انعکاس فرهنگ عاشورا در سوگواره «طریق السلوک»

جعفری گفت: سوگواره ملی عکس عاشورایی «طریق السلوک» به عنوان رقابتی رسمی در حوزه «تصویر فرهنگ عاشورا» برگزار می شود.

رضا جعفری به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: به مناسبت ایام محرم و صفر سوگواره ملی عکس عاشورایی «طریق السلوک» به عنوان رقابتی رسمی در حوزه «تصویر فرهنگ عاشورا» از سوی موکب علی بن موسی الرضا (ع) استان گلستان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و انجمن عکاسان استان با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی سوگواره  ملی عکس عاشورایی برگزار می شود.

مدیر موکب علی بن موسی الرضا (ع) گلستان افزود: این سوگواره در سه بخش؛ عاشورایی، موکب علی بن موسی الرضا(ع) استان گلستان مستقر در شهر کربلا و بخش ویژه (پیاده روی اربعین) برگزار می شود.

وی با اشاره به موضوعات بخش عاشورایی این سوگواره، گفت: سنت ها و آیین های عزاداری شامل؛ تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، جلوه های عزاداری در میان اقوام و مذاهب، جلوه های محرم در زندگی امروزی و منظر شهری، مراسم تعزیه و شبیه خوانی، شیرخوارگان حسینی، کودک و محرم، محرم و فرهنگ عاشورایی، محرم و فرهنگ حجاب و عفاف، مسجد و محرم، حاشیه مراسم هیئت های عزاداری، عزاداری در تکایا، حسینیه ها و مساجد، شکل گیری بافت شهری بر پایه مراسمات محرم، نماز ظهرعاشورا و شام غریبان از موضوعات این بخش است.

جعفری ادامه داد: بخش دوم موکب علی ابن موسی الرضا(ع) استان گلستان مستقر در کربلا است که برای هشتمین سال متوالی با حمایت خیرین در ورودی شهر کربلای معلی در محله حی العباس به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می کنند.

وی، اسکان در محل موکب، حسینیه ها و منازل اطراف موکب، پذیرایی و ایستگاه های پذیرایی ویژه اهالی حی العباس در کربلای معلی و چایخانه حضرت رضا(ع) در محل موکب در کربلای معلی را از موضوعات این بخش برشمرد.

مدیر موکب علی بن موسی الرضا (ع) گلستان گفت: موضوعات بخش فرهنگی موکب نیز شامل؛ یادواره ۴۰۰۰هزار شهید استان گلستان در کربلای معلی در آستانه اجلاسیه ۴۰۰۰ هزار شهید و شهدای مدافع حرم و امنیت استان گلستان، دسته روی عزاداران حسینی استان گلستان در کربلای معلی، نمازهای جماعت یومیه، پاسخگویی به سوالات شرعی، ایستگاه خاطره، زیارت اربعین در روز اربعین در کربلای معلی، برگزاری دعای توسل-کمیل-و زیارت وارث امام حسین(ع) درمحل موکب کربلای معلی، خدمات درمانی و درمانگاه در محل موکب در کربلای معلی، خدمات ترابری موکب، نانوایی صلواتی موکب در کربلای معلی،  تجلیل موکب از همسایگان در کربلای معلی، توزیع غذا در بین زائرین در موکب در کربلای معلی و خدمات لباسشویی، آرایشگاه، کفاشی، انبار امانات، خیاطی و صلواتی در محل موکب در کربلای معلی است.

وی افزود: موضوعات بخش پیاده روی اربعین شامل تصویرنگاری از مراسم پیاده روی زائران و عاشقان حسینی در ایام اربعین به سمت کربلا است.

جعفری اظهارداشت: علاقمندان برای شرکت در این سوگواره تا (۱۵ شهریور) مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره ارسال کنند.

وی، زمان داوری آثار را (۲۵ شهریور) اعلام کرد و گفت: پس از داوری آثار مراسم اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزار می شود.

مدیر موکب علی بن موسی الرضا (ع) گلستان با اشاره به جوایز بخش عاشورایی، افزود: به نفر اول لوح افتخار به همراه ۷۰ میلیون ریال، نفر دوم لوح افتخار به همراه ۵۰ میلیون ریال و نفر سوم لوح افتخار به همراه ۴۰ میلیون ریال   اهدا می شود.

وی ادامه داد: به برگزیدگان اول تا سوم بخش موکب علی ابن موسی الرضا(ع) استان گلستان لوح افتخار به همراه ۸۰ میلیون ریال، لوح افتخار به همراه ۶۰ میلیون ریال و لوح افتخار به همراه ۴۰ میلیون ریال و بخش موبایلی به سه نفر بصورت یکسان هر نفر مبلغ ۲۰ میلیون ریال اهدا می شود.

جعفری با اشاره به جوایز بخش پیاده روی اربعین، گفت: به نفر اول این بخش  لوح افتخار به همراه ۷۰ میلیون ریال، نفر دوم لوح افتخار به همراه ۵۰ میلیون ریال و نفر سوم لوح افتخار به همراه ۴۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

کد خبر 1774718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha