دق‌الباب ۷ مسجد در انتهای ماه صفر هیچ وجه شرعی و تاریخی ندارد

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دق‌الباب مساجد در شب پایانی ماه صفر که به ویژه در چند سال اخیر در سطح جامعه گسترش یافته است، اظهار کرد: دق‌الباب ۷ مسجد هیچ وجه شرعی، روایی، اخلاقی و تاریخی ندارد

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: چندسال قبل همراه با پایان یافتن ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول بود که این جملات را روی درب و درگاه اطلاع‌رسانی برخی مساجد می‌خواندیم که: «عزیزان! روشن کردن چراغ مسجد با حضور شما در نمازهای جماعت میسر می‌شود نه با روشن کردن شمع در جلو درب آن؛ این کار طبق نظر مراجع عظام هیچ دلیل شرعی و عقلی ندارد».

دق‌الباب ۷ مسجد در انتهای ماه صفر هیچ وجه شرعی و تاریخی ندارد

دق‌الباب ۷ مسجد در انتهای ماه صفر هیچ وجه شرعی و تاریخی ندارد

با این وجود همچنان با پایان یافتن ماه صفر و حتی ساعت‌ها پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا عده‌ای به سمت مساجد سرازیر شده و اصطلاحا دق‌الباب می‌کنند تا با بشارت دادن پایان این ماه به حضرت رسول (ص) مژده بهشت از آن حضرت(ص) دریافت کنند و تازه این همه ماجرا نیست چراکه روشن کردن شمع و پخش شکلات وشیرینی نیز به این روند اضافه شده است و بعضا افرادی که شاید در طول سال یکبار هم به مسجد نمی‌روند یادشان می‌آید که اکنون وقت مسجد رفتن است و به قول معروف باید چراغ مسجد را روشن کنند، حال آنکه روشن نگاه داشتن چراغ مسجد حضور منظم در نماز جماعت و برنامه‌های مختلف مسجدی است.

اما هرساله این مشکلات وجود دارد، به همین دلیل برای بررسی وثاقت مساله از جنبه شرعی و فقهی با حجت‌الاسلام «سید مهدی حائری‌زاده»، استاد حوزه و دانشگاه گفت‌وگویی داشته‌ایم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام «سید مهدی حائری‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه دق‌الباب مساجد در شب پایانی ماه صفر چیزی جز خرافه نبوده و هیچ منبع و مأخذ شرعی و تاریخی ندارد، اظهار کرد: کوبیدن درب هفت مسجد یا حسینیه و روشن کردن شمع هرگز در دین نیامده و این کار یک بدعت است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: با این وجود شاهد هستیم که در شب اول ماه ربیع‌الاول عده‌ای جلو درب مساجد می‌روند و دق‌الباب می‌کنند و متاسفانه در سالیان اخیر نیز این مساله توسعه یافته است در حالی که هیچ وجه شرعی، روایی، اخلاقی و تاریخی ندارد؛ این کار از اساس غلط و بدعت است و دقیقا مثل ماجرایی است که امسال در سیزدهم ماه صفر باب شد که بروند طلا بخرند، چه طور تا پیش از این عدد ۱۳ نحس بود؟ ناگهان متبرک شد؟ بنابراین مباحثی از این دست هرگز منبع شرعی نداشته و ندارد و ناشی از تبلیغات سوء دشمنان است.

دق‌الباب ۷ مسجد در انتهای ماه صفر هیچ وجه شرعی و تاریخی ندارد

وی با اشاره به اینکه مسائلی از این دست را باید حاصل جهالت افراد نیز دانست، تصریح کرد: کسی که عقل داشته باشد ولو اگر از موضوعی اطلاعی نداشته باشد دنباله‌روی نمی‌کند و سراغ کارشناس فن می‌رود و سوال می‌کند تا گرفتار این کارهای جاهلانه نشود، در فرازی از زیارت اربعین درباره چرایی قیام و شهادت امام حسین(ع) می‌خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» (شهادت می دهم) امام حسین جانش را در راه تو بذل و بخشش نمود تا بندگانت را از جهالت و نادانی و سرگردانی گمراهی نجات بخشد)؛ اما گویا برخی هیچ توجهی به این سخنان گوهربار ندارند و همه این اتفاقات که امروز شاهد آن هستیم ناشی از بی‌مطالعه بودن است که موجب می شود برخی روی جهل آدم‌ها موج سواری کنند.

دق‌الباب ۷ مسجد در انتهای ماه صفر هیچ وجه شرعی و تاریخی ندارد

حجت‌الاسلام حائری‌زاده افزود: پیشنهاد من این است که حوزه‌های علمیه، خطبا و رسانه‌ها روشنگری و تنویر افکار عمومی کرده و اطلاع‌رسانی کنند و گرچه کسانی که معمولا در این وادی قرار گرفتند باز هم از جهل‌شان ناشی می‌شود؛ خداوند در آیه‌ای از قرآن کریم در مورد این سرکشی و نافرمانی می فرماید: «لَلَجُّوا فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ» (آنها سخت‌تر در طغیان و سرکشی خود فرو می‌روند)؛ چنین افرادی حاضر نیستند حرف منطقی را بپذیرند.

وی در پایان گفت: امروز وظیفه ما اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی است؛ صدا و سیما و دانشگاه، آموزش و پرورش، همه و همه باید دست به دست هم داده به نحوی فرآیند آموزشی را جلو ببرند تا اولا شبیه این قصه و تکرار آن شدنی نباشد و در وهله دوم جوانان ما از نظر عقلی آن قدر مستعد شده باشند که ز یر بار این خرافات نروند.

کد خبر 1779345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha