صادق خان: مسلمانان در بریتانیا نسبت به رفتار خشونت طلبانه افراط گرایان نگران هستند

«صادق خان» شهردار مسلمان لندن درباره حوادث اخیر در بریتانیا گفت: این شورش‌های هفته‌های اخیر که مسلمانان را هدف قرار می دهد، باعث ناراحتی است و بسیاری از مسلمانان برای بیرون آمدن از منزل با حجاب یا رفتن به مسجد نگران هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روسیاالیوم، «صادق خان» شهردار پاکستانی تبار لندن به روزنامه انگلیسی گاردین گفت:  او "مانند بسیاری از هم‌نسلان خود از شورش هایی که از ۱۰ روز پیش در بریتانیا در جریان است و مسلمانان را هدف قرار می دهد، احساس ناراحتی می کند.

صادق خان افزود: تأسف بار است که می بینیم کودکان می ترسند، همانند دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی که بزرگ شدم.

خان به عنوان یکی از برجسته ترین سیاستمداران مسلمان در بریتانیا، با توهین نژادپرستانه بیگانه نیست. به خصوص که  این شهردار مسلمان لبنان مورد هدف سیاستمداران مخالف و ترول‌های اینترنتی قرار گرفته است، اما این هفته متفاوت بود، زیرا او گفت: این اولین بار بود که دخترانش احساس ترس کردند.

صادق خان در گفتگو با روزنامه گاردین گفت: من فردی هستم که در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بزرگ شدم و جبهه ملی و حزب ملی انگلیس را دیدم و به مانند بسیاری از افراد هم نسلم فکر می کردم که این مسایل به پایان رسیده است. از این حوادث به ویژه دو هفته گذشته ناراحت شدم.

وی افزود: توضیح تغییرات در زمانی که شما به دلیل مذهب یا رنگ پوست خود مورد هدف قرار می گیرید، دشوار است و نمی توانید هیچ یک از آن چیزها را تغییر دهید و شاهد اقدامات خشونت بار فیزیکی خواه در شمال غربی یا شمال شرقی هستید و آن را در لندن احساس می کنید.

صادق خان گفت: صحنه های تظاهرکنندگان ضد فاشیست که خیابان های لندن را در چهارشنبه شب پر کرده اند، مایه افتخار است.

وی با اشاره به وجود ترس در میان مسلمانان گفت: «بسیاری از آنها هنوز می ترسند که منزل را با حجاب ترک کنند یا به مسجد بروند.

شهردار لندن افزود: مردم قبل از رفتن به مسجد کمی فکر می کنند،  آیا فرزندان خود را با خود  می برید؟

وی گفت: شگفت انگیز و باعث افتخار بود که هزاران نفر با نژادهای مختلف، مذاهب مختلف، باورهای متفاوت  را دیدم ، گردهم آمدند و این مسئله نشانه اتحاد و ائتلاف  است که ضربه ای ویرانگر برای راست افراطی بود، اما آنها به تلاش برای تقسیم «جوامع مام ادامه خواهند داد.

خان بیشتر هدف تنفر از طریق اینترنت از جمله تهدید به مرگ بوده است.

 بسیاری از شهرهای بریتانیا در دو هفته اخیر شاهدد شورش و اعتراضات است که در پی حمله مسلحانه به یک باشگاه کودکان در شهر ساوتپورت در ۲۹ ژوئیه که منجر به کشته شدن ۳ کودک و زخمی شدن تعدادی دیگر شد، آغاز شد.

 این تظاهرات که به شورش و درگیری با پلیس تبدیل شد، از آنجا آغاز است که افراط گرایان به نشر شایعه علیه مسلمانان اقدام کردند که این حمله از طرف یک مسلمان مهاجر سوری تبار رخ داده است. اما پس از تحقیقات مشخص شد که مهاجم ۱۷ ساله در خانواده ای مهاجر از رواندا متولد شده است.

این حمله با واکنش های گسترده راست افراطی در بریتانیا مواجه شد. پلیس صدها نفر از شرکت کنندگان در شورش ها را دستگیر کرد.

کد خبر 1776352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha