لغو اعتبار دیپلماتیک نروژ در رام الله، واکنش تل آویو به اوسلو

اسرائیل در واکنش به به رسمیت شناختن فلسطین، اعتبار دیپلماتیک هشت مقام نروژ به اتهام ارتباط با تشکیلات خودگردان لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، در پی به رسمیت شناختن فلسطین توسط سوئد، «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه اسرائیل امروز پنجشنبه لغو نمایندگی دیپلماتیک کشور سوئد در رام الله اعلام کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داد: نامه به نماینده سفارت نروژ که به وزارت امور خارجه اسرائیل احضار شده، تحویل داده شده است .

کاتس مدعی شده است که نروژ سیاستی یکجانبه را دنبال می کند و این تصمیم در چارچوب تحریم‌های اسرائیل است. این تصمیم به عنوان بخشی از مجازات اسرائیل برای نروژ که کشور فلسطین را به رسمیت شناخته است، اتخاذ شده است.

وی تاکید کرد: ما آنها را از موضوع فلسطین دور خواهیم کرد.

کاتس با بیان اینکه نروژ ترجیح داد به جای حمایت از اسرائیل درمقابل آنها باشد، گفت: این رفتار ضد اسرائیلی بهایی دارد. نروژ به کمپین شکایت قضایی علیه ما در دیوان کیفری بین المللی پیوسته است.

این تصمیم پس از آن صورت گرفت که اسرائیل تصمیم گرفت توافقنامه ای را لغو کند که بر اساس آن دارایی مالیاتی فلسطین به نروژ منتقل می شود، اما در پاسخ به به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ این توافقنامه لغو شد.

 در فوریه گذشته، وزارت امور خارجه نروژ اعلام کرد که وجوهی را که تل آویو از هفتم اکتبر گذشته انتقال آنها را به تشکیلات خودگردان فلسطین متوقف کرده است، تحویل خواهد داد.

 روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: تصمیم اخیر اسرائیل ً توسط کابینه اتخاذ شد، اما این تصمیم محرمانه باقی ماند و به عنوان اقدامی متقابل در برابر اقدامات اخیر نروژ از جمله به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین بود.

 این روزنامه تاکید کرد: اسرائیل از طریق ایالات متحده در حال بررسی انعقاد قرارداد با کشور دیگری برای جایگزینی نروژ در دریافت کمک های خودگردان فلسطین است و تل آویو تمام تلاش خود را می کند تا سوئیس را متقاعد کند که این بودجه را به جای نروژ به آن منتقل کند.

در ۲۸ مه، نروژ، اسپانیا و ایرلند به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناختند و پس از آن اسلوونی در چهارم ژوئن به رسمیت شناخت، تعداد کشورهایی که آن را به رسمیت می شناسند، به ۱۴۸ کشور از ۱۹۳ کشور عضو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزایش یافت.

کد خبر 1776281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha