تفریح بچه‌های این مسجد کتابخوانی‌ست

کانون فرهنگی هنری «انتظار» شهرستان سرخه سمنان به صورت تخصصی در حوزه کتابخوانی وارد شده و اکنون دارای قدیمی‌ترین کتابخانه شهر است؛ حالا این کانون با همکاری بنیاد امام رضا(ع) قرار است کتابخانه تخصصی امام رضایی را راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های خبرگزاری شبستان، محمدرضا اسلامی، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری «انتظار» در جوار مسجد ولیعصر(عج) شهرستان سرخه استان سمنان است؛ کانونی که در سال ۸۴ تاسیس شده و فعالیت‌های فرهنگی خود را آغاز کرده است.
دغدغه اعضای این کانون از همان ابتدای شکل‌گیری و فعالیت، پوشش فعالیت‌های فرهنگی مسجد بوده است از این رو این کانون از همان ابتدا در خدمت مسجد قرار گرفت. یکی دیگر از دغدغه‌های این کانون جلوگیری از موازی کاری و تلاش برای پرداختن به فعالیت‌هایی بود که تکرار کارهای سایر مجموعه‌های فرهنگی نباشد.

کتابخوانی تفریح بچه‌های این مسجد است

کانون انتظار به مرور به عنوان‌ کانون تخصصی کتاب مطرح شد و از همان سال‌های آغازین، خدمات مربوط به کتابخوانی را به کانون‌های دیگر برحسب وظیفه ارائه داد. به گفته آقای اسلامی مهمترین فعالیت تخصصی کانون انتظار در حوزه کتابخوانی است که ۱۳ گروه کتابخوان از دوره پیش دبستان تا بزرگسال ذیل این کانون تشکیل شده است که دور هم به صورت هفتگی یک کتاب خاص را می‌خوانند.

کانون انتظار شهرستان سرخه دارای قدمت بسیاری است و از قبل از انقلاب به فعالیت می‌پرداخته است به همین دلیل دارای  قدیمی ترین کتابخانه شهر است. کتابخانه این مجموعه حدود ۱۲ هزار کتاب بزرگسال و ۳ هزار کتاب تخصصی کودک و نوجوان و ۵۰۰ کتاب ده نسخه‌ای دارد.

اجرای طرح کتابخانه گل‌گشت
کانون انتظار همچنین با برگزاری طرح کتابخانه گل گشت سعی در ترویج هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی داشته است؛ در این طرح افراد دور هم کتاب می‌خوانند و با کمک مربی نقد و تلاش می‌کنند محتوا و ویراستاری و مسائل مربوط به کتاب را بشناسند. در طرح گل گشت بیش از ۱۲۰ نفر عضو هستند و مجموع افراد عضو در کتابخانه کانون نیز بیش از ۲۰۰ نفر هستند.

کتابخوانی تفریح بچه‌های این مسجد است

آن‌ها برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب بیشتر از کتب داستانی استفاده می‌کنند و معتقدند مفاهیمی که از طریق داستان به بچه‌ها منتقل می‌شود راحت‌تر مورد پذیرش آنان قرار می‌گیرد. این کانون همچنین طرح‌های مشابهی را در گذشته اجرا می‌کرده به این صورت که بچه‌ها کتاب می‌خواندند و خلاصه و سپس در جمع دوستانشان قصه گویی می‌کردند و این طرح به تولید یک کار آموزشی منجر شد که اولین فیلم آموزشی قصه گویی در فضاهای مذهبی که با کمک کارشناسان کانون‌ پرورش فکری به عنوان تخصصی ترین نهاد قصه گویی در ایران است، تولید و ارائه شد.
در کتابخانه کانون انتظار علاوه بر کتابخوانی فعالیت‌های جنبی دیگری نیز انجام می‌شود، گاهی  نویسنده‌های مشهور در همایش و کارگاه‌های آموزشی این کانون نیز حاضر می‌شوند. همچنین، ۱۲ گروه‌ کتابخوان به همراه مربی در کانون فعال هستند که اعضای بعضی از گروه‌ها تاکنون ۲۰۰ کتاب خوانده‌اند با این کیفیت که پیرامون کتب به گپ و گفت و نقد پرداخته‌اند.

کتابخوانی تفریح بچه‌های این مسجد است


اسلامی می‌گوید: یک کار تخصصی ما که بیش از ۱۰ سال است در کانون تعطیل نشده، برنامه آموزشی ترتیل و قرائت نوجوانان پسر است که یکشنبه‌ها برگزار می‌شود و از این جمع، نوجوانان قاری تربیت شدند که در محافل و مراسمات شهر و شهرستان جهت قرائت قرآن دعوت می‌شوند.
کار تخصصی دیگر  این کانون در بخش  سرود است که گروه سرود آنان در استان مطرح شده و در صدا و سیما اجراهایی داشته و تاکنون ۳۰ کار توسط این گروه اجرا شده که برخی به صورت کامل تولید مجموعه و برخی بازخوانی بوده است و برای محرم نیز این مجموعه یک کار تولیدی آماده کرده است.

کتابخوانی تفریح بچه‌های این مسجد است


طرح دیگری که در این کانون اجرا می‌شود طرح «مسیر سعادت» است که سه بخش دارد در بخش اول حضور بچه‌های ابتدایی در مسجد هفته‌ای سه شب و شرکت در نماز جماعت است که برای این حضور کارت‌هایی دریافت می‌کنند و به محض رسیدن کارت‌ها به ۳۰ کارت جوایزی به آنان اهدا می‌شود.
بخش دیگر آموزش مفاهیم دینی و بخش سوم نیز آموزش کتابخوانی است که بچه‌ها تشویق به کتاب خواندن می‌شوند و سرجمع امتیازات حضور در مسجد و مفاهیم دینی و کتابخوانی این است که برگزیدگان سالانه در همایشی که برپا می‌شود، تقدیر می‌شوند.

کتابخوانی تفریح بچه‌های این مسجد است

تمرکز اصلی اسلامی و کادر مجموعه روی تشکیل گروه‌های نوجوانان است و همه کارهای آن‌ها در طول سال دسته بندی و برنامه ریزی شده و به صورت مداوم است و فعالیت آنان فقط مختص اوقات فراغت نیست. گروه‌هایی همچون تبلیغات، رسانه، کتابخانه، مکبران، گروه قرآنی و گروه سرود نوجوان در مجموعه فعال هستند.
اسلامی می‌گوید: مسجد ما مسجد مرکزی شهر است، فعالیت‌هایی مثل اعتکاف و جشن نیمه شعبان و بسیاری از برنامه‌های مرکزی شهر در کانون ما برگزار می‌شود، ترتیل خوانی رمضان و برگزاری نمایشگاه پرچم‌های غدیری در عید غدیر از جمله برنامه‌های ما هستند که امسال سومین نمایشگاه پرچم‌های غدیری را برگزار کردیم و دو فراخوان دادیم که مخاطبان ما پرچم‌های غدیری را با تکنیک‌های مختلف طراحی کنند و از این آثار دریافت شده نمایشگاه برگزار کردیم.

کتابخوانی تفریح بچه‌های این مسجد است


حالا کانون انتظار شهرستان سرخه با لطف بنیاد امام رضا(ع) قرار است کتابخانه تخصصی امام رضایی را در کانون راه اندازی کند و کتب این کتابخانه که کتاب‌های تخصصی امام رضایی است برای آنان ارسال شده و در حال راه اندازی و افتتاح آن هستند تا از برکت امام رضا(ع) نیز در کانون بهره مند شوند.
اسلامی در راستای اهداف مجموعه از برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌گوید: هدف این است که بتوانیم کودکان و نوجوانان و جوانان مومنی تربیت کنیم که علاوه بر معتقد بودن در فعالیت‌های اجتماعی تجربه‌هایی داشته باشند، کار گروهی و تیمی بلد باشند و بتوانند تیم‌ها و گروه‌ها را هدایت کنند و دغدغه‌های اجتماعی داشته باشند، افراد توانمندی باشند و در هر مسیر و عرصه‌ای که وارد شدند بتوانند افراد موثری باشند.

کتابخوانی تفریح بچه‌های این مسجد است


وی ادامه می‌دهد: در آموزش هر مهارت به بچه‌ها علاوه بر تلاش برای آموزش آن مهارت درصدد آن هستیم که افراد توانمند و مومنی تربیت شوند. همه گروه ها در کانون باید افق و دورنما داشته باشند مثلا در سرود بعد از مراحل مختلف تلاش این است که بچه‌ها به مرحله خلاقیت برسند که در کارهای بعدی بتوانند کارهای خلاقانه تری انجام دهند.
مدیر کانون انتظار همچنین می گوید: گروه کتابخوانی ما دنبال این است که برای مربیان دوره‌هایی برگزار و بچه‌ها را به اندیشیدن وادار کند و برگزاری دوره‌های فلسفه برای کودکان یکی از چشم اندازهای ما در حوزه کتابخوانی است و در کل هدف‌های بلندی پیش بینی شده که ان‌شاءالله خدا توفیق دهد که به‌ آن‌ اهداف دست یابیم.
مدیر کانون فرهنگی هنری «انتظار» در پایان برای تعمیم کشوری طرح‌های کانون خود اعلام آمادگی و بیان کرد: ما برای انتقال تجربه و شیوه کار و دستور العمل‌های کانون به هر مجموعه فرهنگی آمادگی مشاوره دادن داریم و حاضر به همکاری با مجموعه‌های مختلف هستیم  تا این فعالیت‌ها در دیگر کانون‌های فرهنگی کشور اجرایی شوند.

کتابخوانی تفریح بچه‌های این مسجد است

کد خبر 1773531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha