از رکود تا نخبه‌پروری؛ روایت توفیقات یک کانون مسجدی

دغدغه‌مندی در برخی از افراد در حد اعلی وجود دارد تا جایی‌ که بدون هیچ چشمداشتی تمام زمان و توان خود را صرف کارهای فرهنگی و اجتماعی در جامعه می‌کنند تا کمکی به ارتقای فرهنگ جامعه، تربیت نسلی انقلابی و رفع مشکلات مردم کرده باشند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مسجد خبرگزاری شبستان، محسن سلیمانی زهان، مدیر کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» مسجد طاهای مشهد مقدس است که حدود پنج سالی می‌شود با فعال کردن کانون راکد شهر و در کسوت مدیر کانون به فعالیت در راستای تقویت مهارت و رشد روحیه معنوی نسل کنونی می‌پردازد.

از رکود تا نخبه‌پروری؛ روایت توفیقات یک کانون مسجدی


او برای پیش بردن این رسالت ارزشمند خود، فعالیت‌های متنوعی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و علمی و ... را کلید زده است که فعالیت‌های فرهنگی  این کانون شامل برگزاری هیئت‌های هفتگی در سه مقطع دبستان و متوسطه اول و متوسطه دوم، برگزاری کلاس روخوانی و صوت و لحن قرآن و سیر مطالعاتی کتب است که هرکدام از این اقدامات می‌تواند اثرگذاری بسیار خوبی روی نسل امروزی داشته باشد.
فعالیت اجتماعی‌ این کانون نیز شامل کلاس آموزش خانواده، برپایی ایستگاه صلواتی و غرفه‌های گفتگو و کمک به معیشت اقشار ضعیف محله است. 

از رکود تا نخبه‌پروری؛ روایت توفیقات یک کانون مسجدی

توجه به تفریحات سالم بچه‌ها
از آنجاییکه داشتن تفریح و سرگرمی، فرصتی مناسب برای دور هم جمع‌شدن و داشتن گفتگویی گرم و صمیمی با دیگران را فراهم می‌کند و در بلندمدت به حفظ سلامت روان و دستیابی به آرامش ذهنی کمک می‌کند، در این کانون نیز فعالیت‌های ورزشی به صورت تفریحاتی سالم دنبال می‌شود.
ورزش‌هایی همچون فوتسال و پینگ پنگ در کانون برای بچه‌ها وجود دارد و مسابقاتی نیز بین آنان برگزار می‌شود. همچنین اردوهایی مثل استخر و کوهنوردی نیز برای بچه‌های کانون برگزار می‌شود. حلقه‌های معرفت نیز با موضوع و مربی مشخص در سه گروه دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم در کانون برپاست.

از رکود تا نخبه‌پروری؛ روایت توفیقات یک کانون مسجدی

هدف آقای سلیمانی از مجموع این اقدامات تربیت نیروی متعهد، متخصص و انقلابی برای زمینه سازی ظهور حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه است و امید دارد بتواند نقشی هرچند کوچک در این راستا ایفا نماید. 

فعال کردن کانون راکد شهرستان
کانون جواد الائمه(ع) مسجد طاهای مشهد اگرچه قدمت بسیاری دارد، اما تا قبل از شروع فعالیت توسط آقای سلیمانی بخاطر مشکلات بسیاری راکد بود و فعالیتی در آن انجام نمی‌گرفت، اما حضور این مرد پرتلاش موجب شد چرخ کانون دوباره بچرخد و فعالیت‌های آن برای باری دیگر قوت بگیرد. به گفته آقای سلیمانی اکنون ۵ نفر  در سن ۱۸ سال به بالا اعضای کادر این کانون را تشکیل می‌دهند و اعضای کانون نیز بیش از ۴۵ نفر هستند.
اقدامات انجام گرفته در کانون هنوز نتوانسته آقای سلیمانی را راضی نماید و او درصدد است که با گسترش فضای کانون و اشتغالزایی در آن بتواند در حد وسیع‌تری به مردم خدمت کند و خدمات بیشتری را به اهالی محله ارائه دهد. 

از رکود تا نخبه‌پروری؛ روایت توفیقات یک کانون مسجدی

کشف و شکوفایی استعداد نوجوانان
کشف توانمندی‌های بچه‌ها و پرورش به موقع استعدادهای آنان کمک می‌کند تا کودکان و نوجوانان شانس بیشتری برای موفقیت تحصیلی و شغلی داشته باشند که یکی از مهم ترین خروجی‌های فعالیت‌های کانون جوادالائمه، استعدادیابی و شکوفایی استعدادهای بچه‌ها بوده است.
این کانون در این راستا یکسری فعالیت‌های علمی را نیز پیش می‌برد که برگزاری کلاس‌های تقویتی و کلاس های قبولی در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان پایه ششم و هفتم و مشاوره تحصیلی از جمله این برنامه‌ها است که خروجی اینکار قبولی ۷ نفر  در مدارس نمونه دولتی بوده است.
همچنین تشکیلاتی کار کردن هیئت در هر مقطع و کادرسازی از دیگر  نتایج مطلوبی است که حاصل اقدامات این کانون بوده است.

از رکود تا نخبه‌پروری؛ روایت توفیقات یک کانون مسجدی

موانع مسیر نباید انسان را خسته و ناامید کند
همه ما این را خوب می‌دانیم که اجر کارهای خیر محفوظ است، اما در عمل گاهی ممکن است سستی کنیم و یا در برخورد با بعضی از موانع، ناامیدی بر ما غلبه کند و فعالیت‌های موثر و ارزشمند خود را رها کنیم اما آقای سلیمانی نه تنها موانع مسیر او را از ادامه دادن به راه خود منصرف نکرده، بلکه با قدرت تمام ایستادگی کرده و حتی توصیه‌هایی نیز به فعالین فرهنگی و مدیران کانون‌ها دارد و بیان می‌دارد: کمک کنید تا فضای کانون‌هایتان گسترش یاید و بدانید با هیأت امنای مساجد می‌توان با صبر و تعامل کار کرد و هیچ وقت از کار و خدمت خسته و ناامید نشوید.

کد خبر 1776054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha