ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

آخرین کار فریدون نقیلو تابلو فرش شهید ابراهیم رئیسی بود که به دلیل حادثه ناگهانی سقوط بالگرد و شهادت شهید جمهور و هیات همراه، این کار به دست رئیس جمهور نرسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، هنر قالی‌بافی اگرچه امروز مثل گذشته رونق ندارد اما هستند زنان و مردان قالی‌بافی که با عشق و علاقه خاصی سعی در گسترش این هنر و صنعت دارند. صنایع دستی شهرستان خوی تابلوفرش، قالی بافی، پارچه بافی، نمد بافی و جاجیم بافی را میتوان نام برد و سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف توسط قالیبافان هنرمند خوی بافته میشود، که هر تار و پود آن نشانه زیبای، هنر و تلاش این مردمان می باشد.

فریدون نقی‌لو، هنرمندی از شهر دیزج‌دیز شهرستان خوی است که متولد ۱۳۶۸/۳/۲ بوده و از۱۲سالگی کار تابلو فرش را شروع کرده است. وی عضو کانون فرهنگی و هنری فلق مسجد سید الشهدای شهرستان خوی است که فعالیت های زیادی را در زمینه هنر و صنایع دستی به ثبت رسانده است.

تابلوفرش هایی که با ورزش جهانی شدند

فریدون نقی‌لو، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، گفت: بنده از  ۱۹سالگی شروع به طراحی در حوزه تابلو فرش کردم و چندین کارم نیز در حوزه های فرهنگی، سیاسی و ورزشی جهانی شده است.

وی افزود: تابلو فرش جام جهانی فوتبال روسیه ۲۰۱۸، جام جهانی فوتبال قطر و جام ملت های آسیا در امارت که تقدیم فدراسیون فوتبال شده و همچنین تابلوفرش المپیک ۲۰۲۰توکیو در ژاپن نیز آماده و ثبت جهانی شده است.

نقی‌لو ادامه داد: تابلو فرش لیگ والیبال جهان در ایران و شهر اورمیه، تابلو فرش جام ملت آسیا در شهر اورمیه نیز از جمله فعالیت های بنده در حوزه ورزشی است.

تابلوفرشی که وحدت نیروهای مسلح را ترسیم می‌کند

وی گفت: همچنین تابلوفرش وحدت نیروهای مسلح در حوزه فرهنگی بخاطر هفته دفاع مقدس و اقتدار وحدت نیروهای مسلح به فرماندهی رهبرعزیزمان آقای خامنه‌ای به اندازه یک متر در ۸۰ سانتیمتر بافته شد که در آن تابلوفرش ۷۶ رنگ طبیعی استفاده شده و بارج ۵۷ و در مدت زمان ۲ ماه بافته و اهدا شده است.

 نقی لو درباره آرم‌ها و نوشته‌های تابلو فرش نیز گفت: در این تابلو فرش آرم نیروهای ۳ گانه ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح و ۲ جمله السلام علیک یا صاحب الزمان و لبیک یا خامنه‌ای نقش بسته است.

این هنرمند مسجدی افزود: همچنین تابلو فرش سردار مدافع حرم حاج قاسم سلیمانی،  تابلو فرش شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، تابلو فرش صلح دوستی بین ایران و کشور عراق  که در صحن حضرت فاطمه (س) نیز از جمله کارهای بنده است.

این هنرمند مسجدی ادامه داد: همچنین تابلو فرش نفیس دستباف، منقش به اسامی پنج تن آل عبا و با موضوع «اتحاد دو ملت ایران و عراق» برای بازسازی و توسعه عتبات نیز  در ۵۵ رج و در ۴۰ رنگ بافته شده که بیشتر رنگ‌های آن ابریشمی بوده و اهداء شده است.

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

هدیه‌ام به دست رئیس جمهور شهید نرسید

نقیلو ادامه داد: همچنین مدتی پیش شهر دیزج دیز از توابع شهرستان خوی آذربایجان غربی دچار زلزله شد و به همین منظور با حمایت دولت مردمی ساختمان‌های مسکونی خسارت دیده بازسازی شد.

این هنرمند مسجدی ادامه داد: به دنبال این اقدام خداپسندانه تصمیم گرفته شد که فرش دستبافی به پاس از خدمات و کمک‌های ارزنده آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محبوب و مردمی کشورمان به زلزله‌زدگان، بافته تا در سفر به استان آذربایجان غربی تقدیم ایشان نماید، اما حادثه سقوط بالگرد و شهادت جانسوز و دلخراش وی و همراهانشان، مانع از رسیدن این هدیه به رئیس جمهور شد.

وی گفت: همچنین در راستای فعالیت های هنری خود  از دفتر حضرت آقا، وزارتخانه و کانون فرهنگی هنری مساجد کشور لوح تقدیر و سپاس دریافت کردم.

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

کارآفرینی از جنس فرش دستباف در زندان خوی

این هنرمند خویی ادامه داد: هم اکنون نیز  در اداره زندان های و بنیاد تعاون زندانیان شهرستان خوی مشغول آموزش قالیبافی به مددجویان بوده که در این مورد نیز خیلی خوشحالم هستم  که هم آموزش هنر را برای این قشر داشته و هم موجبات درآمدزایی برای این خانواده‌ها را با این هنر فراهم کرده ایم.

وی گفت: مهمترین هدف بنده نیز از این فعالیت هنری مطرح کردن صنایع دستی اصیل آذربایجان غربی به جهان است.

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

ماجرای هدیه‌ای که به دست شهید جمهور نرسید

کد خبر 1774562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha