهگین نشود) وی می‌گوید: در مورد کربلا حتی غیرمسلمانان هم نمی‌توانند منکر پاکی وی در مقابل این حادثه شوند.

کارل بروکلمان، نویسنده و مستشرق آلمانی نیز با اشاره به مصیبت امام حسین (ع) می‌گوید: (حقیقت این است که شهادت حسین بن علی، رشد دینی حزب علی را سرعت بخشید و حرم امام حسین(ع) را در کربلا به مقدس‌ترین زیارتگاه بدل کرد.

نویسنده و خاورشناس آمریکایی (راینر برونر) قرآن کریم، پیامبر اسلام و امام حسین(ع) را تثلیث مقدس می‌داند و می‌گوید: (امام حسین(ع)  خود را در دو جبهه دید، مبارزه کرد تا حکومت یزید را که با قرآن منافات داشت، نپذیرد و او نیز برای نپذیرفتن خواری و ذلتی که دشمنش می خواست بر او وارد کند، مبارزه کرد، زیرا آنها آرمان های والای زیادی دارند و به حقوق بشر احترام می‌گذارند.

ون ولوتن، خاورشناس هلندی معتقد است که واقعه کربلا از اهمیت جهانی برخوردار است، تاکید کرد: (شمر در لحظه‌ای که دیگران از این جنایت فجیع خودداری کردند، از کشته شدن نوه پیامبر اکرم (ص) دریغ نکرد... و در کفر باقی ماند).

ما وتسی تونگ، رهبر چین با ابراز تحسین از نهضت حسینی گفت: (شما تجربه انقلابی و بشردوستانه قابل توجهی به رهبری امام حسین(ع) دارید و برای گرفتن تجربیات نزد ما می آیید؟)

جان آشر،  محقق انگلیسی، واقعه کربلا را یک مصیبت می‌داند و می‌گوید: (فاجعه حسین بن علی متضمن بالاترین معنای شهادت در راه عدالت اجتماعی است).

توماس لیل، نویسنده انگلیسی درباره عزاداری‌ها گفت: (من در آن لحظه و در جریان دسته‌های عزاداری احساس کردم، هیچ نوع وحشیگری نبود، مردم کنترل نداشتد، و هنوز هم احساس می‌کنم که در آن لحظه به آنچه در اسلام خوب و سرشار از نشاط است رسیدم و متقاعد شدم که تقوای نهفته در این مردم و شور و شوق ناشی از آنها می‌تواند دنیا را به لرزه درآورد. آنها راه های درست را می‌پیمایند و تکبر ندارند.

کنسلمن، نویسنده غربی معتقد است که با وجود تعداد دشمنان امام حسین (ع) به سرعت موفق نشدند حلقه اطراف امام حسین (ع) را بشکنند و به گونه‌ای خاص آنها را تحت تأثیر قرار داد، زیرا دشمن آنها را از آب فرات بازداشته بود و بعد از ظهر حلقه اطراف امام حسین شکسته شد، بنابراین نوه حضرت محمد (ص) و خانواده اش چاره ای جز استفاده از شمشیر ذوالفقار نداشتد که با آن از پیامبر و علی (ع) دفاع کردند. شهادت امام حسین(ع) باعث شد که خاندان محمد و علی در وجدان بسیاری از مسلمانان جاودانه بماند، آنها اصیل‌ترین نژادی بودند که در سرزمین حکومت اسلامی زندگی کردند و شهادت امام حسین(ع) در کربلا مهم‌ترین واقعه در طول تاریخ شد، این شهید تا به امروز نمادی برای مسلمانان باقی مانده است.

کد خبر 1772766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha