نمایشنامه مناسب نیاز اصلی تئاتر مردمی بچه‌های مساجد

دبیر جشنواره گلدسته ها با بیان اینکه اصلی‌ترین دغدغه جشنواره گلدسته‌ها تامین نمایشنامه برای گروه‌های تئاتر بچه‌های مسجد بود، گفت: از آنجایی که بدنه بچه‌ها آماتور یا نیمه‌آماتور هستند، خیلی نمی‌شد روی تولید متون در آن سطح روی بچه‌ها حساب باز کرد. لذا باید متن آماده به بچه‌های تئاتر مساجد داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حوزه هنری چهارمین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها را با هدف ارتقای سطح کیفی نمایشنامه‌های ویژه تئاتر مردمی بچه‌های مسجد برگزار می‌کند. رسانه این نهاد فرهنگی به مناسبت فراخوان ارسال آثار که از تیرماه شروع شده و ۱۲ مردادماه به پایان می‌رسد با سیدمصطفی موتورچی، دبیر جشنواره گلدسته‌ها مصاحبه ای انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

این جشنواره شامل چند مرحله است و شرکت‌کنندگان و برگزیدگان تا پایان پروسه اجرای تئاتر چه میزان در آن دخیل هستند؟

ابتدا طرح‌های نمایشی را دریافت می‌کنیم. سپس طرح‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند و قبول یا مردود می‌شوند، ولی در این مرحله مشروطی نداریم. مردودشده‌ها حذف می‌شوند. به کسانی که طرحشان مورد قبول قرار گرفته اطلاع داده می‌شود، حدود یک ماه و نیم به آن‌ها فرصت داده می‌شود تا مراحل نگارش متن را شروع کنند. وقتی که متن را نوشتند و بازه زمانی حدود یک ماه و نیم گذشت و متن را تحویل دادند، دوباره هیئت داوران جمع می‌شوند و متون نمایشی را بررسی می‌کنند، این‌بار غیرمشروط است، یعنی یا تایید می‌شود یا رد می‌شود یا مشروط. آن‌هایی که رد شدند کنار گذاشته می‌شوند. آن‌هایی که قبول شدند که تایید شده‌اند و به آن‌هایی که مشروط می‌شوند باز مهلت اصلاح می‌دهیم با این قید که کارشناس بالاسر کارشان بیاید. یعنی هر متنی که مشروط شد، یکی از کارشناسان هنرهای نمایشی با نویسنده مرتبط می‌شود و اصلاحاتی که هیئت داوران گفتند را اعمال می‌کنند. درنهایت دوباره آن متون مشروط می‌آیند و در آن جلسه داوری بررسی می‌شوند. برای بار دوم دیگر مشروطی وجود ندارد، یا قبول یا مردود می‌شوند. در نهایت این قبولی‌هایی که از دل مشروطی بیرون می‌آیند و آن قبولی‌های مرحله بازخوانی متون، تایید شده و این‌ها به عنوان برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی گلدسته‌ها اعلام می‌شوند.

برای برگزیدگان چه جوایزی درنظر گرفته شده است؟

به آثار تأیید شده نهایی مبلغ ۴۰ میلیون ریال تعلق خواهد گرفت و جهت چاپ به انتشارات سوره مهر معرفی خواهند شد. همچنین به نمایشنامه‌هایی با موضوع امام رضا علیه‌السلام مبلغ ۴۵ میلیون ریال تعلق خواهد گرفت.

شما از ابتدا در طراحی جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها حضور داشتید؟ طرح جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها از چه دغدغه‌ای نشأت می‌گیرد؟ جشنواره‌های گذشته چه نقاط ضعفی داشتند که باید برطرف می‌شدند؟

این جشنواره چهارمین دوره است و من دوره اول داور جشنواره بوده و دوره دوم تا چهارم دبیر جشنواره بودم. اصلی‌ترین دغدغه جشنواره گلدسته‌ها تامین نمایشنامه برای گروه‌های تئاتر بچه‌های مسجد بود. ما در سراسر کشور قریب به ۸۰۰ گروه فعال داریم. این گروه‌ها دو رکن اساسی دارند: اول اینکه به مربی نیاز دارند تا این مربی‌ها گروه را جمع کنند و با آن‌ها شروع به کار کنند که البته وظیفه جشنواره گلدسته‌ها نیست. رکن دوم نمایشنامه است. از آنجایی که بدنه بچه‌ها آماتور یا نیمه‌آماتور هستند، خیلی نمی‌شد روی تولید متون در آن سطح روی بچه‌ها حساب باز کرد. لذا باید متن آماده به بچه‌های تئاتر مساجد داد.

جشنواره گلدسته‌ها با این رویکرد به وجود آمد که ما بتوانیم متن برای گروه‌های سراسر کشورمان تامین کنیم و این متن‌ها را در اختیارشان بگذاریم تا بتوانند کار کنند. خروجی دوره‌های قبل هم موجود و عیان است؛ خروجی جشنواره گلدسته‌ها تبدیل شد به سلسله رویدادهای تولیدی محرابیان- سلسله رویدادها و همایش‌های استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد- که در سراسر کشور آثاری تولید شد و در مساجد به اجرای عمومی رفتند. یا بعد از محرابیان که هر استان ۳ اثر برگزیده اعلام کردند که خروجی آن می‌شود جشنواره پانزدهم بچه‌های مسجد که همین یکی‌دو ماه پیش برگزار شد. همه این‌ها زنجیروار به هم وصل است و رکن اساسی مقدمه تولیدات ما در مساجد سراسر کشور است.

آیا شرکت در جشنواره محدودیت سنی دارد؟

خیر. بازه سنی نداریم، اما متونی که شخصیت‌هایش نوجوان و تازه‌جوان باشند، در اولویت قرار خواهند گرفت. به‌خاطر اینکه عمده گروه‌های ما در سراسر کشور و بدنه بازیگرهایمان نوجوان و تازه‌جوان هستند یعنی بین ۱۸ تا ۲۰ سال. اگر متنی باشد که شخصیت‌هایش مثلا پیرمرد یا پیرزن باشند در اولویت ما نخواهند بود. چون برای ما کاربردی نیست. متنی برای ما کاربردی است که گروه تئاتری ما در مساجد سراسر کشور آن را به راحتی بتواند اجرا کند. یعنی متن‌ها به اکسسوار نباید وابسته باشند، به طراح صحنه نباید وابسته باشند. در نهایت شخصیت‌هایی که در نمایشنامه هست خارج از این قاعده نباشند.

علت نام‌گذاری بخش ویژه جشنواره به بخش ویژه امام رضا علیه‌السلام چیست؟

ما از یک جشنواره‌ای حمایت می‌کنیم به اسم جشنواره تئاتر روستایی رضوی. این جشنواره هر ساله با حمایت مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌شود. لذا می‌خواهیم برای آن جشنواره هم تامین متن کنیم. خلأ اصلی گروه‌هایی که برای جشنواره روستایی می‌آیند خلأ متن است. لذا این بخش را گذاشتیم تا از فرصت این جشنواره برای جشنواره روستایی هم استفاده کنیم و برای آن‌ها هم متن تولید کنیم.

آیا جشنواره گلدسته‌ها و رویداد محرابیان کمک‌کننده و تقویت‌کننده هم هستند؟

کارهای ما همه زنجیروار به هم وصل است. جشنواره نمایشنامه‌نویسی گلدسته‌ها که برگزار می‌شود، صرفا چاپ متون جشنواره برای ما مهم نیست. متونی برای ما مهم‌اند که کاربردی و قابل اجرا باشند. همانطور که جشنواره گلدسته‌ها خروجی می‌دهد به سلسله رویداد محرابیان که نمایشنامه‌ها به تولید بی‌انجامد، همان مقدار هم رویداد محرابیان باید خروجی بدهند به جشنواره سراسری گلدسته‌ها. اگر ما مربی‌ها را آموزش می‌دهیم، مربی‌ها باید بروند در استان‌های خودشان و آن‌ها هم مربی تربیت کنند و آن تربیت‌شده‌ها هستند که گروه‌های اصلی تئاتر بچه‌های مسجد را شکل می‌دهند لذا امیدواریم این مجموعه فعالیت‌های همکارانمان در دفتر تئاتر بچه‌های مسجد، به این نقطه برسد که ما ان‌شاالله بتوانیم گروه‌هایی درخور، هم به لحاظ فکری که برای مسجد سازنده باشند و هم هنرمند تربیت کنیم.

کد خبر 1774354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha