ائمه‌جماعات کاهش آسیب‌های ازدواج اجباری و طلاق را تبیین کنند

حجت الاسلام میثم تارم گفت: مبلغین و تریبون‌داران به خصوص ائمه جماعات می‌توانند با روشنگری آسیب‌های اعتیاد و ازدواج اجباری دختران در سنین کم به جامعه آگاهی بخشی کنند و در کاهش آمار طلاق نقش آفرین باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، امروز نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در دفتر امام جمعه جیرفت برگزار شد.
حجت الاسلام میثم تارم در این نشست، ضمن تسلیت ایام اربعین امام حسین (ع)، گفت: امسال حتی گرمای بی سابقه هوا هم نتوانست از گرما، حرارت و ارادت مردم نسبت به اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) کم کند.
رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان افزود: علی رغم گرمی هوا اما امسال حضور مردم در اربعین این همایش پیاده روی بین المللی بیشتر شده است در اینجاست که انسان یاد حدیث پیامبر اکرم (ص) می افتد که می فرماید؛ شهادت امام حسین (ع) حرارتی در قلوب مومنین ایجاد کرده که هیچگاه سرد نخواهد شد بلکه هر سال گرم تر خواهد شد و استقبال مردم از این پیاده روی بیشتر می شود.
وی ابراز کرد: اربعین حسینی می تواند در راستای زمینه سازی ظهور امام عصر (عج) و شناخت جهانیان نسبت به مکتب اهل بیت (ع) و اسلام راستین کمک بسزایی کند.
حجت الاسلام تارم ضمن گرامیداشت روز جهانی مساجد، اظهار کرد: مساجد در اسلام از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار بوده است به طوری که پیامبر اکرم (ص) قبل از ورود به مدینه در روستای قبا اقدام به ساخت مسجد قبا کردند و پس از ورود به مدینه نیز یک مسجد احداث کردند.
امام جمعه جیرفت با اشاره به اینکه مسجد در صدر اسلام به کانون تمام فعالیت های پیامبر اکرم (ص) و اجتماع حضور مسلمانان تبدیل شد، بیان کرد: در صدر اسلام از قضاوت پیامبر اکرم (ص) تا اقامه نماز جماعت و اداره کشور تا اطلاع رسانی به مردم همه از طریق مسجد انجام می شد.
وی ادامه داد: در روایت است که امام عصر (عج) آغاز قیام و حضورشان از مسجد الحرام است، حتی محل زندگیشان در مسجد سهله و مرکز حکومت شان در مسجد کوفه است که نشان از اهمیت جایگاه مسجد است.
حجت الاسلام تارم ابراز کرد: مسجد پیشران حرکت امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی و تربیت انقلابیون بود و به نوعی انقلابیون، رزمندگان و شهدا پرورش یافته و تربیت شده مساجد بودند از این مساجد بود که نیروهای های تربیت یافته به جبهه اعزام می شدند.  
رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با بیان اینکه در مدیریت جهادی کشور این پرورش یافتگان مساجد بودند که نقش آفرین شدند، اضافه کرد: در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی شاهد نقش مساجد در پیشرفت و شکوفایی جامعه بودیم اما امروز آن انتظاری که از مساجد در پیشرفت و آبادانی جامعه نیستیم.
وی اظهار کرد: امروز ما شاهد یک رکوردی در مساجد هستیم که می طلبد همه دلسوزان انقلاب نسبت به پویایی مساجد چاره ای بیاندیشند تا مسجد به جایگاه اصلی خود است، برسد.
حجت الاسلام تارم تصریح کرد: بهترین مکان برای تربیت دینی و اسلامی مدیران، معنویت جامعه و ترویج سبک زندگی اسلامی مساجد هستند.
امام جمعه جیرفت با بیان اینکه انس نوجوانان و جوانان با مسجد دارای فواید است، خاطرنشان کرد: مساجد علاوه بر اینکه زمینه آشنایی نوجوانان با معارف دین و اهل بیت (ع) را فراهم می کنند به تعبیر امام علی (ع) باعث پیدا کردن برادر دینی می شوند.
وی تاکید کرد: اگر نوجوانان و جوانان دوستانی از طریق مسجد و مساجد پیدا کنند این دوست یابی و پیدا کردن دوستان مومن، متعهد و متدین تاثیر بسزایی در سعادت آنها دارد.
حجت الاسلام تارم ابراز کرد: یکی از محورهای جلسات شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان باید به راهکارهای رونق بخشی مساجد اختصاص داده شود تا بتوان در راستای پویایی مساجد گام موثری برداشت.
رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان اظهار کرد: فاصله گرفتن از آموزه های دینی و معارف قرآن و اسلام و فاصله گرفتن از دینداری از جمله دلایل طلاق و بروز معضلات اجتماعی است.
وی اضافه کرد: بهترین مکان برای تربیت دینی نوجوانان و جوانان مساجد و مجالس اهل بیت (ع) است و همچنین مساجد می توانند به تحکیم بنیان خانواده ها و جلوگیری از طلاق کمک شایانی کند.
حجت الاسلام تارم بیان کرد: مساجد در شناسایی معضلات اجتماعی محلات و حل آنها می توانند نقش آفرین باشند و جا دارد از خادمین مساجد، ائمه جماعات، هیئت امناها و آقای نیک نفس مدیر کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج مساجد و خانم شعبانی خبرنگار خبرگزاری شبستان جنوب کرمان که در حوزه مساجد فعالیت دارند، تقدیر و تشکر کنم.  
امام جمعه جیرفت با بیان اینکه بررسی راهکارهای کاهش طلاق در دستور کار نشست امروز شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان است، ابراز کرد: یکی از عمده دلایل افزایش آمار طلاق در منطقه اعتیاد و ازدواج اجباری است که باید راهکاری برای این علل پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: مبلغین و تریبون داران به خصوص ائمه جماعات می توانند با روشنگری آسیب های اعتیاد و ازدواج اجباری دختران در سنین کم به جامعه آگاهی بخشی کنند و در کاهش آمار طلاق نقش آفرین باشند.
حجت الاسلام تارم با بیان اینکه مساجد باید از برنامه های قرآنی و فرهنگی برای جذب نوجوانان و جوانان استقبال کنند، اظهار کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی شروع زندگی مشترک زوج های جوان از مساجد بود.
رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان با اشاره به اینکه تنها کارکرد مسجد کارکرد عبادی نیست، تاکید کرد: مساجد دارای کارکردهای بسیاری از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و عبادی است که باید احیا شوند تا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی باشیم.
وی عنوان کرد: با همکاری دادگستری و شوراهای حل اختلاف باید در طول یکسال بر روی پرونده های طلاق کار کارشناسی و علمی انجام شود و براساس این تحقیقات راهکارهای عملی برای کاهش آمار طلاق ارائه شود.
حجت الاسلام تارم گفت: گاهی یک زندگی مشترک با یک کلام مختل می شود و در این مسئله مدرک دانشگاهی و سطح دانش نقشی ندارد بلکه این مشکل به دلیل عدم درک اجتماعی زوجین از یک موضوع است. 

کد خبر 1777947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha