اربعین حسینی رمز دوام و بقای حماسه امام حسین(ع) است

امام جمعه شهرستان مارگون ضمن تسلیت اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، گفت:اربعین حسینی رمز دوام و بقای حماسه حسینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور» ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه شهر مارگون ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، موضوع خطبه نخست را در رابطه با پیامدها و برکات نهضت عاشورا دانست و اظهار کرد: بحث پیامدها، نتایج، ثمرات و بازتاب‌های قیام عاشورا، از مهم‌ترین و در عین حال از قدیمی‌ترین مباحثی بوده است که پیرامون این نهضت و حماسه بی‌نظیر مطرح بود و از زمان حضرات ائمه علیهم السلام و از ناحیه مبارک ایشان به آن عنایت شده است.

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: در واقع عظمت حماسه عاشورا به گونه‌ای است که هرچه زمان می‌گذرد، ابعاد بی‌انتهای این حماسه بیش از پیش تجلی می‌یابد و در هر دوره، بارقه‌ای از نهضت سراسر نورانی امام حسین علیه السلام و برکاتی از برکات بی‌شمار عاشورا نمودار می‌گردد.

وی ادامه داد: از این رو باید گفت یکی از بحث‌هایی که همیشه در تحلیل واقعه کربلا جا دارد مورد بازخوانی قرار گیرد، موضوع پیامدها و بازتاب‌های نهضت عاشورا است.

حجت الاسلام خواجه پور سه برکت مهم نهضت عاشورا را یادآور شد و ادامه داد: نخست تمایز اسلام ناب محمدی از اسلام‌های التقاطی اموی و .. است که اولین پیامد و اثر حماسه کربلا، این بود که اسلام اموی از اسلام علوی جدا شد و مردم فهمیدند اسلام یزید اسلام اموی و اسلام امام حسین علیه السلام، اسلام علوی است.

خطیب نماز جمعه شهر مارگون با اشاره به اینکه مشخص شد در اسلام اموی شراب‌خوردن، ظلم‌کردن و جنایت‌کردن مجاز است، بیان کرد: در حقیقت اسلام اموی یک اسلام تصنعی و جعلی و اسلام حقیقی، اسلامی است که أباعبدالله علیه السلام در راهش همه‌ هستی خود را فدا کرد.

وی اظهار کرد: امروز یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بصیرت‌داشتن، توجه به ابعاد این نظریه نورانی امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای، یعنی نظریه تمایز و تقابل دو نوع قرائت از اسلام در صورت دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی است.

حجت الاسلام خواجه پور گفت: این نظریه الهی اگرچه در ابتدا از سوی امام خمینی (ره) طرح شد، اما بعد از ایشان، توسط رهبر معظم انقلاب نیز ادامه یافت و تعاریف و جنبه‌های بیشتری نیز به آن افزوده شد.

امام جمعه شهرستان مارگون افزود: برای مثال، رهبر انقلاب در پیام حج امسال خود، سه مسأله‌ کلیدی جهان اسلام را اتحاد مسلمانان، مسئله‌ فلسطین و مسئله‌ درک تفاوت اسلام‌ ناب-اسلام آمریکایی معرفی کردند.

وی بیان کرد: در این میان، دو مسئله‌ اتحاد جهان اسلام و مسئله‌ فلسطین، همواره تا حدودی در ذهن و زبان نخبگان امت مطرح بوده‌، اما به نظر می‌رسد مسئله‌ سوم آن‌چنان‌که باید، ضریب نگرفته و مورد توجه قرار نگرفته است.

حجت الاسلام خواجه پور شکسته‌شدن ابهت‌های پوشالی طاغوت را دومین پیامد حادثه عاشورا و جرأت مبارزه با طاغوت و ظلم یزید دانست و گفت: نهضت عاشورا به عالم فهماند که با یزید هم می‌شود درافتاد، ولو با عده‌ای اندک، یعنی آن ابهت شکست، آن قدرت شکست که بگویند کسی نمی‌تواند با بنی‌امیه در بیفتد.

امام جمعه شهرستان مارگون ادامه داد: حکومت چهل ساله‌ای که معاویه در شام پایه‌هایش را محکم کرده بود کاری کرده بود که مردم آنچنان مطیعش بودن که هر طور دین را برایشان تعریف می‌کرد، می‌گفتند باشد.

وی با بیان اینکه شهادت امام حسین علیه السلام این رام‌بودن و این مطیع‌بودن را شکست، افزود: بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است، نه ظلم کن به کسی نه به زیر ظلم برو که این مرام حسین(ع) و منطق دین است.

حجت الاسلام خواجه پور شکستن انسداد راه حق و باز شدن راه پیشروی حق برای همیشه تاریخ را سومین پیامد حادثه عاشورا و ایجاد نهضت‌های بعد از عاشورا دانست و گفت: امام صادق(ع) فرمود:«پنج سال هاشمیان برای امام حسین علیه السلام در مدینه عزا نگه داشتند و در خانه‌هایشان غذای رسمی طبخ نشد، میهمانی رسمی برگزار نشد، لباس عزا از تنشان بیرون نیامد، همین امر بنیانگذاری فرهنگ اعتراض و اعلام حقانیت موضع سیدالشهداء در جامعه بود».

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون با اشاره به اینکه به تبع این روحیه مبارزه، شاهد اعتراض‌ها و قیام‌های انفرادی هم هستیم، ادامه داد: به مرور زمان و تا امروز تاریخ، این مسیر ادامه دارد و تبدیل به فرهنگ کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء شده است.

وی در خطبه دوم رای اعتماد به همه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم توسط مجلس را یادآور شد و گفت: این اعتماد به وزرا از سوی مجلس در واقع اعتماد مردم به این کابینه است که باید وزیر در قبال اعتماد مردم احساس وظیفه و خدمت صادقانه‌ای داشته باشد.

حجت الاسلام خواجه پور از رئیس جمهور جهت انتخاب وزرای جوان تشکر کرد و افزود: یک تشکر ویژه‌ای هم به جهت انتخاب وزیر ارتباطات که از جوانان خوش ذوق این استان دارم و امیدوارم دولت چهاردهم توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های استانی و جغرافیایی این استان داشته باشد.

امام جمعه شهرستان مارگون ضمن تسلیت اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، خاطرنشان کرد: از برترین جلوه‌های تقوای الهی، تعظیم شعائرالله است و برترین شعائرالله شعائر حسینی است.

وی تاکید کرد: در ماه محرم اوج تعظیم شعائر در تاسوعا و عاشورا بود و اکنون که در ماه صفر هستیم، فصل دوم این رسالت الهی با محوریت اربعین حسینی است.

حجت الاسلام خواجه پور اربعین حسینی را رمز دوام و بقای حماسه حسینی دانست و اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری سیدالشهدا (ع) در عاشورا در حقیقت خطر بزرگی که اسلام را تهدید کرد به تعبیر امام حسین علیه السلام فاتحه اسلام خوانده شود، رفع شد و این قیام الهی توانست جلوی انحطاط بزرگ ارتداد و بازگشت به جاهلیت را بگیرد.

خطیب نماز جمعه مارگون یادآور شد: آنچه ما به عنوان اربعین حسینی می‌شناسیم در فرهنگ دینی، اجتماعی، سیاسی ما و جهان یک حرکت خودجوش و کاملاً مردمی برخاسته از عمق باور ایمان با پشتیبانی مردم و میزبانی محبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که با شعارها، لباس‌ها و نمادهای متحد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اربعین حسینی بزرگ ترین اجتماع دینی در جهان است، ادامه داد: باید گفت نهضت امام حسین (ع) جهان را متحول کرد، نه فقط ملت‌های مسلمان بلکه تمام ادیان تحت تاثیر این مکتب قرار گرفته است.

حجت الاسلام خواجه پور با ذکر این سوال پیاده‌روی اربعین چقدر معنا و مفهوم دارد؟، گفت: شما به موکب‌ها و امکانات که در آن است نگاه نکنید، به رفتارهای عزاداران و عزیزانی که در موکب‌ها به زائران خدمت رسانی می‌کنند، نگاه کنید که با چه عشق و علاقه‌ای زائران را حرمت می‌کنند و زائران در کنار هم با یک نماد با یک شعار و سیاه پوش به سمت آقا اباعبدالله الحسین روانه می‌شوند.

امام جمعه شهرستان مارگون خاطرنشان کرد: یقین بدانید این پیاده‌روی و اجتماع جهانی در اربعین حسینی تحقق ظهور جهانی را در پی دارد.

وی گفت: نخستین کسی که در اربعین حسینی قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کرد، جابربن عبدالله انصاری بود و این پیاده‌روی مرهون و مدیون حضرت جابر است.

کد خبر 1778362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha