پشت‌پرده المپیک بدون حجاب!

مصادیق اسلام هراسی عمیق در فرانسه تصادفی یا یک اشتباه ساده لوحانه نیست بلکه تلاش‌های آگاهانه‌ای برای تبعیض علیه مسلمانان در تلاش برای جداسازی آنها از غیر مسلمانان در فرانسه است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: مصادیق اسلام هراسی عمیق در فرانسه تصادفی یا یک اشتباه ساده لوحانه نیست بلکه تلاش‌های آگاهانه‌ای برای تبعیض علیه مسلمانان در تلاش برای جداسازی آنها از غیر مسلمانان در فرانسه است.

بسیاری از افراد در سراسر جهان به دلیل تبلیغات منفی و پروپاگانداهای کشورهای غربی در مورد اسلام اشتباه می کنند و آن را یک دین ظالمانه و ناعادلانه در درجه اول برای زنان می‌دانند.

دولت فرانسه نیز با همین دیدگاه در المپیک سال ۲۰۲۴ میلادی، زنان مسلمان را از پوشیدن حجاب منع کرده است

آنها معتقد هستان که حجاب یک ظلم به زنان مسلمان است، در حالی که در حقیقت حجاب یک انتخاب آگاهانه است.

در گذشته و از نقطه نظر تاریخی، فرانسه نسبت به مسلمانانی که ۱۰ درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند، اسلام هراسی را به راه انداخته است.

در سال ۲۰۰۴، سنای فرانسه لایحه‌ای را تصویب کرد که در آن حجاب در مدارس دولتی ممنوع شد. این فاجعه با اولین ممنوعیت برقع در سال ۲۰۱۰ همراه شد که زنان مسلمان را از پوشیدن لباسی که سر تا پای آنها را کاملا می پوشاند، منع کرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ میلادی، تنها ۳۹ درصد از شهروندان فرانسوی اسلام را با فرانسه سازگار دانستند، در حالی که بیش از ۷۵ مسجد تحت نظارت بی‌رحمانه دولت فرانسه بودند.

 تبعیض در محل کار به شدت در فرانسه رواج دارد و مسلمانان بیشتر از ۵۰ درصد احتمال رد شدن در مصاحبه‌های کاری نسبت به همتایان مسیحی خود دارند.

املی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه سال گذشته ممنوعیت حجاب برای مسلمانان در المپیک را اعلام کرد.

 از آنجایی که فرانسه میزبان المپیک امسال است، کمیته برگزاری این فرصت را دید تا بار دیگر مسلمانان را هدف قرار دهد.

 با این حال با نزدیک‌تر شدن بازی‌های المپیک، واکنش‌ها قوی‌تر شده است، زیرا فرانسه نه تنها قانون بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده بلکه منشور المپیک را که تبعیض بر اساس نژاد، رنگ، جنسیت و مذهب را ممنوع می‌کند هم زیر پا گذاشته است.

علیرغم اینکه کمیته بین المللی المپیک  از ارزش‌های عدم تبعیض حمایت می کند، این سازمان در محکومیت تصمیم فرانسه برای ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران مسلمان بسیار منفعل عمل کرده است.

در واقع کمیته بین‌المللی المپیک با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که ممنوعیت حجاب ورزشی توسط فرانسه خارج از صلاحیت نهضت المپیک است و همچنین بیان کرد که آزادی مذهب به روش‌های مختلفی توسط کشورهای مختلف تفسیر می‌شود.

این در حالی است که بازی های المپیک معیاری برای قدرت فیزیکی و ورزش است، نه ارزش های مذهبی که از مصادیق آن نحوه لباس پوشیدن افراد است.

ادعای فرانسه مبنی بر اولین برابری جنسیتی در چرخه المپیک امسال، در بسیاری از زمینه ها ریاکارانه است، زیرا نمی‌توان با تبعیض علیه حق زنان برای پوشیدن آنچه انتخاب می کنند به برابری جنسیتی دست یافت.

فرانسه به سرعت حق زنان را برای پوشش در بازی‌های المپیک زیر پا می گذارد و این تبعیض جنسیتی آشکار بر اساس ارزش‌های فرهنگی و مذهبی است.

نمی‌توان فهمید که چرا دولت فرانسه در گذشته نسبت به میلیون‌ها مسلمان ساکن در این کشور تا این حد سختگیرانه رفتار کرده است، اما کلیشه های فرهنگی و ارائه نادرست مداوم رسانه ها ممکن است عواملی باشد که به خشونت اسلام هراسی دامن می زند.

به طور مشابه، سیاست‌های ضد مسلمانان فرانسه و رفتار نادرست در گذشته، افکار عمومی را در مورد مسلمانان منفی کرده است و به نظر می‌رسد که این روند بدون بازگشت خواهد بود.

کد خبر 1773710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha