مرمت و بازسازی گنبد امامزاده محمد(ع) فم تفرش

مرادی نراقی با تاکید بر اهمیت حفظ و نگهداری از آثار تاریخی، گفت: روند مرمت امامزاده محمد(ع) فم تفرش، با بررسی‌های دقیق در حال انجام است.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، محمود مرادی نراقی، در نشست میز خدمت با دوستداران میراث‌فرهنگی شهرستان تفرش، با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی، گفت: این آثار تاریخی و فرهنگی بخشی از هویت و گذشته ما هستند که باید از آن ها به درستی حفاظت  و نگهداری و به آیندگان تحویل دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  استان مرکزی با اشاره به مرمت گنبد امام محمد فم شهرستان تفرش، افزود: امامزادگان بخشی از هویت دینی و فرهنگی ما هستند و رسیدگی و خدمت به امامزادگان کار بزرگ و ارزشمندی است.

وی با اشاره به اینکه روند مرمت گنبد امامزاده محمد فم تا پایان اشکالات ادامه خواهد داشت، ادامه داد: مرمت این امامزاده تاریخی باعث نگرانی دغدغه‌مندان دوستداران میراث‌فرهنگی این شهرستان شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی اشکالات در روند مرمت‌ها وجود داشت، اظهار داشت: روند مرمت با بررسی‌های دقیق در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  استان مرکزی در خصوص دلیل تخریب و مرمت مجدد گنبد این امامزاده گفت:  گنبد آسیب‌دیده و ترک دارد و بخاطر وجود آهن در کنار کاشی‌کاری ترک و تخریب ایجاد شده از ایمنی کافی برخوردار نیست و از آنجائیکه جنس کاشی و آهن و گچ در کنار هم همخوانی نداشته و انبساط و انقباض آهن باعث ترک شده است.

وی خاطر نشان کرد: وجود این ترک‌ها باعث نفوذ آب و در سرما این مطلب باعث تخریب بیشتر شده و بنابراین نیاز به تخریب برخی از قسمتهای غیر اصولی و مرمت مجدد دارد.

مرادی نراقی با بیان اینکه مرمت گنبدامامزاده محمد فم در شهرستان تفرش ادامه دارد و تمامی  اشکالات رفع خواهد شد، بیان کرد: شورای فنی با توجه به ملاحظات میراثی و سبقه تاریخی بنا و مسائل فنی و نظر کارشناس‌های خبره صورت می‌گیرد و کوتاهی صورت نمی‌گیرد و ناظرین میراث بر روند کار اشراف دارند.

امامزاده محمد(ع) در محله فم، شمال شرقی شهر تفرش قرار دارد و یکی از زیبا ترین بناهای تاریخی – مذهبی استان مرکزی به شمار می رود.

گفته می شود که با توجه به تزئینات این بنا و کتیبه موجود این بنا به دوره صفویه تعلق دارد.

احتمالا ساخت بنای گنبد در سال ۹۵۰ هجری شروع و در سال ۹۵۶ به پایان رسیده است. اهالی این منطقه اعتقادا دارند که نسب ایشان به امام سجاد می رسد و بدین صورت است: «محمدبن حسن به حسین بن حسن الافطس بن علی اصغر بن امام زین العابدین(علیه السلام)».

کد خبر 1775497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha