پیاده‌روی اربعین امر اهل بیت(ع) را احیا و عالمگیر کرده است

حجت‌الاسلام حیدری با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین مصداق عمل به حدیث رضوی و زنده کردن امر اهل بیت(ع) است، گفت: امروز که سرسخت‌ترین دشمن اهل بیت(ع) یعنی یهود می‌خواهد ما را زمین‌گیر کند، این پیاده‌روی رزمایش نرم و اعلام آمادگی برای مبارزه با آنها است.

حجت الاسلام «محمد حیدری» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، اظهار کرد:  روایتی از امام رضا(ع) هست که می فرمایند: «رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا ... یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ؛ رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند. دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد». مراد از کلمه «الناس» در این حدیث بر اساس سخنان مرحوم شیخ حر عاملی همان «مخالفین اهل بیت(ع)» است و اگر کسی که علوم اهل بیت(ع) را فرا بگیرد و به آنها یاد دهد؛ خداوند دل های مخالفین را به طرف اهل بیت(ع) جذب می کند.  


این کارشناس مهدویت با بیان اینکه در منابع شیعی همچون کتاب «الزام الناصب» آمده است زمانی که حضرت قائم(عج) ظهور می‌کند، [کنار کعبه] ما بین رکن و مقام می‌ایستد و ندا می‌دهد «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشانا؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند؛ ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا؛ ای اهل عالم بدانید که جدّ من حسین را برهنه روی خاک افکندند. ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا؛ آگاه باشید ای جهانیان که پیکر جدّم حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند»، افزود: خطاب امام زمان علیه السلام به همه مردم عالم است که خودشان را با جد عزیزشان حضرت سیدالشهدا علیه السلام به مردم دنیا معرفی می‌کنند یعنی اسم و یاد سیدالشهداء(ع) در زمان ظهور به قدری عالمگیر می‌شود که مردم دنیا، شیعه مرتضی علی علیه السلام را با اسم امام حسین(ع) می‌شناسند.


به گفته این کارشناس مهدویت؛ در مراسم پیاده روی اربعین افرادی که در این مسیر قدم میگذارند یکی از آثار قدم‌های پر برکتشان زمینه سازی برای ظهور و معرفی کردن امام حسین علیه السلام و حضرت حجت(عج) به تمام مردم عالم است.


به گفته حجت الاسلام حیدری طبق آیه ۸۲ سوره مائده «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا» خداوند در قرآن، یهود صهیونیسم  را در کنار مشرکان به عنوان بدترین دشمنان مسلمانان معرفی می‌کند؛ یهود کسانی هستند که در نقلی از پیامبر اکرم(ص) همواره طرح کشتن و ترور مسلمانان به ویژه مومن و شیعه حضرت علی(ع) را در سر می پرورانند.


وی ادامه داد: از این رو یهودیان یا به دنبال زمین زدن تفکر مهدویت و یا عاشورا هستند لذا در برنامه ها، سیاست ها و اقتصاد خود هدف اصلی آن ها زمینگیر کردن و از بین بردن و خرافه جلوه دادن مهدویت و عاشورا است.


این کارشناس مهدویت تأکید کرد: بنابر آیه ۶۰ سوره انفال «وَ اَعِدّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعتُم مِّن قُوَّةٍ» مسلمانان به خصوص مدافعان مکتب اهل بیت(ع) و تفکر مهدوی در برابر دشمن از هر ابزاری که در اختیار دارد باید بهره بگیرند؛ در جریان پیاده روی اربعین وقتی  پیر زن، پیر مرد، جوان، کودک، نوزاد و ... حضور پیدا میک نند با دیدن این صحنه‌ها ترس در وجود دشمن ریشه می‌دواند، لذا افرادی که در مشایه اربعین شرکت می‌کنند به این آیه جامه عمل می پوشانند.  


وی ادامه داد: زائران امام حسین(ع) در همایش اربعین در وهله نخست طبق حدیث امام رضا(ع) مورد رحمت اهل بیت(ع) قرار می‌گیرند و دوم مخالفت خود را با یهود که دشمن سرسخت شیعیان است نشان می دهند و سوم اینکه شیعیان طبق آیه ۶۰ سوره انفال که میفرماید «هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با دشمنان‌ آماده سازید»، هر سلاحی و قدرتی را برای مقابله با دشمن به کار می‌ گیرند؛ لذا زائران امام حسین(ع) با قدم برداشتن در مسیر پیاده روی به قرآن و اهل بیت(ع) خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به آیه ۸۶ سوره مبارکه نساء که می فرماید: «وَإِذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا؛ هر گاه شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید، که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید»، گفت: طبق این آیه کسانی که  عاشقانه در پیاده‌روی اربعین قدم بر می‌دارند و حاجات و خواسته‌هایی از امام حسین(ع) دارند، بی جواب نمی مانند، در مسیر مشایه با قدم اولی که بر می‌داریم حاجات خود را باید برآورده شده بدانیم.

این کارشناس مهدویت با اشاره به دعای امام صادق علیه السلام برای زائران امام حسین(ع)، گفت: حضرت(ع) بیان می کنند: «بار خدایا! دشمنان ما از رفتن اینان به زیارت خرده گرفتند، اما این خرده گیری ها، علی رغم میل دشمنان، آنان را از برخاستن و آمدن سوی ما باز نداشت. پس، این چهره‌های آفتاب سوخته را و این گونه‌هایی را که بر قبر پدرم ابی عبد اللّه حسین(ع) به خاک مالیده می‌شود و این چشم‌هایی را که از سر محبت برای ما اشک‌هایشان سرازیرمی‌گردد و این دل‌هایی را که در غم مصیبت ما بیتاب و سوزان است و این ناله و شیون‌هایی را که برای ما می‌شود، مشمول رحمت خویش بفرما»، زائران اربعینی ما با پیاده روی خود معرف امام زمان(عج) و عاشورا هستند که در ازای این محبت برکت آن را در زندگی خود خواهند دید.

به گفته وی؛ امام حسین(ع) در گودال قتلگاه شیعیان خود را دعا و بیان کردند «خدایا شیعیانم را در پناه خود حفظ کن» این دعا در تاریخ استمرار یافته و امروز هم شامل حال زائران اربعین حسینی می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور انسان‌ها با گرایش‌های مختلف در جریان اربعین نویدبخش رفع نیاز جامعه جهانی به یک منجی خواهد بود.

کد خبر 1777836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha