فعالیت‌های مرکز اسلامی «اباالفضل العباس(ع)» در نروژ

مرکز فرهنگی اسلامی اباالفضل العباس(ع)، نخستین مرکز اسلامی شیعی در شهر برگن در غرب نروژ، محور فعالیت‌های مختلف از جمله شناساندن و معرفی رویکرد پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در محافل نروژی و کلیساها و رسانه ها است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: نروژ کشوری در شمال اروپا و غرب شبه جزیره اسکاندیناوی است. دین رسمی این کشور مسیحیت است. ورود اسلام به این کشور به قرن نهم میلادی برمی گردد. پس از کشف نفت در این کشور و نیاز به نیروی کار، مسلمانان از کشورهای اسلامی به این منطقه عزیمت کردند؛ از سال ۱۹۸۵ به دلیل مهاجرت، شمار مسلمانان گسترش یافت. به طوری که امروز اسلام  بزرگ‌ترین اقلیت دینی در نروژ به شمار می‌آید.

پذیرش اسلام با سرعت روز افزونی در اروپا به ویژه نروژ انجام می گیرد. براساس برآوردها تا سال ۲۰۲۴ جمعیت مسلمانان این کشور به دو میلیون نفر خواهد رسید.

با گسترش اسلام در مناطق مختلف نروژ، مسلمانان به ویژه شیعیان به فکر تاسیس مساجد و مراکز اسلامی افتادند. به همین دلیل مراکز متعدد از جمله مرکز اسلامی اباالفضل العباس(ع) را تاسیس کردند. به طوری که نزدیک به ۱۵۰ مرکز اسلامی در نروژ فعالیت می کنند که نزدیک به ۳۰ موسسه و مرکز متعلق به شیعیان است.

مرکز فرهنگی اسلامی اباالفضل العباس(ع) نخستین مرکز اسلامی شیعی در شهر برگن در غرب نروژ است که پس از اسلو بزرگ ترین شهر نروژ به شمار می آید. این مرکز اسلامی در سال ۱۹۹۷ میلادی به دست گروهی از مومنان این شهر و با حمایت شیعیان به خصوص اقلیت عراقی ساخته شد.

این مرکز اسلامی با کمک مالی مومنان در شهر برگن پس از خریداری قطعه زمینی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع ساخته شده است. فعالیت این مرکز  برای حفظ آینده شیعیان در این شهر است.

مرکز  اسلامی اباالفضل العباس(ع) توسط همه مراکز شیعه در نروژ به خصوص مرکز اسلامی توحید در شهر اسلو که با نظارت حجت الاسلام سید شمشاد الرضوی اداره می شود، حمایت معنوی می شود.

مسئولان این مرکز قصد دارند تا براساس یک برنامه مدون به ساخت سالنی برای زنان و مردان به گنجایش ۲۵۰ نفر اقدام کنند تا هر کدام از این دو گروه از سالن همایش، کتابخانه و مدرسه اسلامی برخوردار باشند.

پس از آغاز فعالیت، این مرکز اسلامی با مرجعیت دینی در نجف اشرف ارتباط برقرار کرد. به طوری که مسئولان این مرکز توانستند با سید مرتضی کشمیری، معاون آیت الله سید علی سیستانی مرتبط شوند و مدرسه عربی شهید صدر را در این مرکز با حمایت مرکز اسلامی امام علی(ع) در لندن تاسیس کنند.

از آنجا که این مرکز تنها مرکز شیعیان در استان هوردالند در غرب نروژ است، به عنوان مرکزی برای جذب مومنان به ویژه مسلمانان شیعه از کشورهای مختلف اسلامی به شمار می آید. اعضای این مرکز اسلامی از کشورهای عراق، لبنان، افغانستان، سوریه، فلسطین، پاکستان و سایر کشورهای دیگر هستند.

یک کمیته مرکز اسلامی اباالفضل العباس(ع) را مدیریت می کند. انتخاب اعضای این کمیته هر دوسال یک بار براساس مقررات مندرج در سیستم داخلی آن انجام می شود تا یکپارچگی فعالیت این مرکز حفظ شود و اهداف مورد نظر آن برای خدمت به دین مبین اسلام محقق شود.

این مرکز اسلامی در شهر برگن دارای سابقه درخشانی است.زیرا در طول فعالیت طولانی خود نه تنها در معرض مشکلات بین اقلیت های مختلف و یا مشکلات اقتصادی قرار نگرفت، بلکه برنامه های این مرکز همچنان پایدار و ادامه دار است و اقلیت های مومن فعالیت خود در این مکان انجام می دهند.

مرکز اسلامی اباالفضل العباس سالانه مجموعه ای سمینار و کنفرانس را به زبان نروژی باعنوان «گفتگو صلح می سازد» برگزار کرده است، به طوری که برگزاری این سمینارها و کنفرانس ها در رسانه های نروژی منعکس شده است و علمای دینی مسیحی، شخصیت های دولتی، محققان و نویسندگان نروژی در آنها شرکت کردند. ثمره این کنفرانس ها شناساندن و معرفی رویکرد حضرت محمد مصطفی(ص) در محافل نروژی و کلیساها و رسانه ها بوده است.

برپایی شعایر دین اسلامی، برگزاری راهپیمایی، برپایی نماز جماعت، دروس فقهی و قرآنی هفتگی، گفتگوهای دینی با بیش از زبان، ارتباط با دانشگاه ها و دانش آموزان مدارس نروژ برای تبیین رویکرد اهل بیت(ع) از برنامه های ثابت این مرکز است.

این مرکز برای سازندهی امور مومنان و برطرف کردن مشکلات شان، ارتباط آنها با مرجعیت دینی و کمک به آنها برای انجام وظیفه دینی شان تلاش می کند و از الویت های این مرکز اسلامی تشکیل مرجع فکری درباره شیعیان برای جامعه نروژ است.

مسلمانان به ویژه شیعیان این کشور تلاش می کنند تا علاوه بر مشارکت دربرپایی شعایر دین اسلام و اجرای آموزه های اسلامی در جامعه نروژ برای جذب غیرمسلمانان، در امور اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ورزشی نیز مشارکت داشته باشند.

کد خبر 1772779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha