تمام دستگاه های فرهنگی باید برای تولید محتواهای دینی و اسلامی به میدان بیایند

حجت الاسلام مولایی گفت: اگر به پیشینه فرهنگی انقلاب از ابتدا تاکنون نگاهی بیندازیم، درخواهیم یافت که تمام دستگاه های فرهنگی آنطور که بایسته و شایسته بود، در حوزه تولید محتوای دینی و اسلامی عمل نکرده اند و امروز باید به میدان بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن مولایی؛ استاد حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب «فرهنگنامه مصور دینی کودکان و نوجوانان» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ خبرگزاری شبستان گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی یکی از تاکیدات حضرت امام در سخنانشان این بود که باید نگاه ویژه ای به نسل نو داشت. بر این اساس باید محتوای لازم را برای این نسل آماده کرد و به آنها ارایه داد که مباحث ما در دانشگاه های آغاز انقلاب و چالش های نظام آموزشی در آموزش و پرورش جملگی گویای این نکته مهم بودند. امام بر این نکته تاکید داشتند که باید برای نسل نو محتوای مناسب دینی و اسلامی آماده کرد تا آینده کشور به دست این نسل اسلامی و تربیت شده با آموزه های اسلامی بیفتد.

حجت الاسلام مولایی ادامه داد: اگر به پیشینه فرهنگی انقلاب از ابتدا تاکنون نگاهی بیندازیم، درخواهیم یافت که به این توصیه امام عمل نشده است یعنی همه دستگاه های فرهنگی در حد خودشان در این ساحت وارد شدند و کارهای خوبی هم انجام دادند اما در مقام داوری و قضاوت اگر به گذشته خود بنگریم نسبت به نسل نو هم کودکان، هم نوجوانان و هم جوانان چندان به وظایف خود عمل نکرده ایم. همچنین به صراحت می توان گفت تمام دستگاه های فرهنگی آنطور که بایسته و شایسته بود، عمل نکردند.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس ما چالش های فراگیری را در نسل کنونی می بینیم. آنها ابهامات، پرسش ها و چالش های تعاملی گسترده ای دارند؛ بنابراین اگر ما بخواهیم این کاستی ها را جبران کنیم باید با تمام توان به میدان بیاییم البته شرایط امروز هیچ شباهتی به ابتدای انقلاب ندارد. ما افقی را در پیش روی خویش داریم که با بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری یک فضای جدیدی را باید ترسیم کند؛ بنابراین تمام دستگاه های فرهنگی هم حقوقی و هم حقیقی و هر کس با هر توانی که دارد باید به میدان بیاید.

این نویسنده ادامه داد: اگر ما نیم نگاهی به عملکرد دشمن و اهتمام آنها به تربیت نسل نو بیندازیم، انگیزه مان برای یک ترسیم واقعی و فراگیر و افق آینده فرهنگی کشورمان رقم خواهد خورد. آن چیزی که ما را در عرصه فرهنگی تنبل کرده است، عدم توجه ما به کارهای سنگین دشمن در این عرصه است. فریادی که مقام معظم رهبری درباره شبیخون فرهنگی دشمن زدند، اوج و تاج این شبیخون و این موج راجع به کودکان و نوجوانان است و ما آنطور که شایسته بود به فرمایشات ایشان عمل نکردیم؛ به عنوان نمونه ما در فضای مجازی برای کودکان و نوجوان چه کردیم یا در حوزه بازی های رایانه ای برای آنها چه کاری انجام دادیم؟ فعالیت در این حوزه ها هم برای آنها درآمدزا خواهد بود، هم آنها را تربیت می کند و هم آینده کودک، نوجوان و جوان ما را از آن خود می کنند. ما اگر به کارکردهای سه گانه آنها در عرصه بازی های رایانه ای نگاه کنیم و سپس به عملکرد خود نگاه کنیم، شاهد فاصله فاحشی خواهیم بود.

وی گفت: به شخصه از همه دست اندرکاران عرصه فرهنگی تقاضا می کنم به خاطر آینده ایران اسلامی نسل نو را دریابند و اگر ما درنیابیم قطعا آنها برای اینها برنامه ریزی مفصل و چشم اندازهای زیادی را ترسیم می کنند.

حجت الاسلام مولایی نویسنده فرهنگنامه مصور دینی کودکان و نوجوانان در رابطه با این فرهنگ نامه گفت: من سال ها ذهنم درگیر این مسئله بود که در محیط پیرامونی کودک و نوجوان واژه های دینی زیادی وجود دارد و آنها سوالات زیادی درباره آنها دارند اما اطرافیان قدرت پاسخگویی را به صورت علمی، شفاف و بی ابهام نمی دانند یا اگر پاسخی داده می شود، این پاسخ ها مستند نیست. پاسخ به پرسش های نسل جدید سالها دغدغه من بود چرا که یک تحقیق وسیعی را می طلبید که من فرصت آن را نداشتم اما پس از سالها این توفیق را پیدا کردم تا به صورت نسبی واژه های تقریبا دینی در محیط پیرامونی کودکان و نوجوان را گردآوری کنم. در نهایت در میان این واژه ها حدود ۴۰۰ واژه انتخاب شد. این واژه ها عمدتا کلماتی هستند که برای نوجوانان و جوانان کاملا آشنا هستند؛ به عنوان مثال می توان به واژه هایی همچون نماز، روزه، حج، نجف، کربلا و .... اشاره کرد.

تمام دستگاه های فرهنگی باید برای تولید محتواهای دینی و اسلامی به میدان بیایند

وی ادامه داد: فرهنگنامه مصور دینی کودکان و نوجوانان پس از یک جست و جوی میدانی و کتابخانه ای جمع آوری کردم و سپس آنها را به صورت مستند با تعاریف علمی ارایه کردم. همچنین به منظور ارتباط گیری بیشتر این قشر تلاش کردیم تا آنها را به صورت روان ارایه کنیم البته اینکه چقدر در این امر موفق بودیم باید از مخاطبان این کتاب پرسید.

حجت الاسلام مولایی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه معتقد بودیم باید ساختار کتاب فرهنگ نامه ای باشد، چینش الفبایی شد و فونت کتاب هم با قلم کودکانه و گرافیک بسیار جذاب و چهار رنگ صفحه بندی و طراحی شد. موسسه بوستان کتاب هم نشر و چاپ آن را بر عهده داشتند. این کتاب مشتمل بر ۲۰۹ صفحه است و بیش از ۴۰۰ واژه دینی را با قلم روان و تصویر به خوانندگان ارایه می کند.

کد خبر 1774100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha