مدیر با تقوا مدیری است که جهت‌گیری دینی داشته باشد

آیت الله شعبانی گفت: مدیریت اسلامی همان تقوا است، شاخصه و ملاک مدیر اسلامی مدیر با تقوا مدیری است که جهت‌گیری دینی داشته باشد اگر یک مدیری جهت گیری داشت مدیر در طراز اسلام و مدیری طبق اصول اخلاقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی امروز جمعه ۹  شهریور ماه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه همدان ضمن سفارش نمازگزاران به تقوای الهی گفت: ما دو مکتب شامل مکتب الهی و مکتب غیر الهی داریم که مکتب الهی می‌گوید انسان با خدا باشد و مکتب غیر الهی در تلاش است که به انسان خسارت بزند و انسان را از خدا دور کند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان افزود:مکتب غیر الهی بنی امیه و فتنه است و آفت اسلام بنی امیه و همان مکنب ضد دینی و غیر الهی است هستند که  فرهنگ غرب امروز همان مکتب بنی امیه است که انسانها را به رذایل اخلاقی  می‌کشد

وی با بیان اینکه مسئولان و مدیران و کسانی که کارگزار جمهوری اسلامی هستند باید بیشتر تقوای الهی را رعایت کنند  تصریح کرد:  تقوای در یک مدیر یعنی مدیر اسلامی شدن مدیر اسلامی شدن صرفاً این نیست  که کسی مسلمان باشد صرف این که یک نفر انسان مسلمانی است مدیر اسلامی نمی‌شود.

خطیب جمعه همدان با تاکید بر اینکه  در کشورهای غربی برخی مسلمانان هستند و مسئولیت دارند اما مدیر اسلامی نیستند افزود: مدیریت اسلامی همان تقوا است، شاخصه و ملاک مدیر اسلامی مدیر با تقوا مدیری است که جهت‌گیری دینی داشته باشد اگر یک مدیری جهت گیری داشت مدیر در طراز اسلام و مدیری طبق اصول اخلاقی  است

وی با اشاره به فرموده پیامبر گرامی(ص) اسلام که فرمودمن برای مکارم اخلاق مبعوث شدم تصریح کرد: تشکیل حکومت دینی و تلاش برای اصلاح حاکمیت خودش  مکارم اخلاق است. معنای این فرموده پیامبر این نیست که شما صرفا فقط  خوش اخلاق باشید بلکه حکومت در عمل باید دینی باشد نه فقط شعار حکومت دینی باشد.

شعبانی با تاکید بر اینکه بدون اصلاح روابط اجتماعی و سیاست درست دینی حکومت  دینی، اخلاق فردی نیز اصلاح  نمی شود افزود: اگر  قرار است جامعه به مرزهای اخلاقی نزدیک شود و زیست اخلاقی در جامعه توسعه پیدا کند و مکارم اخلاق احاد جامعه محقق شود بدون حکومت دینی نمی شود  امکان پذیر نیست  و بدون اصلاح حکمان نمی‌شود مکارم اخلاق در جامعه توسعه پیدا کند.

 وی با بیان اینکه اصول مدیریتی از منظر پیامبر اکرم(ص) تشکیل یک حاکمیت است  که محورش مبنی بر مدیریت جمعی است گفت: این توافق جمعی محور همه چیز  یود و پیامبر(ص) تلاش کرد مردم قانونمند و پایبند به قانون باشند.

  امام جمعه همدان نفی ریاست طلبی را از دیگر اصول برای یک مدیر اسلامی برشمرد و گفت:  افرادی که قدرت طلب باشند  منابع اسلامی را تلف می‌کنند و اگر می‌خواهیم حکومت اسلامی باشد و طبق قرآن و نهج البلاغه عمل شود باید تلاش کنیم کسانی به مسولیت برسند که به معنای کامل  اعتقاد به مبانی اسلامی داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از اصول مدیریتی صیانت از عزت و کرامت  انسانها است گفت:  اگر فقر در جامعه باشد عزت و کرامت  مردم از بین می‌رود و مسئول باید طوری رفتار کند که عزت و کرامت افراد جامعه حفظ شود.

شعبانی دردمند بودن را از دیگر اصول مدیریتی از منظر اسلام دانست و ابراز داشت:  این اصل اخلاقی است کسانی مدیر شوند که درد مردم را درد خود بدانند کسانی که درد مردم را درد خود بدانند جامعه  عدالت محور می‌شود  و مدیر باید  باید خیر خواه مردم باشد

  وی نرم خویی، صبور بودن و منطقی بودن را از دیگر اصول مدیریتی برای یک مدیر اسلامی دانست و افزود: نرم خویی با مردم جامعه رابه سمت پیشرفت می‌برد.

 خطیب جمعه همدان با تاکید بر اینکه مردم نیز در قبال مسئولان و مدیران باید رعایت انصاف را داشته و قدردان زحمات مسئولان باشند خاطرنشان کرد: وقتی مسئولی برای پیشبرد حکومت اهداف جامعه در راستای نوسعه و پیشرفت و خدمت به مردم تلاش می‌کند باید قدردان بود و در کنار نقاط ضعف نقاط قوت را نیز دید.

 وی در پایان ضمن تقدیر از همه مسئولان و زحمت کشان در نظام جمهوری اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت افزود: هفته دولت فرصتی برای بیان دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است

شعبانی در پایان ضمن تقدیر از همه مردم، موکب داران، خادمان و نیروی انتظامی و مردم عراق در ایام اربعین حسینی به گرمی هوا  و قطعی مکرر برق یادآور شد: برخی اطلاع رسانی ها در خصوص قطعی برق ضعیف بود و  اطلاع رسانی ها بیشتر شود تا برنامه روزانه مردم دچار مشکل نشود.

کد خبر 1779263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha