تحقق بانکداری اسلامی وابسته به تحول در نظام بانکی

تحقق و اجرای سیاست‌های بانکداری اسلامی وابسته و مستلزم تحول در نظام بانکی کشور است تا به آن چه در واژه مطرح بوده در عمل و واقعیت ببینیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، جامعه اسلامی نیازمند زیرساخت ها و اجرای سیاست های مبتنی بر دستورات دینی است و باید سعی شود با گذر زمان بخش های مختلف به این نظام هدفمند پایبند و در مسیر ضوابط آن قرار گیرند.

شعار جامعه اسلامی کارساز نیست و در عمل باید این قاعده در حوزه های مختلف دیده شود که یکی از آن، بانکداری مبتنی بر دستورات دینی است.

بانکداری اسلامی هم در شعار نیست بلکه در عمل به اجرای قواعد مبتنی بر همین اصل بوده و باید پایدار و منطقی بماند.

قواعد بانکی خارج از ضوابط دین که منجر به حرام و خسارت باشد آنگاه در زمره بانکداری اسلامی جای نمی گیرد.

بانکداری اسلامی نیازمند قوانین مبتنی بر دین و آثار آن بوده و نباید دستورات، آیین نامه های آن ای این اصول مستثنی شود که چنین وضعی به پایه اقتصادی کشور هم آسیب وارد می کند.

قرض الحسنه یکی از قواعد بانکی در اسلام بوده که مایه خیر. وبرکت هم‌ می شود آمد این روزها در کشور ما کمتر از چنین‌ تسهیلاتی در نظام بانکی خبر به گوش می رسد و سودهای بالا و ضوابط سخت دریافت آن خبر خوشی نمی دهند و ناامید کننده هم شده است.

تحقق بانکداری اسلامی وابسته به تحول در نظام بانکی

فساد مالی و لزوم اصلاح نظام بانکی

بزرگان و کارشناسان خبره دین و علمای بزرگ از وضعیت بانکداری در کشور انتقاد می کنند و اصلاح آن را تذکر داده تا مسئولان امر با عنایت به منویات و توصیه های آنان به کارآمدی اقتصاد کمک کنند.

 رییس حوزه علمیه اصفهان که از وضعیت فساد مالی در کشور انتقاد کرده و در درس های اخلاق گاهی به آن اشاره می کند، خواستار اصلاح رفتاری در این حوزه شده است.

آیت الله العظمی حسین مظاهری اصلاح نظام بانکی کشور را ضروری دانست و اذعان داشت: چنین وضعیتی زیبنده جامعه. اسلامی نیست.

وی افزود: بانکداری اسلامی به واقع کلمه باید محقق و دستورات و ضوابط اسلامی بر آن حاکم شود.

تحقق بانکداری اسلامی وابسته به تحول در نظام بانکی

حرکت بانکداری برای توسعه اقتصادی

بانک به عنوان ارکان نظام اقتصادی کشور به حساب می آید و باید در جریان سیاست های اقتصادی حرکت کند و نباید تبدیل به یک بنگاه شود و تنها منفعت خود را ببیند.

افزایش سودهای بانکی، شرایط سخت پرداخت تسهیلات و قواعد خارج از عرف بانک ها سزاوار نبوده و چالش بر انگیز می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان از وضع موجود و بعضی از سیاست های نظام بانکی کشور انتقاد کرد و گفت: افزایش شعب بانک ها و خصوصی آن از جمله مشکلات است.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد افزود:  فعالیت بانک ها در راستای کار و اقتصاد خوب است ولی نباید تبدیل به بنگاه شود.

وی ادامه داد: خصوصی سازی بانک ها به نفع نظام اقتصادی نبوده و نباید این موزه به بخش خصوصی سپرده شود.

تحقق بانکداری اسلامی وابسته به تحول در نظام بانکی

عزم و اراده برای اصلاح ساختار بانکی کشور

یکی از مهمترین ضرورت ها و اقدامات اساسی برای رسیدن به بانکداری اسلامی وجود اراده و عزم جدی در بین مسئولان اقتصادی و اجرایی کشور است تا اینکه با این شرایط دستورالعمل های بانک اسلامی اجرایی شود.

اگر متولیان امر عزمی در این خصوص نداشته باشند و مسیر غلط را ادامه دهند آنگاه نمی توان به آنچه در واژه و چشم انداز است رسید بلکه باید به هدف های مشخص تکیه کرد و بر آن تاکید داشت.

کد خبر 1779222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha