اربعین متفاوتِ جاماندگان در تهران/فعالیت ۳۵۰ موکب در مسیر پیاده‌روی

باب‌الحوائجی با اشاره به تشکیل ۱۲ کمیته ستاد اربعین به منظور اجرای برنامه‌های متنوع برای جاماندگان اربعین حسینی، گفت: ۳۵۰ موکب در این مراسم آمادگی خدمت رسانی فرهنگی و پذیرایی از زائران را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان؛ نشست خبری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی صبح امروز (چهارشنبه، ۳۱ مردادماه) در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) با حضور حجت الاسلام محسن عرفاتی، معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) و نیز مهدی باب الحوائجی، فرماندار شهر ری برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این نشست، مهدی باب الحوائجی با اشاره به اینکه از ماه ها قبل کمیته های راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در شهر ری تشکیل شد، گفت: ۱۲ کمیته در قالب ۵۰ جلسه در رده های مختلف از استان و شهرستان تشکیل و از سوی استاندار و نیز شورای تامین استان و شهر ری تدابیر لازم برای برگزاری این همایش تشکیل شد.

تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابجایی جاماندگان

فرماندار شهر ری بیان کرد: در جلساتی که به منظور برگزاری این همایش تشکیل شد، کمیته های شهرستانی و استانی با بررسی آسیب های سال گذشته اقدامات چشمگیر و نوآورانه ای را انجام دادند و مقرر شده است که امسال کمیته های حمل و نقل و ترافیک یک هزار اتوبوس برای نقل و انتقال زائران در نظر بگیرد.

اختصاص رایگان خطوط ۱ و ۶ مترو به جاماندگان

وی ادامه داد: ۲۲۰ دستگاه ون در ۱۴ منطقه تهران و در هشت مسیر حمل و نقل زائران را بر عهده خواهند داشت؛ ضمن اینکه خط یک و خط شش متروی تهران از مسیرهای مختلف زائران را به شهر ری منتقل می کنند.

فرماندار شهر ری ادامه داد: از ساعت پنج و نیم صبح روز اربعین مترو آمادگی نقل و انتقال زائران را دارد و هزینه رفت و آمد نیز به صورت رایگان خواهد بود. از طرفی با هماهنگی راه آهن شش ترن و قطار از شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا زائران را تا ساعت شش بعد از ظهر به شهر ری جا به جا می کنند.

از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید

وی به شرکت کنندگان مراسم پیاده روی جا ماندگان اربعین توصیه کرد حتی المقدور در این روز وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و از آوردن نقلیه شخصی خودداری کنند اما در عین حال کسانی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند، می توانند از پارکینگ هایی که توسط شهرداری در نظر گرفته شده برای پارک خودروهایشان استفاده کنند.

اربعین متفاوتِ جاماندگان در تهران/فعالیت ۳۵۰ موکب در مسیر پیاده‌روی

وی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده توسط کمیته بهداشت و سلامت همایش جاماندگان اربعین حسینی، گفت: با بیمارستان های شهدای هفتم تیر، فیروزآبادی، حضرت صدیقه کبری (س) و دارالشفای حرم هماهنگی های لازم صورت گرفته است تا در صورت لزوم به شرکت کنندگان در این مراسم خدمات ارائه دهند. همچنین بیمارستان های معین شهر تهران همچون بیمارستان آیت الله کاشانی، لقمان، امیرالمومنین(ع) و ضیاییان نیز در خارج از منطقه شهر ری به زائران خدمات ارائه می دهند.

فرماندار شهر ری همچنین گفت: یک کارشناس بهداشت نیز در مواکب حضور دارد و نظارت بر غذا، اطعام و شربت های توزیع شده میان زائران توسط آنها انجام می شود.

برپایی ۳۵۰ موکب در مسیر جاماندگان

باب الحوائجی با اشاره به برپایی ۳۵۰ موکب از پل آزادگان تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در مراسم جاماندگان اربعین حسینی گفت: این مواکب در زمینه های پذیرایی و فرهنگی به زائران خدمات ارایه می دهد.

فعالیت ۷۳ موکب فرهنگی

وی همچنین افزود: از میان موکب های برپا شده ۷۳ موکب فرهنگی است و شش حسینیه کودک نیز به منظور ارایه خدمات کودکان در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن سه موکب ویژه هنرمندان و ۱۰ استیج در طول مسیر برپا می شود که این موکب ها تلاش دارند در تولید محتوای فرهنگی خدمت رسانی داشته باشند و نمایشگاه تخصصی حجاب نیز در خیابان فداییان اسلام در این روز برپا خواهد شد.

میزبانی ۳۴ مسیر در مسیر از اذان صبح تا مغرب

فرماندار شهر ری با اشاره به اینکه در روز اربعین درهای ۳۴ مسجد در مسیر زائران جاماندگان اربعین از اذان صبح تا اذان مغرب باز خواهد بود، گفت: قرائت زیارت اربعین، سخنرانی و اقامه نماز در این مساجد مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین ۲۸ مدرسه نیز در طول مسیر همایش جاماندگان اربعین با برپایی موکب از زائران پذیرایی خواهند نمود.گ

وی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این مراسم می توانند از طریق اپلیکیشن فرهنگسرا که در تلفن های همراه قابل دسترسی است، آدرس مواکب، مساجد، مدارس، اورژانس، آتش نشانی، بیمارستان هایی که به زائران خدمت رسانی می کنند را دریافت کنند.

باب الحوائجی بر لزوم همکاری مردم با نیروهای خدماتی و انتظامی در این مراسم تاکید کرد و گفت: شرکت کنندگان در این مراسم موارد مشکوک را به نیروهای انتظامی اطلاع دهند و از نذوراتی را که میان مردم پخش می شود و قابل اعتماد نیست، از توزیع کنندگان دریافت نکنند.

برگزاری جشنواره رسانه‌ای

فرماندار شهر ری با اشاره به اینکه مراسم جاماندگان اربعین ساعت پنج و نیم صبح روز اربعین از میدان امام حسین (ع) آغاز می شود، گفت: در این روز نیز یک جشنواره رسانه ای اربعین نیز به همت بسیج رسانه برگزار می شود.

برپایی دومین اجتماعی باشکوه اربعینی

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام محسن عرفاتی با اشاره به اینکه چند سالی است که دومین اجتماع عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در شهر ری در روز اربعین حسینی رقم می خورد، گفت: سال گذشته نیز قریب ۴ میلیون در مراسم جاماندگان حسینی شرکت کردند و امسال ما مفتخریم که با تدابیر ویژه ای که از ماه های گذشته در نظر گرفته شده امسال نیز میزبان شرکت کنندگان در این مراسم باشیم.

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) با اشاره به اینکه این آستان مقدس از شب اربعین میزبان زائران خواهد بود، افزود: سخنرانی، اقامه عزا، برپایی محفل انس با قرآن و اقامه نماز از جمله برنامه های پیش بینی شده در شب و روز اربعین است.

برنامه‌ریزی برای مادران و کودکان

وی از تدارک برنامه های فرهنگی، برپایی غرفه های قرآنی، مشاوره، احکام شرعی، حجاب  و نجوم خبر داد و خاطرنشان کرد: در صحن امام صادق (ع) آستان حضرت عبدالعظیم (ع) که ویژه تردد بانوان است، مادران می توانند به همراه فرزندشان در این صحن حضور یافته و از برنامه های پیش بینی شده در این فضا برای کودکان و نوجوانان بهره مند شوند.

حجت الاسلام عرفاتی خاطرنشان کرد: با توجه به سفارش های بسیار برای قرائت زیارت اربعین در این روز در نوبت های مختلف این زیارت در این آستان مقدس و در سه نوبت از شبکه های قرآن، تهران و شبکه سه سیما تلاوت قرآن اذان گاهی به صورت زنده از آستان حضرت عبدالعظیم (ع) پخش خواهد شد؛ ضمن اینکه برنامه هایی با حضور کارشناسان در این آستان مقدس از شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون پخش می شود.

تدارک ۲۳ هزار پرس غذای گرم

وی با اشاره به توزیع نذورات توسط خادمان در مراسم جاماندگان اربعین حسینی گفت: ۲۳ هزار پرس غذای گرم، ۲۰۰ هزار غذای سرد، ۱۵ هزار لیتر شربت، ۴۰ هزار لیوان چای، ۳۰ هزار کیک، ۴۰۰ کیلو خرما و ۱۴۰ هزار بطری آب سرد در این روز میان زائران توزیع خواهد شد.

وی از برگزاری نماز جماعت ظهر اربعین در مصلی امام علی (ع) آستان حضرت عبدالعظیم (ع) خبر داد و گفت: برپایی مراسم سخنرانی، مداحی و نیز اقامه نماز در شبستان های امام خمینی (ره) مسجد امام حسین (ع) نیز در ظهر اربعین پیش بینی شده است.

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) همچنین خاطرنشان کرد: موزه این آستان که نمایانگر تاریخ آن است در روزهای قبل از اربعین حسینی نیز به صورت رایگان آماده ارایه خدمت به زائران است.

کد خبر 1778114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha